“Ne“ vjeronauci u srednjim školama

Nastavno-naučno vijeće Filozofskog fakulteta Univerziteta u Banjaluci, na sjednici održanoj 03. maja ove godine, razmatralo je pitanje uvođenja vjeronauke u srednje škole u Republici Srpskoj i zauzelo je stav da je to neprihvatljivo.

Republika Srpska 07.05.2018 | 11:45
“Ne“ vjeronauci u srednjim školama
Nastavno-naučno vijeće Filozofskog fakulteta Univerziteta u Banjaluci oglasilo se povodom Inicijative za uvođenje vjeronauke u srednje škole u Republici Srpskoj. Stava su da uvođenje konfesionalne vjeronauke ne omogućava razvoj kompetencija mladih ljudi za život u 21. vijeku.

U saopštenju Nastavno-naučnog vijeća Filozofskog fakulteta podsjeća se da je početkom aprila ove godine javnost u Republici Srpskoj putem medija obaviještena da će od naredne školske godine Vjeronauka biti novi predmet u srednjim školama.

Naglašavaju da bi prema dostupnim izjavama aktuelnog ministra za prosvjetu i kulturu to bio izborni predmet, ali i da drugi alternativni predmeti nisu predviđeni, što implicira da se zapravo radi o obaveznom predmetu.

Argumenti za ovakav stav su sljedeći:

1. U potpunosti je zaobiđena procedura za promjenu nastavnog plana i programa u srednjim školama. Nije provedena adekvatna javna rasprava, niti je naučno-stručna zajednica upoznata sa ovom inicijativom. Pitanje o vjeronauci i statusu društveno-humanističkih nauka treba vratiti struci na razmatranje, te sve aktivnosti u vezi uvođenja vjeronauke u srednje škole treba obustaviti kako bi se napravila opsežna analiza nastavnih planova i programa u srednjim školama.

2. Podsjećamo da je učenicima kroz osnovnoškolsko obrazovanje – od drugog do devetog razreda – pružen uvid u glavne sadržaje iz vjeronauke. Pri tome treba naglasiti da u dosadašnjoj primjeni vjeronauke u osnovnim školama djeci čiji roditelji odluče da ona ne pohađaju časove vjeronauke nije ponuđena nikakva alternativa. Od djece se očekuje da ako ne prisustvuju pravoslavnoj vjeronauci čekaju kraj časa van učionice bez dodatnih isplaniranih aktivnosti. Ministarstvo nije dalo jasne analize efikasnosti dosadašnjeg rada, niti su jasno definisani ishodi učenja vjeronauke kao predmeta.

3. Istovremeno, kroz reformske procese u obrazovanju u posljednjih petnaest godina, za teme i predmete iz najznačajnijih humanističkih i društvenih oblasti – kao što su filozofija, sociologija i psihologija – ostaje sve manje mjesta. Reformom iz 2004. godine u srednjim stručnim školama znatno je smanjen broj časova ili su potpuno ukinuti predmeti iz oblasti društveno-humanističkih nauka.

4. Međunarodnim dokumentima i nacionalnim zakonima garantovano je da svako ima pravo na slobodu vjeroispovijesti, odnosno da može da izabere da li će uopšte biti vjernik ili ne. U potpunosti se zalažemo za poštovanje i primjenu tih osnovnih prava. Uvođenjem konfesionalne vjeronauke ne omogućavamo razvoj kompetencija za život u 21. vijeku: socio-emocionalne kompetencije, kritičko mišljenje, rješavanje problema, kreativnost, medijska pismenost, osviještenost o sopstvenim procesima mišljenja i učenja, preduzetništvo i produktivnost, te odnos prema svom zdravlju i ekološka svijest. Smatramo da samo obrazovanje temeljeno na univerzalnim humanističkim principima i vrijednostima može biti osnova za stvaranje ličnosti koje će umjeti da se na pravi način nose sa izazovima savremenog svijeta''.

(BN)

Komentari / 34

Ostavite komentar
Name

cdbluka

07.05.2018 09:49

Za glupane iz Ministarstva prosvjete: Vjeronauka? NE! Praksa??? DA, DA i DA!

ODGOVORITE
Name

Re

07.05.2018 13:29

Ovi kako su krenili i matematika ce postati vjeronauka. Uvedite je jos u kafanu i markete nema da brinemo postacemo vernici. Samo jedan savet ljudima vernik se postaje u srcu ne po priredbama.

Name

Cicko

07.05.2018 09:56

Vjeronauku treba zabraniti po svaku cijenu u javnim ustanovama..Ko zeli neka uci u svojoj kuci,Ni po koju cijenu dijeliti djecu vjerski a i narod svrstavati, to nemoze nicemu dobra donijeti...

ODGOVORITE
Name

re Cicko

07.05.2018 12:21

Potpisujem, vjeronauku treba potpunoi izbaciti iz škole, ima puno toga što djeci može probutiti nacionalni identitet ako se na to cilja. Naročito je problematično dijeljenje djece po pitanju vjeronauke, zatim ljudskih prava,....sve je problematično po pitanju vjeronauke za djecu, sve. Ovo je dobra odluka samo je treba proširiti i na osnovnu školu.

Name

ana

07.05.2018 09:57

Predlazem da izbace informatiku ili matematiku sta ce im to svakako im je preostalo samo da se mole bogu.

ODGOVORITE
Name

Za anu

07.05.2018 11:37

Bravo Ana, svaka čast, baš me nasmija.....

Name

ups

07.05.2018 11:48

Sjajno Ana.

Name

Goran

07.05.2018 09:58

Pretpostavljam da srbi bili najglasniji. E jadna nam majka šta smo dočekali. Zar su nam se očevi za to borili i davali živote a se borimo protiv vlastite vjere. Sad kad smo konačno dočekali slobodu mi je odbacujemo, neće nam dugo potrajati. Što bi rekao Zvonko Bajagić iz Vlasenice: Teško Bogu sa nama kakvi smo.

ODGOVORITE
Name

Darko

07.05.2018 10:16

W w w . patetika . ba Pusti se suplje, zivota ti.

Name

re goran

07.05.2018 10:22

Borili su se da ti imas platu 600km da se boris da prezivis, da budes pripadnik najsiromasnijeg naroda u evropi.

Name

vjero moja gorane

07.05.2018 11:10

Vidis gorane ja sam se borio ali za svoju slobodu i slobodu svoje djece.Zna se gdje je mjesto vjeri.Ides rodjeni svaki dan u crkvu i moli se bogu od ujutro pa do veceri.Nemoj ni izlaziti iz crkve.Tu je mjesto vjeri.

Name

Slobodno kaži

07.05.2018 11:20

Roditelji i djeca imaju različite poglede na život, za šta se borio prađed, nije krivo praunuče. Pravo na izbor je potreban svima nama.

Name

uh

07.05.2018 11:50

Tesko onima sa bogom. Meni ne treba.

Name

MILE

07.05.2018 10:00

JA SAM REKAO DA ĆE BITI I "BITI ĆE" !?

ODGOVORITE
Name

Željko

07.05.2018 11:15

Zabraniti vjeronauku , kome treba eno mu crkva a ne javne ustanove .

Name

lik

07.05.2018 11:51

Bravo Željko.

Name

Re. MILE

07.05.2018 12:02

MILE sisaj mi NARGILE!!!! E to ce biti !

Name

Poznavalac prilika

07.05.2018 10:06

Ne mogu vjerovati da ste se vi oglasili o nečemu i dali svoj stav, a pogotovo da ste rekli NE nečemu. Ja sam mislio da vi ne postojiti, ili možda ne, ko to više zna. Pa onaj konobar što stoji u 18 sati na trgu svaki dan je institucija za vas, vi mu nisti ni do koljena ni u čemu. Vi profesori, akademski građani, obrazovani, ma vi ste ništa, obična nula. KAKO VAS NIJE SRAMOTA DA SE JAVLJATE?

ODGOVORITE
Name

re

07.05.2018 11:39

Ma svaka čast na komentaru....

Name

baka

07.05.2018 10:21

Vjeronauka treba mladima,da ovi kvazi-popovi ne palamude na svoje licemerne nacine.PRAVDA ZA DAVIDA!

ODGOVORITE
Name

M

07.05.2018 10:47

Crkvu i državu treba odvojiti.Vjeronauka u školama Nikako,to treba zabraniti

ODGOVORITE
Name

kid

07.05.2018 11:52

Zabraniti.

Name

Bla bla

07.05.2018 11:06

Ako ne vjerujes u sebe nijedna vjeronauka ni bog ni alah ti nece pomoci mozes vjerovat u svakakva cuda ali ako nemas vjere u sebe dzaba ti sve.Djeco manite se vjeronauke ucite nesto sto ce vam trebati u zivotu vjeronauka sigurno nece.

ODGOVORITE
Name

Lakrdija

07.05.2018 11:17

Udri Mile ovu bagru sta ima oni da pricaju

ODGOVORITE
Name

blbl

07.05.2018 11:43

Odnosi li se to samo na pravoslavne ucenike ili i na sve druge vjere ili ce drugi ( Bosnjaci,Hrvati,jevreji...) biti prisiljeni da uce samo pravoslavlje. Ako je tako onda bi nasem rukovodstvu pozavideo i Hitler.

ODGOVORITE
Name

Mišo

07.05.2018 11:46

Klasična zamjena teza. Vjeronauka nije niti može biti NAUKA. Vjera je,skoro uvijek,bila protiv nauke. Nauka sumnja u sve,pa i sebe samu. Zato je i napredovala. Vjera kaže ŠTA DA MISLITE. Ako hoćete edukaciju, dajte predmet filozofiju ili informatiku. Niko nikom ne brani da ide u crkvu ili džamiju. PRESTANITE SA TROVANJEM DJECE.

ODGOVORITE
Name

Re Mišo

07.05.2018 13:06

Svaka čast za komentar. A tek o bahatosti pojedinih vjerskih službenika ne smijem ni da pomislim. Nisam protiv crkve ali treba da se znaju neke granice.

Name

Direkt

07.05.2018 11:48

Vjeronauka ne bi trebala biti u Srednjoj skoli. Za sta postoji Osnovna skola, a i utice na prosjek jer vjeroucitelji svima daju 5-icu da se nebi zamjerili ili sta vec tako da to je dobro za upis u Srednju, ali ne bas za upis na fakultet. Kad nema ni Likovnog u Srednjoj ne treba ni Vjeronauka, kao ni drugi "laki" predmeti, osim na smjerovima koji vode ka Bogoslovskom fakultetu ili Likovnoj akademiji.

ODGOVORITE
Name

Krajina

07.05.2018 11:55

Slažem se. I u osnovnoj školi je previše vjeronauke. 7-8 godina uče. Zaista suludo. Ako ne znaju šta će bolje da djeci uvedu više fizičkog vaspitanja. Ionako ih pola ima neki deformitet kičme.

Name

BB

07.05.2018 11:53

Znamo mi dovoljno o vjeri samo kad bi je poštovali.

ODGOVORITE
Name

Istok

07.05.2018 11:59

Ja sam krsten sa 2 mjeseca zivota. tome me nisu pitali , ali su dozvolili da tokom zivota izaberem kojim putem cu ici . U svojoj 50 godini zivota imam ozbiljne primjedbe na pravoslavnu vjeru i vjeronauku uopse. Djecu vaspitavam kao agnostike al im ne zabranjujem da ispoljavaju svoju vjeru , pa sam cak i dvoje od troje krstio na njihovo insistiranje. Uticaj majke je neupitan, a ona je takode sva manje i manje vjernik. Pored toga sto su djeca krstena na licno insistiranje , sada kad su malo poodrasli i nagledali se raznorazne pravosla "duhovnost" , imam utisak da su potpuno postidjeni time sto su pravoslavci. Trece djete ne pridaje puno paznje vjeronauci koja mu je u osnovnoj skoli obavezna , ne da se zavesi i prilicno je sumnjicav prema svim tim vjerouciteljskim trabunjanjima. Ne vjeruje. Dakle , moje dijete je agnostig i niko ne smije da ga izlaze i prisiljava na pogubni uticaj marksizma , kapitalizma , budizma , islamske pa ni pravoslavne vjeronauke ni po koju cijenu , osim ako to ono dobrovoljno ne zeli. Svakako i ako pozeli da se povede za ovim sarlatanima i izrazi zelju da o vjeronauci uci malo vise, to ne smije da ulazi u sistem ocjenjivanja .Moze se samo odvijati kao dopunska , neobavezna nastava. Sve drugo je klerizacija i tiranija .

ODGOVORITE
Name

re

07.05.2018 12:31

BRAVO, po meni je vjeronauka u bilo kojem obliku u školi problematična, nema niko pravi ništa i nikome nametati kada je vjera u pitanju. U bivšoj Yugi djeca su na raspustu išla na vjerska predavanja i to ko želi, obično su roditelji manje ili više insistirali, meni je moja majka govorila "idi malo sine" ja nisam htio i to je kraj priče. Ovo danas je zloupotreba djeteta, to je nedopustivo a vjeronauk u srednjoj školi je teški idiotizam.

Name

Tanja

07.05.2018 18:06

BRAVO.

Name

PravdaZaDavida

07.05.2018 13:12

Treba uvesti NENASILNU KOMUNIKACIJU u skole kao nastavni predmet. Decenijama nas hrane nasiljem, malo smo zastranili. Vjernici neka nose vjeru u srcu. Ne treba materijalizovati nesto sto je duhovno!!!! Patrijarh sjedi sa djavolom za stolom. Ja vise nedam ni marku za crkvu. Necu ni pogledati u nju kad prolazim pored. To ne znaci da sam nevjernik. # PravdaZaDavida

ODGOVORITE