Које су посљедице одлуке Уставног суда Босне и Херцеговине?

Уз угрожавање статуса РС одлуке Уставног суда, има за жељу центализацију надлежности у БиХ, мења тумачење Дејтонског споразума, каже проф. Владан Кутлешић.

Босна и Херцеговина 14.02.2020 | 09:21
Које су посљедице одлуке Уставног суда Босне и Херцеговине?

Професор уставног права Владан Кутлешић сматра да са становишта права не постоји могућност да се оспори одлука Уставног суда у Сарајеву којом је пољопривредно земљиште у Републици Српској имовина БиХ, али додаје да та одлука мења одредбе Дејтонског споразума.

Уз то што одлука угоржава статус Репубилке Српске, она има за жељу центализацију надлежности у БиХ, и мења и тумачење одредби Дејтонског споразума, рекао је Кутлешић за Тањуг.

Култешић који је професор на Пословном и правном факултету Универзитета Унион Никола Тесла објашњава да су одлуке Уставног суда коначне, обавезне и не могу бити преиспитиване у правним поступцима, а да је реакција Републике Српске отишла у сферу политике.

Кутлешић је подсетио да је дејтонско уређење БиХ велики изузетак у односу на уставно уређење дургих европских држава из три разога - што је настало на међународној конференцији, а не у процесу одлучивања, зановано је на англосаксонском праву у сред Европе, и на крају крајева на чињеници да је и даље под међународним протекторатом.

Он наводи да се те три чињенице злоупотребљавају у практичном одлучивању на штету РС у правцу централизације БиХ.

Руководство Републике Српске, међутим сматра он, може се у правном смислу позвати, када је реч о овој одлуци на, како каже, историјски преседан из САД.

"У другој половини 19. века, врховни суд САД који има овлашћења која чак и превазилазе овлашћења Уставног суда БиХ, донео је одлуку коју политичка власт није хтела да изврши. И тада је амерички председник Ендру Џексон рекао: "Суд је донео одлуку, па нек је спроведе",навео је амрички пример судске одлуке и која никад није примењена.

Та конкретна одлука о правима Индијанаца никада није извршена, рекао је Кутлешић и додао да би тако објаснио понашање лидера РС у односу на одлуку Уставног суда.

У складу са тим, наводи Кутлешић, ће и решење одлуке Уставног суда БиХ, бити у сфери политике а не права.

Према речима Култешића, од тренутка настанка дејтонске БиХ сувише учестала су настојање да се изврси централизација БиХ и пренос пренос налдежности на њене органе.

"У овом тренутку то је питање имовине, а пре тога био је низ других питања у којима је високи представник имао овалшћења да мења Дејтонски спразум, односно део који се зове Устав и то је искористио седам пута", рекао је професор и подсетио на одлуке високог предсавника о Дану Републике Српске.

Према речима професора, Уставни суд БиХ је раритет и преставља специфичан систем односа у коме фактички односи међународних позиција и снага имају много већи значај од правних одредби.

Наводи да проблем мора да се реши унутар Савета за примену мира односно у међународној консталацији гаранта Дејтоснког споразима и процеса који се унутар њих одивја.

Кутлешић закључује да се решење проблема не може и неће наћи, нити ће се окончати унутар институција, између осталог и зато што систем није тако ни замишљен.

(Тањуг)

Коментари / 44

Оставите коментар
Name

борац

14.02.2020 08:35

Срета а наси би то земљисте лијепо продали.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Луди Рајко

14.02.2020 08:51

Баја залудјује народ !

Name

БОЛЕСТ ЈЕ ТЕСКА СТВАР

14.02.2020 09:46

Баја од доласка у Сарајево са својом тобозе бризном политиком за српску дозивљава тотални пораз Нема хо-рук. Сарајево није Бакинци тамо ниси први Баја, Мада нисам Иваницев фан мислим да је он доказао да је искусан политицар без галаме хо-рук система он је све блокиро сто је исло на некакву стету српске.Зато бираци на вама је хоцете ли свјетлу будуцност или тотални мрак или цак неке сукобе гдје це гинути неција тудза дјеца

Name

Луди Рајко

14.02.2020 11:02

Највећи Срби су Миле Додик ( г), Унука Жељка, Никола Неџадов зет, Немања Емир...

Name

Еxперт

14.02.2020 12:25

Као сто знамо, знацајан дио тог пољопривредног земљиста је био у посједу српског становниства, које никада није врацено стварним власницима. Додик је зелио да отме то земљисте од свих градјана, па и Срба и да га претвори у градјевинско земљисте, које би продао по енормно високим цијена!ма и новац узео себи и близим сарадницима, а градјани неби опет ниста добили. Уставни суд је добро одлуцио, да је то земљисте дрзавна својина, кад вец није врацено стварним власницима. Гора би била ситуација да се Додик и резим домогли тог земљиста, никада га висе неби могли вратити. Овако дрзава це располагати земљистем и постоји могуцност да се оно врати насим градјанима. Ову одлуку Уставног суда БиХ требамо сви подрзати, а не опструирати.

Name

Занимљиво

14.02.2020 17:28

А хоце ли земљисте које је одузето правим власницима после 2.свиј.рата,због бивсwг УНИС-а тј. (ТАС, ПРЕТИС, УТЛ, ЕНЕРГЕТИКА) у Вогосци, дузине преко 7КМ,бити врацено старим власницима (99%) српско?

Name

Харе

14.02.2020 08:36

РС је као кантон у Федерацији ништа важнији и нормално да је државно земљисте,кад лепеза умисли да клима уређај...

ОДГОВОРИТЕ
Name

реХаре

14.02.2020 08:41

Браво за коментар.Издизу се као да су континент.

Name

Аха

14.02.2020 09:09

Видјет цемо!!!

Name

За рере

14.02.2020 09:15

Па и ви се јос висе издизете, само дјабе знамо ко сте били и ко сте сада.Смјестени ко мисеви на 23% бивсе бриха.?И ви се јављате

Name

23%

14.02.2020 10:29

само погледајте карту рс. па ту је јос и Брцко које је самостална јединица, при БИХ Бојим се да од српске не остане Бањалуцки пасалук и јос пар градова О свему треба размисљати Баја прво хоп па онда скоци

Name

@за рере

14.02.2020 10:45

Ко је коме на крају враћао тетиторију да се дође на 51-49. Покриј се ушима и шути, дјеца ти се смију!

Name

За за рере

14.02.2020 10:55

А где пише да је то само ваша територија?

Name

Ре

14.02.2020 11:59

Видим да овдје многима неиде од руке географија ...живе још у вукојебина@а.

Name

Овако

14.02.2020 14:22

Хаха, нисмо континет, али скоро све елементе дрзаве имамо. А Република Српска је као и Федерација, само сто је педерација као много малих БиХ, знаци несто узасно. А у Републици Спској нема кантона. ;)

Name

@@за ре

14.02.2020 15:41

Знамо које коме дао.Па имали сте 18 % бивсе беиха па вам нато направио 23 %. Ти се по усима покри бало

Name

За @ рере

14.02.2020 15:53

Бало питај колико сте дрзали територије бивше док нато није бомбардово насе полозаје.били сте у мисијим рупама.посто је рат требо стат зато се и исло ба подјелу беиха.немој ваљати глупости хлупости

Name

Скептик

14.02.2020 08:40

Главна посљедица је та што Баја и кумови не могу преписивати пољопривредно зрмљиште на себе и послије га претварати у грађевинско земљиште те на њему градити шта им се прохтје и енормно се богатити.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Бошњак

14.02.2020 08:44

То није главни проблем али сигурно има и ту истине.

Name

Ре

14.02.2020 10:10

Једина посљедица је ново гостовање Додика у цирилици.Замајавање се наставља...

Name

Младен

14.02.2020 08:40

Па Свакако би баја то све продо и сва лова у латкасе нек је тако нека зваљо не море продат продо би он и електро српске ал не море

ОДГОВОРИТЕ
Name

И и аустрији

14.02.2020 08:41

једино право на земљисте има аустрија као дрзава,а не покрајине тирол,бец,салзбург,воралберг итд...па и у србији власник земљиста у сандзаку и војводини је србија..не разумијем вјестацки направљену кризу...

ОДГОВОРИТЕ
Name

оо7

14.02.2020 08:43

Који је став опозиције по овом питању???

ОДГОВОРИТЕ
Name

бл

14.02.2020 08:43

Па добро докле више. Зар се не може ништа ријешити без свађе. Ова држава се мора распасти. у том сам убијеђен. Ако се не распане, остаће без становништва, то онда дође на исто, нека је онда узму Баја, Бакир, Драган. Препостављам да и јесте то циљ.

ОДГОВОРИТЕ
Name

прика

14.02.2020 09:09

а ста ако се распане рс?

Name

Дурмитор

14.02.2020 10:00

Јели то озбиљно питање или је сарказам? Која опозиција?? У цијеломе региону само у Хрватској постоји опозиција. А све остало је полтронизам, борба за власт и слично. У РС имаш неки ПДП и неки СДС, по чему се њихова политичка разликује од СНСД-а? У федерацији имаш неке СДП, ДФ и п. материне, а када СДА побиједи онда склапају коалиције. Ко је опозиција ХДЗ у?

Name

Ре

14.02.2020 10:11

Онда се распада јос вусе беиха.Хрвати узесе херцег босну и вама оста сарајевски пасалук.

Name

Ре

14.02.2020 11:14

Идемо на Београдски Пашалук...биће најбоље!!

Name

Ино бисс

14.02.2020 08:44

за Кутлешића, а што не коментаришеш да се народ лаже још од потписивања Дејтона, теби је изгледа сасвим нормално да политичари лажу српски народ и да ентитет представљају као државу у држави, сваки кантон у другом ентитету има иста овлаштења па нико не глумата државу, господине Кутлешићу, шта ће мо са силиним покраденим парама, гдје су паре из пропалих банака, гдје су милијарде, сви замо да је РС у катастрофалној ситуацији.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Правда

14.02.2020 09:24

ОД момента када су Срби прегласани у БиХ '92 године, до данас се ради и даље на истом пројекту. У медјувремену је погинуло много недузних људи у рату, много је криминала поцињено, много основних људских права повриједјено, али је то небитно наспрам великог плана да се од БиХ створи "квазиградјанска" дрзава са доминацијом једне нације .

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре

14.02.2020 09:55

А објасни ми струцњак сто је Црна Гора се разисла са Србијом? Да није и она мозда крива?

Name

Дурмитор

14.02.2020 10:05

Демикратија је заснована на прегледавању. У чему је проблем? Зар и Срби нису били иницијатори денократије? Јесу. Али не постоји демикратија до пола, да дођеш помоћу избора на власт а да поништавас резултате референдума који је био апсолутно по уставу. Мада теби није јасно да постоје референдуми који низу по уставу, али то ће ти Додик боље објаснити када додје вријеме. Конташ брате....

Name

нада

14.02.2020 10:09

Сви морамо прихватити да јачи кроз историју мијења границе и расељава народ. То се десило и са СФРЈ. Срби су у СФРЈ били најбројнији народ са највише земље но на леђа им се натовари тај јачи и изгледа, бар засада, да им се пишу још сеобе ако мисле да не изгубе људе. Вољела би да нисам у праву.

Name

Јосип

14.02.2020 10:22

А ста цемо са прегласавања босњака у рс? Ах да ту су босњаци мањина, ту мозе вецина да одредјује. Које лицемјерсрво јбт

Name

Ре ре

14.02.2020 11:10

Па зато и ми са вама хоцемо разлаз.

Name

Ре

14.02.2020 12:02

Разлаз!? А гдје то?? Ваздушним путем до Русије или са Србијом?Има Србија својих проблема.Нетреба јој још један чир...

Name

Раде

14.02.2020 10:02

Ако наставе наси политицари овако остат цемо и без ентитета а они нека само наставе,моје дијете неце гинути за фотељасе...

ОДГОВОРИТЕ
Name

Дијаспорац

14.02.2020 10:23

Нисте у праву професоре. Уставни суд је у праву јер Устав БиХ (цлан 1) наводи како БиХ наставља свој правни континуитет - сто знаци БиХ није настала у Дејтону него јој је промијењена унутрасња административна организација. Другим ријецима нису се ентитети удрузили па направили БиХ (па да "уносе" власниство у заједницу) него је БиХ постојала и наставила да постоји и само се административно реорганизовала у Дејтону. Ентитети нису постојали прије БиХ. Самом тим и власниство земље је на дрзави а не на низим нивоима власти. И власниство над земљом никада није пренесено на низе нивое власти.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Сенци

14.02.2020 14:45

Тако је! Само се држати закона и правила цивилизираних нација. На дуге стазе, правда ће побиједити, само стрпљења. Устав гарантира све што је нормално и прихваћено у свим цивилизираним земљама, а ови популисти ће добит своје.

Name

Поцахонтас

14.02.2020 10:24

"Та конкретна одлука о правима Индијанаца никада није извршена, рекао је Кутлешић" и ви сте индијанци тако да ту нема никакве разлике у праву сте.

ОДГОВОРИТЕ
Name

ЛИЧНО МИШЉЕЊЕ

14.02.2020 10:44

Да Република није опљачкана и то управо од стране оних који ништа за њу нису дали , напротив и који се данас претварају да су кобајаги некакви заштитници , све би другачије било . Екстрадезертери и ратни профитери воде главну ријеч , а они који су стварно учествовали у стварању Републике доведени су у готово безизлазну ситуацију , све фирме уништене , банке опљачкане и уништене и онда није ни чудо што на празну љуштуру сви кидишу . Куповина тзв. папака и прекрајање изборне воље грађана , а то се највише одразило на последњим тзв. изборима , долази ево сада на наплату .

ОДГОВОРИТЕ
Name

БЛ

14.02.2020 10:49

На дан ступања на снагу Устава Републике Српске (Устав РС) и члана 12. Уставног закона за спровођење Устава РС, Република Српска је посебно правно подручје од којег дана је на њеној територији имовина (средства у друштвеној својини СФРЈ) постала имовина у друштвеној својини Републике Српске, преузимањем одговарајућих одредаба закона СФРЈ и СР БиХ, под условима из члана 12. Уставног закона за спровођење Устава РС, који након усаглашавања са Уставом Босне и Херцеговине, гласи: „До доношења одговарајућих закона и других прописа Републике примјењиваће се закони и други прописи СФРЈ и СР БиХ, који су у сагласности са Уставом Републике Српске и који нису у супротности са законима и другим прописима које је донијела Скупштина српског народа у Босни и Херцеговини, односно Народна скупштина“. Члан 58. Устава РС, гласи: „Својинска права и обавезе над срествима у друштвеној својини и услове под којим се та средства преносе у друге облике својине уређује се законом. Средства у друштвеној и државној својини могу се отуђивати, по правилу, само по тржишним критеријумима“.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Пава

14.02.2020 11:25

Сад ће заредати сједнице и некакве ретардиране изјаве, поруке и прјетње. Након 10 дана као да ниста било није. Али ће они радо узети накнаде за те прдеж сједнице. Јесмо будале шта им дозвољавамо да нам ово раде...

ОДГОВОРИТЕ
Name

Милорад З.

15.02.2020 03:28

Предпостављам да исто такво земљиште постоји и у Федерацији и да је БиХ исто тако власник тог земљишта. Па у чему је онда проблем? Проблем је у томе што о том земљишту одлучују представници сва три народа јер БиХ је тако конципирана. И шта је ту лоше и коме то смета? Па смета Републици Српској, али не обичним грађанима него само једном човјеку који сам одлучује о свему! Покушајте да погодите како се тај човјек зове?!

ОДГОВОРИТЕ