Da li je kažnjivo objaviti lažne diplome političara?

Ovdje se, recimo, postavlja pitanje da li će pravosuđe cijeniti je li objavljivanje nečije sporne ili lažne diplome "moglo da ima štetne posljedice po lični život".

Republika Srpska 26.08.2023 | 10:14
Da li je kažnjivo objaviti lažne diplome političara?

Dio izmjena Krivičnog zakonika Srpske, koji se odnosi na kažnjavanje onih koji prikažu spis, portret, fotografiju, video-zapis, film ili fonogram ličnog karaktera bez pristanka onog na koga se taj spis odnosi, poprilično je nedorečen, do te mjere da se dio stručne javnosti pita da li će se ubuduće moći objavljivati, primjera radi, falsifikovane diplome političara.

Problem je u tome što taj član nije precizan, pa će ključnu riječ o tome da li je zakon prekršen ili ne, imati tužilac, a onda, u konačnici i sudija.

Neki se, recimo, pitaju šta bi to mogao da bude "spis" koji je ličnog karaktera te da li to mogu da budu i isprave koje izdaju javni organi, kao što su npr. diplome.

"Ko objavi ili prikaže spis, portret, fotografiju, video-zapis, film ili fonogram ličnog karaktera bez pristanka lica koje je spis sastavilo ili na koga se spis odnosi, odnosno bez pristanka lica koje je prikazano na portretu, fotografiji, video-zapisu ili filmu ili čiji je glas snimljen na fonogramu ili bez pristanka drugog lica čiji se pristanak po zakonu traži, a takvo objavljivanje ili prikazivanje je imalo ili moglo da ima štetne posljedice po lični život tog lica, biće kažnjen novčanom kaznom ili kaznom zatvora do dvije godine", navedeno je u članu 156a koji se odnosi na "neovlašteno objavljivanje i prikazivanje tuđeg spisa, portreta i snimka".

Ovdje se, recimo, postavlja pitanje da li će pravosuđe cijeniti je li objavljivanje nečije sporne ili lažne diplome "moglo da ima štetne posljedice po lični život".

Dejan Lučka, direktor banjalučkog Centra za ljudska prava, navodi da bi se cjelokupan član, zbog preširokog prostora za tumačenje, u praksi mogao primjenjivati na različite načine.

"Tako bi u hipotetičkom slučaju mogao postojati video-zapis, kao i određeni spis - dokument, a njihovim pregledom bi se moglo vidjeti da postoji afera u vezi sa korupcijom određenog političara. Ukoliko je u pitanju, na primjer, lični biznis političara koji je isprepleten sa njegovim ličnim životom i njegovim javnim postavljenjem, na tužiocima i sudijama bi bilo da procijene da li je u pitanju krivično djelo ukoliko su taj spis i video-snimak objavili građanski novinari izvještavajući sugrađane u javnom interesu", naveo je Lučka za media.ba.

Takođe, ističe Lučka, identična situacija bi se mogla dogoditi i u vezi sa nezakonitostima u vezi sa obrazovanjem određenog političara, ukoliko se u jednom medijskom članku, na primjer, objavi njegova diploma koja je falsifikovana, naravno, bez njegovog pristanka, a time bi mogle da mu npr. nastanu "štetne posljedice po lični život".

"Ovaj podatak bi, naravno, do tada bio vješto sakriven od građana i njegova objava bi bila apsolutna nužnost za informisanje javnosti, naročito u zemlji u kojoj se za falsifikovanje rijetko snosi odgovornost. Iako je ovdje jasno da se radi o javnom interesu i da bi političar trebalo da dođe pod udar zakona, pitanje je na koji način bi sudije tumačile ovaj član i kako će se to odraziti na rad novinara i medija", navodi Lučka.

Advokat Vladimir Dragičević podsjeća da je stručna javnost još od Nacrta izmjena Krivičnog zakonika Republike Srpske (KZ RS) prigovarala na ovaj član, jer je nejasan i ostavlja previše prostora za razna tumačenja.

"Obrazloženje predlagača svodilo se na pozivanje na nesrećni slučaj samoubistva mladića u Laktašima zbog objave videa privatnog karaktera. Iz ovog možemo zaključiti da je akcenat stavljen na fotografije i video-materijal ličnog karaktera", ističe Dragičević.

Najspornije je, dodaje, pitanje šta je "spis" u kontekstu ovog člana. On smatra da diploma ili indeks nisu "spis" u smislu ovog člana. Zakonom o visokom obrazovanju je, podsjeća, propisano da su javne isprave indeks, diploma, uvjerenje o položenim ispitima i slično, tako da je diploma javna isprava.

"Krivični zakonik razlikuje javne isprave i spise. Dakle, objava diplome ili indeksa nekog lica ne bi predstavljala izvršenje krivičnog djela iz člana 156A KZ RS. Ovome možemo dodati da se iz ostalih odredaba Krivičnog zakonika vidi jasna razlika između termina spis i isprava. Kako zakonodavac nije u ovom članu koristio termin isprava, zbog toga smatram da, ako budu objavljeni indeksi, diplome i slično, nema krivičnog djela iz člana 156A KZ RS. Međutim, kako su izmjene KZ RS tek stupile na snagu, nesporno tumačenje ove odredbe tek ćemo znati kroz sudsku praksu u godinama koje slijede", rekao je Dragičević za "Nezavisne novine".

Jovana Kisin Zagajac, advokat iz Banjaluke, podsjeća da jedan od spornih članova izmjena Krivičnog zakonika, koji je upao u oči i profesionalnoj i novinarskoj zajednici, nije samo poglavlje koje se odnosi na krivično djelo protiv ugleda i časti, već i ovo, koje je zakonodavac propisao radi zaštite prava na privatnost.

"Kao što smo kritikovali ostale članove i način na koji su definisani, odnosno nedovoljno definisani, tu stoji kritika i za ovaj član, pri čemu, naravno, kritiku ne ističemo na intenciju zakonodavca da zaštiti pravo na privatni život, nego na nedovoljno jasnu definiciju šta ulazi u tu sferu, a šta ne", kaže Kisin Zagajac u izjavi za "Nezavisne novine".

Ona smatra da je problem u tome što je sam član nedorečen, te je ostavljeno puno prostora tužiocu da on utvrđuje da li je krivično djelo počinjeno ili nije.

"To će u konačnici zavisiti od toga da li je zaista povrijeđen nečiji privatni život ili ne. Ako okolnosti slučaja budu upućivale na to da određeni dokument ili snimak koji je sačinjen, ne zadire u nečiji privatni život, tu, prema mom mišljenju, ne bi trebalo da ima osnova za krivično gonjenje", ističe Kisin Zagajac.

(Nezavisne novine/foto: Agencije) 

Komentari / 36

Ostavite komentar
Name

Ilija

26.08.2023 10:29

Kako nije kažnjivo. Kažnjivo je nego šta nemoj da se igraš glavom.

ODGOVORITE
Name

I JA BORAC

26.08.2023 11:46

Da. Ko je jamio jamio. Od danas su svi pošteni. Ko nesto zna ima da ćuti tako kaže zakon.

Name

Уб

26.08.2023 12:34

Да ли ово важи и у Федерацији

Name

Munja

26.08.2023 10:35

U Sjevermoj Koreji je naravno i to kažnjivo,pa zasto ne bi bilo i u RS,kada je sve slično ili isto,voda,vatra ......itd E moj narode ......

ODGOVORITE
Name

U Sjevetnoj Koreji

26.08.2023 12:49

Svi univerziteti su drzavni i pod strogim nadzorom drzave.

Name

Abc

26.08.2023 10:36

Znaci ..situacija . neka svadba i sad u nekom momentu kamerman uhvati u kadar i nekog lika . Znaci li to da ga se moze tuziti jer nije dosao da pita ?? Ili treba tuziti mladence ? Pitam za prijatelja .

ODGOVORITE
Name

Re

26.08.2023 18:57

Vrlo jednostavno : gosti prilikom dolaska na svadbu potpisuju saglasnost za objavljivanje fotografija i videa :)

Name

Vidomir

26.08.2023 10:37

Prvi uslov je pristup clanstvu EU da se svi zakoni eliminisu koji stite mafijase i idu na stetu naroda

ODGOVORITE
Name

Crnac

26.08.2023 10:43

Preselite redakciju u Kongo ili Keniju i mirni spavajte

ODGOVORITE
Name

Re Crnac

26.08.2023 11:33

Ovaj zakon je na snazi u Njemackoj !

Name

Marko

26.08.2023 13:00

Miletov zakon na snazi u Njemačkoj? Njemačka policija će da apsi po miletovom zakonu?

Name

Re Marko

26.08.2023 17:55

Zakon sa istim pravnim shvatanjem i stavom je na snazi u SR Njemackoj. Napredujemo ka Eu,sta se bunite ..

Name

I.Sarajevo

26.08.2023 10:55

Objavis i dokazes da su lazne i bice sve ok !

ODGOVORITE
Name

Neupuceni

26.08.2023 12:05

Procitaj novu izmenu zakona! Parafrziram, ako si ukaljao ugled nekom objavom bez pristanka, bez obzira da li je istinita ili nije mozes biti kaznjen! pozdrav

Name

11903

26.08.2023 12:55

E to dokažeŝ objaviŝ bi bilo kao u onom vicu kad su zeca uhvatili da bježi preko granice, pa kad ga je granični policajac upitao zaŝto bježi, a on kaže "zato ŝto u BiH ŝkope konje? A ti si zec, a ŝkopljenje se odnosi na konje. E dok u BiH dokažeŝ tu formalnost odoŝe jaja.

Name

He He

26.08.2023 13:45

Pazi kretena, pa i ako su diplome lažne, još gore, "nanio si mu neopisivu duševnu bol", naravno da će taj koji to objavi biti kažnjen !

Name

Mladen

26.08.2023 10:57

Kaznjivo je prikazivati ljude bez dokaza. Onda ih u komentarima izvrgnete sramoti i osudi.x

ODGOVORITE
Name

Milo

26.08.2023 11:53

Dosta je bilo lažnog iznošenja neistina..

Name

Marko

26.08.2023 13:02

Lažno iznošenje neistina? Negacija negacije. Značenje je isto kao "stvarno iznošenje istine".

Name

Mira,

26.08.2023 11:09

Ne vidim razlog da da to bude krivično delo, objaviti sva imena, objaviti sve, a ne neko žulja dupe 4godine,a drugi završi zato što ima novac. I političare i svih koji su kupili diplome. Konačno da se tome stane u kraj.

ODGOVORITE
Name

TEŠKO NAMA

26.08.2023 11:12

Po novom zakonu JESTE. Nije važno ako je istina.

ODGOVORITE
Name

Prijedor

26.08.2023 11:47

Sano stancajte. Od viska ne boli glava. Uato univerziteti nemajubstudenata. Idemo do konacne pobjedw i unistenja srpske. Samo jako da ne moze jace :)

ODGOVORITE
Name

Advokat

26.08.2023 11:59

Dali po ovome zkonu policija ima pravo da prisluškuje opoziciju😂😂😂Malo je zakon nedorečen.

ODGOVORITE
Name

Korleone

26.08.2023 12:00

Slažem se, da je član 156 preširok i neprecizan, ali što se tiče objavljivanja diploma, svjedočanstava, indeksa i uvjerenja, tu je stvar jasna i njihovo objavljivanje nema obilježje krivičnog djela. U ovom članu je propisano da je kažnjivo objaviti spis, fotografiju itd.ličnog karaktera bez pristanka lica koje je spis, fotografiju itd.NAPRAVILO. To su razni pismeni dokumenti koje je on sam napravio odnosno napisao. Na primjer razni dopisi, pisma, mejlovi ili bilo koji pisani dokument koji je sam napisao i oni se ne mogu objaviti bez njegovog pristanka. DIPLAME, SVJEDOČANSTVA, UVJERENJA i slično nije lični spis, jer ga je izdao drugi organ, a ne oštećeni, pa se oni mogu objaviti bez njegovog pristanka i takvo objavljivanje nije krivično djelo. U vašem članku, ovu situaciju komentarišu, nazovi eksperti, direktori i ugledni advokati, pa mi nije jasno, da ovako jasnu stvar nisu uočili. Znači da bi se ostvarilo biće ovog krivičnog djela treba utvrditi sljedeće: spis je ličnog karaktera, spis je napravio oštećeni, spis je objavljen bez pristanka oštećenog i spis je prouzrokovao ili je mogao prouzrokovati štetu za oštećenog. Da ponovim, da takozvani eksperti utvrde gradivo, diplome, svjedočanstva i slično mogu se objavljivati, jer ih nije napravilo lice na koje se odnose, već drugi ovlašteni organ.

ODGOVORITE
Name

Miki

26.08.2023 12:15

Razmišlja li iko o tome šta sve djeca rade na Tik Toku i drugim društvenim mrežama, preuređuju klipove, snimaju drugare itd. U 21 vijeku teško da se to može sankcionisati.. Ako ovo zaživi nijedan sud neće moći funkcionisati.

ODGOVORITE
Name

A

26.08.2023 12:25

Dali je kaznjivo pitati za Lopovsku privatizaciju od 1990 god pa ratnu pa postratnu????pa za direktore partijaseee pljackasee bezzanja bez moralaa

ODGOVORITE
Name

Boki

26.08.2023 12:29

Sve je tu jasno,sve sto se obajvi za nekoga iz snsd bice kaznjen,a obrnuti predmeti ce biti oslobodjeni ili ce biti u u ladicama godinama.Sve kao i do sad sa korumpiranim sudijama.

ODGOVORITE
Name

Saggitarius

26.08.2023 12:32

Nije sporna samo recimo objava o lažnoj diplomi nekoga politićara, ovaj zakon je potpuno nedorećen, i svaka ćinjenica i istina po ovom zakonu imaju istu težinu, kao i laž, i bukvalno na sudu sve zavisi od proizvoljnoga tumaćenja svakoga od sudija,ponaosob što je samo po sebi nonsens, jer je mogućnost zloupotrebe ovoga zakona ogromna. Građani se trebaju ubuduće uzdržavati od javnih komentara, jer se svako iole kritičko mišljenje može naći na udaru, i postavlja se pitanje zašto davati satisfakciju ljudima za koje su poštenje i moral misaone imenice, da vas povlaće po sudovima, i izjednaćavaju sa kriminalcima, samo zato što ste rekli istinu, koja se nekome nije dopala!??

ODGOVORITE
Name

blago nama

26.08.2023 12:34

Ovdje je kažnjivo reći političaru da je lopov, ubica, krimos, kako li će tek biti kažnjivo pokušati da im se sudi. Šta su lažne diplome u svemu tome? Sitnica!

ODGOVORITE
Name

Korleone.

26.08.2023 12:41

Prije sat vremena poslao sam komentar. Molim vas da ga ne objavite, jer sam previdio jednu stvar. Spis treba da je sastavio oštećeni ili da se na njega odnosi. Previdio sam ovo da se na njega odnosi, znači da spis ne mora ostećeni sastavit, potrebno je samo da se na njega odnosi. Hvala na razumjevanju.

ODGOVORITE
Name

Naravno

26.08.2023 12:53

Da nije, ali kako da objavite lažnu diplomu političara, nikako. Možete samo da to objavite lažnog političara. Prevedeno na "naški" lažna diploma lažnog političara se uvijek može objaviti

ODGOVORITE
Name

Marko

26.08.2023 13:03

Više se ne smije lopovu reći da je lopov, jer to kalja njegov lopovski obraz.

ODGOVORITE
Name

Toni

26.08.2023 13:17

Dali odgovaraju oni koji postavljaju na bitne funkcije, one sa laznim diplomama. Neskolovani ljudi kad vode institucuje, nesnije se reci da su kupili diplome. I ne treba, neka to drzavni organi ispitaju i obelodane.

ODGOVORITE
Name

Prnjavor

26.08.2023 15:13

Naravno,sta koga briga jesam ja završio regularno fakultet ili sam pošteno kupio diplomu?kupite i vi sebi,ko vam brani

ODGOVORITE
Name

Idealno

27.08.2023 00:35

Ma kakav ti i fakultet, ti si samo mogao da kupis osnovnu skolu...

Name

Dragan B.

26.08.2023 16:41

Smijemo to prijavit tuzilastvo a onda slikat prijavu i stavlat u javnost? Jer imam prijavu koliko hoces...

ODGOVORITE