Да ли је кажњиво објавити лажне дипломе политичара?

Овдје се, рецимо, поставља питање да ли ће правосуђе цијенити је ли објављивање нечије спорне или лажне дипломе "могло да има штетне посљедице по лични живот".

Република Српска 26.08.2023 | 10:14
Да ли је кажњиво објавити лажне дипломе политичара?

Дио измјена Кривичног законика Српске, који се односи на кажњавање оних који прикажу спис, портрет, фотографију, видео-запис, филм или фонограм личног карактера без пристанка оног на кога се тај спис односи, поприлично је недоречен, до те мјере да се дио стручне јавности пита да ли ће се убудуће моћи објављивати, примјера ради, фалсификоване дипломе политичара.

Проблем је у томе што тај члан није прецизан, па ће кључну ријеч о томе да ли је закон прекршен или не, имати тужилац, а онда, у коначници и судија.

Неки се, рецимо, питају шта би то могао да буде "спис" који је личног карактера те да ли то могу да буду и исправе које издају јавни органи, као што су нпр. дипломе.

"Ко објави или прикаже спис, портрет, фотографију, видео-запис, филм или фонограм личног карактера без пристанка лица које је спис саставило или на кога се спис односи, односно без пристанка лица које је приказано на портрету, фотографији, видео-запису или филму или чији је глас снимљен на фонограму или без пристанка другог лица чији се пристанак по закону тражи, а такво објављивање или приказивање је имало или могло да има штетне посљедице по лични живот тог лица, биће кажњен новчаном казном или казном затвора до двије године", наведено је у члану 156а који се односи на "неовлаштено објављивање и приказивање туђег списа, портрета и снимка".

Овдје се, рецимо, поставља питање да ли ће правосуђе цијенити је ли објављивање нечије спорне или лажне дипломе "могло да има штетне посљедице по лични живот".

Дејан Лучка, директор бањалучког Центра за људска права, наводи да би се цјелокупан члан, због прешироког простора за тумачење, у пракси могао примјењивати на различите начине.

"Тако би у хипотетичком случају могао постојати видео-запис, као и одређени спис - документ, а њиховим прегледом би се могло видјети да постоји афера у вези са корупцијом одређеног политичара. Уколико је у питању, на примјер, лични бизнис политичара који је испреплетен са његовим личним животом и његовим јавним постављењем, на тужиоцима и судијама би било да процијене да ли је у питању кривично дјело уколико су тај спис и видео-снимак објавили грађански новинари извјештавајући суграђане у јавном интересу", навео је Лучка за медиа.ба.

Такође, истиче Лучка, идентична ситуација би се могла догодити и у вези са незаконитостима у вези са образовањем одређеног политичара, уколико се у једном медијском чланку, на примјер, објави његова диплома која је фалсификована, наравно, без његовог пристанка, а тиме би могле да му нпр. настану "штетне посљедице по лични живот".

"Овај податак би, наравно, до тада био вјешто сакривен од грађана и његова објава би била апсолутна нужност за информисање јавности, нарочито у земљи у којој се за фалсификовање ријетко сноси одговорност. Иако је овдје јасно да се ради о јавном интересу и да би политичар требало да дође под удар закона, питање је на који начин би судије тумачиле овај члан и како ће се то одразити на рад новинара и медија", наводи Лучка.

Адвокат Владимир Драгичевић подсјећа да је стручна јавност још од Нацрта измјена Кривичног законика Републике Српске (КЗ РС) приговарала на овај члан, јер је нејасан и оставља превише простора за разна тумачења.

"Образложење предлагача сводило се на позивање на несрећни случај самоубиства младића у Лакташима због објаве видеа приватног карактера. Из овог можемо закључити да је акценат стављен на фотографије и видео-материјал личног карактера", истиче Драгичевић.

Најспорније је, додаје, питање шта је "спис" у контексту овог члана. Он сматра да диплома или индекс нису "спис" у смислу овог члана. Законом о високом образовању је, подсјећа, прописано да су јавне исправе индекс, диплома, увјерење о положеним испитима и слично, тако да је диплома јавна исправа.

"Кривични законик разликује јавне исправе и списе. Дакле, објава дипломе или индекса неког лица не би представљала извршење кривичног дјела из члана 156А КЗ РС. Овоме можемо додати да се из осталих одредаба Кривичног законика види јасна разлика између термина спис и исправа. Како законодавац није у овом члану користио термин исправа, због тога сматрам да, ако буду објављени индекси, дипломе и слично, нема кривичног дјела из члана 156А КЗ РС. Међутим, како су измјене КЗ РС тек ступиле на снагу, неспорно тумачење ове одредбе тек ћемо знати кроз судску праксу у годинама које слиједе", рекао је Драгичевић за "Независне новине".

Јована Кисин Загајац, адвокат из Бањалуке, подсјећа да један од спорних чланова измјена Кривичног законика, који је упао у очи и професионалној и новинарској заједници, није само поглавље које се односи на кривично дјело против угледа и части, већ и ово, које је законодавац прописао ради заштите права на приватност.

"Као што смо критиковали остале чланове и начин на који су дефинисани, односно недовољно дефинисани, ту стоји критика и за овај члан, при чему, наравно, критику не истичемо на интенцију законодавца да заштити право на приватни живот, него на недовољно јасну дефиницију шта улази у ту сферу, а шта не", каже Кисин Загајац у изјави за "Независне новине".

Она сматра да је проблем у томе што је сам члан недоречен, те је остављено пуно простора тужиоцу да он утврђује да ли је кривично дјело почињено или није.

"То ће у коначници зависити од тога да ли је заиста повријеђен нечији приватни живот или не. Ако околности случаја буду упућивале на то да одређени документ или снимак који је сачињен, не задире у нечији приватни живот, ту, према мом мишљењу, не би требало да има основа за кривично гоњење", истиче Кисин Загајац.

(Независне новине/фото: Агенције) 

Коментари / 36

Оставите коментар
Name

Илија

26.08.2023 10:29

Како није кажњиво. Кажњиво је него шта немој да се играш главом.

ОДГОВОРИТЕ
Name

И ЈА БОРАЦ

26.08.2023 11:46

Да. Ко је јамио јамио. Од данас су сви поштени. Ко несто зна има да ћути тако каже закон.

Name

Уб

26.08.2023 12:34

Да ли ово важи и у Федерацији

Name

Муња

26.08.2023 10:35

У Сјевермој Кореји је наравно и то кажњиво,па засто не би било и у РС,када је све слично или исто,вода,ватра ......итд Е мој народе ......

ОДГОВОРИТЕ
Name

У Сјеветној Кореји

26.08.2023 12:49

Сви универзитети су дрзавни и под строгим надзором дрзаве.

Name

Абц

26.08.2023 10:36

Знаци ..ситуација . нека свадба и сад у неком моменту камерман ухвати у кадар и неког лика . Знаци ли то да га се мозе тузити јер није досао да пита ?? Или треба тузити младенце ? Питам за пријатеља .

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре

26.08.2023 18:57

Врло једноставно : гости приликом доласка на свадбу потписују сагласност за објављивање фотографија и видеа :)

Name

Видомир

26.08.2023 10:37

Први услов је приступ цланству ЕУ да се сви закони елиминису који стите мафијасе и иду на стету народа

ОДГОВОРИТЕ
Name

Црнац

26.08.2023 10:43

Преселите редакцију у Конго или Кенију и мирни спавајте

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре Црнац

26.08.2023 11:33

Овај закон је на снази у Њемацкој !

Name

Марко

26.08.2023 13:00

Милетов закон на снази у Њемачкој? Њемачка полиција ће да апси по милетовом закону?

Name

Ре Марко

26.08.2023 17:55

Закон са истим правним схватањем и ставом је на снази у СР Њемацкој. Напредујемо ка Еу,ста се буните ..

Name

И.Сарајево

26.08.2023 10:55

Објавис и доказес да су лазне и бице све ок !

ОДГОВОРИТЕ
Name

Неупуцени

26.08.2023 12:05

Процитај нову измену закона! Парафрзирам, ако си укаљао углед неком објавом без пристанка, без обзира да ли је истинита или није мозес бити казњен! поздрав

Name

11903

26.08.2023 12:55

Е то докажеŝ објавиŝ би било као у оном вицу кад су зеца ухватили да бјежи преко границе, па кад га је гранични полицајац упитао заŝто бјежи, а он каже "зато ŝто у БиХ ŝкопе коње? А ти си зец, а ŝкопљење се односи на коње. Е док у БиХ докажеŝ ту формалност одоŝе јаја.

Name

Хе Хе

26.08.2023 13:45

Пази кретена, па и ако су дипломе лажне, још горе, "нанио си му неописиву душевну бол", наравно да ће тај који то објави бити кажњен !

Name

Младен

26.08.2023 10:57

Казњиво је приказивати људе без доказа. Онда их у коментарима извргнете срамоти и осуди.x

ОДГОВОРИТЕ
Name

Мило

26.08.2023 11:53

Доста је било лажног изношења неистина..

Name

Марко

26.08.2023 13:02

Лажно изношење неистина? Негација негације. Значење је исто као "стварно изношење истине".

Name

Мира,

26.08.2023 11:09

Не видим разлог да да то буде кривично дело, објавити сва имена, објавити све, а не неко жуља дупе 4године,а други заврши зато што има новац. И политичаре и свих који су купили дипломе. Коначно да се томе стане у крај.

ОДГОВОРИТЕ
Name

ТЕШКО НАМА

26.08.2023 11:12

По новом закону ЈЕСТЕ. Није важно ако је истина.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Приједор

26.08.2023 11:47

Сано станцајте. Од виска не боли глава. Уато универзитети немајубстудената. Идемо до конацне побједw и унистења српске. Само јако да не мозе јаце :)

ОДГОВОРИТЕ
Name

Адвокат

26.08.2023 11:59

Дали по овоме зкону полиција има право да прислушкује опозицију😂😂😂Мало је закон недоречен.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Корлеоне

26.08.2023 12:00

Слажем се, да је члан 156 преширок и непрецизан, али што се тиче објављивања диплома, свједочанстава, индекса и увјерења, ту је ствар јасна и њихово објављивање нема обиљежје кривичног дјела. У овом члану је прописано да је кажњиво објавити спис, фотографију итд.личног карактера без пристанка лица које је спис, фотографију итд.НАПРАВИЛО. То су разни писмени документи које је он сам направио односно написао. На примјер разни дописи, писма, мејлови или било који писани документ који је сам написао и они се не могу објавити без његовог пристанка. ДИПЛАМЕ, СВЈЕДОЧАНСТВА, УВЈЕРЕЊА и слично није лични спис, јер га је издао други орган, а не оштећени, па се они могу објавити без његовог пристанка и такво објављивање није кривично дјело. У вашем чланку, ову ситуацију коментаришу, назови експерти, директори и угледни адвокати, па ми није јасно, да овако јасну ствар нису уочили. Значи да би се остварило биће овог кривичног дјела треба утврдити сљедеће: спис је личног карактера, спис је направио оштећени, спис је објављен без пристанка оштећеног и спис је проузроковао или је могао проузроковати штету за оштећеног. Да поновим, да такозвани експерти утврде градиво, дипломе, свједочанства и слично могу се објављивати, јер их није направило лице на које се односе, већ други овлаштени орган.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Мики

26.08.2023 12:15

Размишља ли ико о томе шта све дјеца раде на Тик Току и другим друштвеним мрежама, преуређују клипове, снимају другаре итд. У 21 вијеку тешко да се то може санкционисати.. Ако ово заживи ниједан суд неће моћи функционисати.

ОДГОВОРИТЕ
Name

А

26.08.2023 12:25

Дали је казњиво питати за Лоповску приватизацију од 1990 год па ратну па постратну????па за директоре партијасеее пљацкасее беззања без моралаа

ОДГОВОРИТЕ
Name

Боки

26.08.2023 12:29

Све је ту јасно,све сто се обајви за некога из снсд бице казњен,а обрнути предмети це бити ослободјени или це бити у у ладицама годинама.Све као и до сад са корумпираним судијама.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Саггитариус

26.08.2023 12:32

Није спорна само рецимо објава о лажној дипломи некога политићара, овај закон је потпуно недорећен, и свака ћињеница и истина по овом закону имају исту тежину, као и лаж, и буквално на суду све зависи од произвољнога тумаћења свакога од судија,понаособ што је само по себи нонсенс, јер је могућност злоупотребе овога закона огромна. Грађани се требају убудуће уздржавати од јавних коментара, јер се свако иоле критичко мишљење може наћи на удару, и поставља се питање зашто давати сатисфакцију људима за које су поштење и морал мисаоне именице, да вас повлаће по судовима, и изједнаћавају са криминалцима, само зато што сте рекли истину, која се некоме није допала!??

ОДГОВОРИТЕ
Name

благо нама

26.08.2023 12:34

Овдје је кажњиво рећи политичару да је лопов, убица, кримос, како ли ће тек бити кажњиво покушати да им се суди. Шта су лажне дипломе у свему томе? Ситница!

ОДГОВОРИТЕ
Name

Корлеоне.

26.08.2023 12:41

Прије сат времена послао сам коментар. Молим вас да га не објавите, јер сам превидио једну ствар. Спис треба да је саставио оштећени или да се на њега односи. Превидио сам ово да се на њега односи, значи да спис не мора остећени саставит, потребно је само да се на њега односи. Хвала на разумјевању.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Наравно

26.08.2023 12:53

Да није, али како да објавите лажну диплому политичара, никако. Можете само да то објавите лажног политичара. Преведено на "нашки" лажна диплома лажног политичара се увијек може објавити

ОДГОВОРИТЕ
Name

Марко

26.08.2023 13:03

Више се не смије лопову рећи да је лопов, јер то каља његов лоповски образ.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Тони

26.08.2023 13:17

Дали одговарају они који постављају на битне функције, оне са лазним дипломама. Несколовани људи кад воде институцује, несније се реци да су купили дипломе. И не треба, нека то дрзавни органи испитају и обелодане.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Прњавор

26.08.2023 15:13

Наравно,ста кога брига јесам ја завршио регуларно факултет или сам поштено купио диплому?купите и ви себи,ко вам брани

ОДГОВОРИТЕ
Name

Идеално

27.08.2023 00:35

Ма какав ти и факултет, ти си само могао да купис основну сколу...

Name

Драган Б.

26.08.2023 16:41

Смијемо то пријавит тузиластво а онда сликат пријаву и ставлат у јавност? Јер имам пријаву колико хоцес...

ОДГОВОРИТЕ