Koje su posljedice odluke Ustavnog suda Bosne i Hercegovine?

Uz ugrožavanje statusa RS odluke Ustavnog suda, ima za želju centalizaciju nadležnosti u BiH, menja tumačenje Dejtonskog sporazuma, kaže prof. Vladan Kutlešić.

Bosna i Hercegovina 14.02.2020 | 09:21
Koje su posljedice odluke Ustavnog suda Bosne i Hercegovine?

Profesor ustavnog prava Vladan Kutlešić smatra da sa stanovišta prava ne postoji mogućnost da se ospori odluka Ustavnog suda u Sarajevu kojom je poljoprivredno zemljište u Republici Srpskoj imovina BiH, ali dodaje da ta odluka menja odredbe Dejtonskog sporazuma.

Uz to što odluka ugoržava status Repubilke Srpske, ona ima za želju centalizaciju nadležnosti u BiH, i menja i tumačenje odredbi Dejtonskog sporazuma, rekao je Kutlešić za Tanjug.

Kultešić koji je profesor na Poslovnom i pravnom fakultetu Univerziteta Union Nikola Tesla objašnjava da su odluke Ustavnog suda konačne, obavezne i ne mogu biti preispitivane u pravnim postupcima, a da je reakcija Republike Srpske otišla u sferu politike.

Kutlešić je podsetio da je dejtonsko uređenje BiH veliki izuzetak u odnosu na ustavno uređenje durgih evropskih država iz tri razoga - što je nastalo na međunarodnoj konferenciji, a ne u procesu odlučivanja, zanovano je na anglosaksonskom pravu u sred Evrope, i na kraju krajeva na činjenici da je i dalje pod međunarodnim protektoratom.

On navodi da se te tri činjenice zloupotrebljavaju u praktičnom odlučivanju na štetu RS u pravcu centralizacije BiH.

Rukovodstvo Republike Srpske, međutim smatra on, može se u pravnom smislu pozvati, kada je reč o ovoj odluci na, kako kaže, istorijski presedan iz SAD.

"U drugoj polovini 19. veka, vrhovni sud SAD koji ima ovlašćenja koja čak i prevazilaze ovlašćenja Ustavnog suda BiH, doneo je odluku koju politička vlast nije htela da izvrši. I tada je američki predsednik Endru Džekson rekao: "Sud je doneo odluku, pa nek je sprovede",naveo je amrički primer sudske odluke i koja nikad nije primenjena.

Ta konkretna odluka o pravima Indijanaca nikada nije izvršena, rekao je Kutlešić i dodao da bi tako objasnio ponašanje lidera RS u odnosu na odluku Ustavnog suda.

U skladu sa tim, navodi Kutlešić, će i rešenje odluke Ustavnog suda BiH, biti u sferi politike a ne prava.

Prema rečima Kultešića, od trenutka nastanka dejtonske BiH suviše učestala su nastojanje da se izvrsi centralizacija BiH i prenos prenos naldežnosti na njene organe.

"U ovom trenutku to je pitanje imovine, a pre toga bio je niz drugih pitanja u kojima je visoki predstavnik imao ovalšćenja da menja Dejtonski sprazum, odnosno deo koji se zove Ustav i to je iskoristio sedam puta", rekao je profesor i podsetio na odluke visokog predsavnika o Danu Republike Srpske.

Prema rečima profesora, Ustavni sud BiH je raritet i prestavlja specifičan sistem odnosa u kome faktički odnosi međunarodnih pozicija i snaga imaju mnogo veći značaj od pravnih odredbi.

Navodi da problem mora da se reši unutar Saveta za primenu mira odnosno u međunarodnoj konstalaciji garanta Dejtosnkog sporazima i procesa koji se unutar njih odivja.

Kutlešić zaključuje da se rešenje problema ne može i neće naći, niti će se okončati unutar institucija, između ostalog i zato što sistem nije tako ni zamišljen.

(Tanjug)

Komentari / 44

Ostavite komentar
Name

borac

14.02.2020 08:35

Sreta a nasi bi to zemljiste lijepo prodali.

ODGOVORITE
Name

Ludi Rajko

14.02.2020 08:51

Baja zaludjuje narod !

Name

BOLEST JE TESKA STVAR

14.02.2020 09:46

Baja od dolaska u Sarajevo sa svojom toboze briznom politikom za srpsku dozivljava totalni poraz Nema ho-ruk. Sarajevo nije Bakinci tamo nisi prvi Baja, Mada nisam Ivanicev fan mislim da je on dokazao da je iskusan politicar bez galame ho-ruk sistema on je sve blokiro sto je islo na nekakvu stetu srpske.Zato biraci na vama je hocete li svjetlu buducnost ili totalni mrak ili cak neke sukobe gdje ce ginuti necija tudza djeca

Name

Ludi Rajko

14.02.2020 11:02

Najveći Srbi su Mile Dodik ( g), Unuka Željka, Nikola Nedžadov zet, Nemanja Emir...

Name

Expert

14.02.2020 12:25

Kao sto znamo, znacajan dio tog poljoprivrednog zemljista je bio u posjedu srpskog stanovnistva, koje nikada nije vraceno stvarnim vlasnicima. Dodik je zelio da otme to zemljiste od svih gradjana, pa i Srba i da ga pretvori u gradjevinsko zemljiste, koje bi prodao po enormno visokim cijena!ma i novac uzeo sebi i blizim saradnicima, a gradjani nebi opet nista dobili. Ustavni sud je dobro odlucio, da je to zemljiste drzavna svojina, kad vec nije vraceno stvarnim vlasnicima. Gora bi bila situacija da se Dodik i rezim domogli tog zemljista, nikada ga vise nebi mogli vratiti. Ovako drzava ce raspolagati zemljistem i postoji mogucnost da se ono vrati nasim gradjanima. Ovu odluku Ustavnog suda BiH trebamo svi podrzati, a ne opstruirati.

Name

Zanimljivo

14.02.2020 17:28

A hoce li zemljiste koje je oduzeto pravim vlasnicima posle 2.svij.rata,zbog bivswg UNIS-a tj. (TAS, PRETIS, UTL, ENERGETIKA) u Vogosci, duzine preko 7KM,biti vraceno starim vlasnicima (99%) srpsko?

Name

Hare

14.02.2020 08:36

RS je kao kanton u Federaciji ništa važniji i normalno da je državno zemljiste,kad lepeza umisli da klima uređaj...

ODGOVORITE
Name

reHare

14.02.2020 08:41

Bravo za komentar.Izdizu se kao da su kontinent.

Name

Aha

14.02.2020 09:09

Vidjet cemo!!!

Name

Za rere

14.02.2020 09:15

Pa i vi se jos vise izdizete, samo djabe znamo ko ste bili i ko ste sada.Smjesteni ko misevi na 23% bivse briha.?I vi se javljate

Name

23%

14.02.2020 10:29

samo pogledajte kartu rs. pa tu je jos i Brcko koje je samostalna jedinica, pri BIH Bojim se da od srpske ne ostane Banjalucki pasaluk i jos par gradova O svemu treba razmisljati Baja prvo hop pa onda skoci

Name

@za rere

14.02.2020 10:45

Ko je kome na kraju vraćao tetitoriju da se dođe na 51-49. Pokrij se ušima i šuti, djeca ti se smiju!

Name

Za za rere

14.02.2020 10:55

A gde piše da je to samo vaša teritorija?

Name

Re

14.02.2020 11:59

Vidim da ovdje mnogima neide od ruke geografija ...žive još u vukojebina@a.

Name

Ovako

14.02.2020 14:22

Haha, nismo kontinet, ali skoro sve elemente drzave imamo. A Republika Srpska je kao i Federacija, samo sto je pederacija kao mnogo malih BiH, znaci nesto uzasno. A u Republici Spskoj nema kantona. ;)

Name

@@za re

14.02.2020 15:41

Znamo koje kome dao.Pa imali ste 18 % bivse beiha pa vam nato napravio 23 %. Ti se po usima pokri balo

Name

Za @ rere

14.02.2020 15:53

Balo pitaj koliko ste drzali teritorije bivše dok nato nije bombardovo nase polozaje.bili ste u misijim rupama.posto je rat trebo stat zato se i islo ba podjelu beiha.nemoj valjati gluposti hluposti

Name

Skeptik

14.02.2020 08:40

Glavna posljedica je ta što Baja i kumovi ne mogu prepisivati poljoprivredno zrmljište na sebe i poslije ga pretvarati u građevinsko zemljište te na njemu graditi šta im se prohtje i enormno se bogatiti.

ODGOVORITE
Name

Bošnjak

14.02.2020 08:44

To nije glavni problem ali sigurno ima i tu istine.

Name

Re

14.02.2020 10:10

Jedina posljedica je novo gostovanje Dodika u cirilici.Zamajavanje se nastavlja...

Name

Mladen

14.02.2020 08:40

Pa Svakako bi baja to sve prodo i sva lova u latkase nek je tako neka zvaljo ne more prodat prodo bi on i elektro srpske al ne more

ODGOVORITE
Name

I i austriji

14.02.2020 08:41

jedino pravo na zemljiste ima austrija kao drzava,a ne pokrajine tirol,bec,salzburg,voralberg itd...pa i u srbiji vlasnik zemljista u sandzaku i vojvodini je srbija..ne razumijem vjestacki napravljenu krizu...

ODGOVORITE
Name

oo7

14.02.2020 08:43

Koji je stav opozicije po ovom pitanju???

ODGOVORITE
Name

bl

14.02.2020 08:43

Pa dobro dokle više. Zar se ne može ništa riješiti bez svađe. Ova država se mora raspasti. u tom sam ubijeđen. Ako se ne raspane, ostaće bez stanovništva, to onda dođe na isto, neka je onda uzmu Baja, Bakir, Dragan. Prepostavljam da i jeste to cilj.

ODGOVORITE
Name

prika

14.02.2020 09:09

a sta ako se raspane rs?

Name

Durmitor

14.02.2020 10:00

Jeli to ozbiljno pitanje ili je sarkazam? Koja opozicija?? U cijelome regionu samo u Hrvatskoj postoji opozicija. A sve ostalo je poltronizam, borba za vlast i slično. U RS imaš neki PDP i neki SDS, po čemu se njihova politička razlikuje od SNSD-a? U federaciji imaš neke SDP, DF i p. materine, a kada SDA pobijedi onda sklapaju koalicije. Ko je opozicija HDZ u?

Name

Re

14.02.2020 10:11

Onda se raspada jos vuse beiha.Hrvati uzese herceg bosnu i vama osta sarajevski pasaluk.

Name

Re

14.02.2020 11:14

Idemo na Beogradski Pašaluk...biće najbolje!!

Name

Ino biss

14.02.2020 08:44

za Kutlešića, a što ne komentarišeš da se narod laže još od potpisivanja Dejtona, tebi je izgleda sasvim normalno da političari lažu srpski narod i da entitet predstavljaju kao državu u državi, svaki kanton u drugom entitetu ima ista ovlaštenja pa niko ne glumata državu, gospodine Kutlešiću, šta će mo sa silinim pokradenim parama, gdje su pare iz propalih banaka, gdje su milijarde, svi zamo da je RS u katastrofalnoj situaciji.

ODGOVORITE
Name

Pravda

14.02.2020 09:24

OD momenta kada su Srbi preglasani u BiH '92 godine, do danas se radi i dalje na istom projektu. U medjuvremenu je poginulo mnogo neduznih ljudi u ratu, mnogo je kriminala pocinjeno, mnogo osnovnih ljudskih prava povrijedjeno, ali je to nebitno naspram velikog plana da se od BiH stvori "kvazigradjanska" drzava sa dominacijom jedne nacije .

ODGOVORITE
Name

Re

14.02.2020 09:55

A objasni mi strucnjak sto je Crna Gora se razisla sa Srbijom? Da nije i ona mozda kriva?

Name

Durmitor

14.02.2020 10:05

Demikratija je zasnovana na pregledavanju. U čemu je problem? Zar i Srbi nisu bili inicijatori denokratije? Jesu. Ali ne postoji demikratija do pola, da dođeš pomoću izbora na vlast a da poništavas rezultate referenduma koji je bio apsolutno po ustavu. Mada tebi nije jasno da postoje referendumi koji nizu po ustavu, ali to će ti Dodik bolje objasniti kada dodje vrijeme. Kontaš brate....

Name

nada

14.02.2020 10:09

Svi moramo prihvatiti da jači kroz istoriju mijenja granice i raseljava narod. To se desilo i sa SFRJ. Srbi su u SFRJ bili najbrojniji narod sa najviše zemlje no na leđa im se natovari taj jači i izgleda, bar zasada, da im se pišu još seobe ako misle da ne izgube ljude. Voljela bi da nisam u pravu.

Name

Josip

14.02.2020 10:22

A sta cemo sa preglasavanja bosnjaka u rs? Ah da tu su bosnjaci manjina, tu moze vecina da odredjuje. Koje licemjersrvo jbt

Name

Re re

14.02.2020 11:10

Pa zato i mi sa vama hocemo razlaz.

Name

Re

14.02.2020 12:02

Razlaz!? A gdje to?? Vazdušnim putem do Rusije ili sa Srbijom?Ima Srbija svojih problema.Netreba joj još jedan čir...

Name

Rade

14.02.2020 10:02

Ako nastave nasi politicari ovako ostat cemo i bez entiteta a oni neka samo nastave,moje dijete nece ginuti za foteljase...

ODGOVORITE
Name

Dijasporac

14.02.2020 10:23

Niste u pravu profesore. Ustavni sud je u pravu jer Ustav BiH (clan 1) navodi kako BiH nastavlja svoj pravni kontinuitet - sto znaci BiH nije nastala u Dejtonu nego joj je promijenjena unutrasnja administrativna organizacija. Drugim rijecima nisu se entiteti udruzili pa napravili BiH (pa da "unose" vlasnistvo u zajednicu) nego je BiH postojala i nastavila da postoji i samo se administrativno reorganizovala u Dejtonu. Entiteti nisu postojali prije BiH. Samom tim i vlasnistvo zemlje je na drzavi a ne na nizim nivoima vlasti. I vlasnistvo nad zemljom nikada nije preneseno na nize nivoe vlasti.

ODGOVORITE
Name

Senci

14.02.2020 14:45

Tako je! Samo se držati zakona i pravila civiliziranih nacija. Na duge staze, pravda će pobijediti, samo strpljenja. Ustav garantira sve što je normalno i prihvaćeno u svim civiliziranim zemljama, a ovi populisti će dobit svoje.

Name

Pocahontas

14.02.2020 10:24

"Ta konkretna odluka o pravima Indijanaca nikada nije izvršena, rekao je Kutlešić" i vi ste indijanci tako da tu nema nikakve razlike u pravu ste.

ODGOVORITE
Name

LIČNO MIŠLJENJE

14.02.2020 10:44

Da Republika nije opljačkana i to upravo od strane onih koji ništa za nju nisu dali , naprotiv i koji se danas pretvaraju da su kobajagi nekakvi zaštitnici , sve bi drugačije bilo . Ekstradezerteri i ratni profiteri vode glavnu riječ , a oni koji su stvarno učestvovali u stvaranju Republike dovedeni su u gotovo bezizlaznu situaciju , sve firme uništene , banke opljačkane i uništene i onda nije ni čudo što na praznu ljušturu svi kidišu . Kupovina tzv. papaka i prekrajanje izborne volje građana , a to se najviše odrazilo na poslednjim tzv. izborima , dolazi evo sada na naplatu .

ODGOVORITE
Name

BL

14.02.2020 10:49

Na дaн ступaњa нa снaгу Устaвa Рeпубликe Српскe (Устaв РС) и члaнa 12. Устaвнoг зaкoнa зa спрoвoђeњe Устaвa РС, Рeпубликa Српскa je пoсeбнo прaвнo пoдручje oд кojeг дaнa je нa њeнoj тeритoриjи имoвинa (срeдствa у друштвeнoj свojини СФРJ) пoстaлa имoвинa у друштвeнoj свojини Рeпубликe Српскe, прeузимaњeм oдгoвaрajућих oдрeдaбa зaкoнa СФРJ и СР БиХ, пoд услoвимa из члaнa 12. Устaвнoг зaкoнa зa спрoвoђeњe Устaвa РС, кojи након усаглашавања са Уставом Босне и Херцеговине, глaси: „Дo дoнoшeњa oдгoвaрajућих зaкoнa и других прoписa Рeпубликe примjeњивaћe сe зaкoни и други прoписи СФРJ и СР БиХ, кojи су у сaглaснoсти сa Устaвoм Рeпубликe Српскe и кojи нису у супрoтнoсти сa зaкoнимa и другим прoписимa кoje je дoниjeлa Скупштинa српскoг нaрoдa у Бoсни и Хeрцeгoвини, oднoснo Нaрoднa скупштинa“. Члaн 58. Устaвa РС, глaси: „Свojинскa прaвa и oбaвeзe нaд срeствимa у друштвeнoj свojини и услoвe пoд кojим сe тa срeдствa прeнoсe у другe oбликe свojинe урeђуje сe зaкoнoм. Срeдствa у друштвeнoj и држaвнoj свojини мoгу сe oтуђивaти, пo прaвилу, сaмo пo тржишним критeриjумимa“.

ODGOVORITE
Name

Pava

14.02.2020 11:25

Sad će zaredati sjednice i nekakve retardirane izjave, poruke i prjetnje. Nakon 10 dana kao da nista bilo nije. Ali će oni rado uzeti naknade za te prdež sjednice. Jesmo budale šta im dozvoljavamo da nam ovo rade...

ODGOVORITE
Name

Milorad Z.

15.02.2020 03:28

Predpostavljam da isto takvo zemljište postoji i u Federaciji i da je BiH isto tako vlasnik tog zemljišta. Pa u čemu je onda problem? Problem je u tome što o tom zemljištu odlučuju predstavnici sva tri naroda jer BiH je tako koncipirana. I šta je tu loše i kome to smeta? Pa smeta Republici Srpskoj, ali ne običnim građanima nego samo jednom čovjeku koji sam odlučuje o svemu! Pokušajte da pogodite kako se taj čovjek zove?!

ODGOVORITE