Problem BiH nije Dejton nego nacionalisti

Dejtonski sporazum nudi mogućnost za dogovor i napredak, ali se ona ne koristi. Problem BiH nije Dejton već nacionalisti i njihova klijentela, piše u autorskom tekstu za DW austrijska novinarka Adelhajd Velfl.

Bosna i Hercegovina 11.10.2020 | 10:28
Problem BiH nije Dejton nego nacionalisti

Zamislite da velika većina građana Bosne i Hercegovine izađe na izbore i ne glasa za nacionalistički orijentisane partije, već za one kojima nije važna pripadnost etničkoj grupi. Tada se ne bi  vodile diskusije o tome da li je Dejtonski sporazum razlog za mizerno stanje u zemlji. Ljudi bi brinuli o bitnim stvarima i ne bi vodili besmislene debate o pitanjima identiteta.

BiH nije paralizovana zbog sporazuma iz 1995, već zato što njome vladaju nacionalisti, koji su preoteli sve državne strukture. Među njima postoje političke snage koje žele da unište državu i zato ne žele da dođe do pozitivnog razvoja. BiH pati od unutrašnje agresije rasističkih nacionalista.

Za rasističku ideologiju nije kriv Dejton

Šef SNSD, radikalni nacionalista Milorad Dodik,  pred izbijanje pandemije je najavio povlačenje predstavnika partije iz državnih institucija. Rekao je da je Republika Srpska, za koju on zvanično nije nadležan jer obavlja funkciju člana Predsedništva BiH, na putu da napusti BiH.

U proteklih deset godina, Dodik je prešao nekoliko crvenih linija Dejtonskog sporazuma istovremeno tvrdeći da brani taj sporazum.

Ako se prisetimo niza njegovih pretnji, nameće se pomisao da Dodika ne treba uzimati ozbiljno. Međutim, njegova politika određuje skoro ceo politički diskurs u BiH. Najave otcepljenja su stalna retorički paljba. One su tako otrovne, jer su nošene ideologijom koja je u poslednjih sto godina velikom delu Balkana donosila rat, nasilje i patnju. Stoga postoji razlog za strah, za užasan strah.

Sada se na terenu rasistička ideologija razdvajanja ljudi duž etničkih granica ne sprovodi više proterivanjem, ali taj duh dominira. Za postojanje takve ideologije, međutim, nije kriv Dejton.

Stihovi pesme Džona Lenona „Imagine there`s no countries“ mogli bi nas podstaći na varijaciju „Imagine there`s no nationalism“ – da zamislimo kako bi BiH izgledala bez ekstremnog rasističkog nacionalizma.

„Dejtonski ustav na mnogim mestima podstiče artikulisanje interesa sopstvenog konstitutivnog naroda ili entiteta i stavlja to u prvi plan“, pojašnjava Torsten Gromes iz Hesenske fondacije za mir i istraživanje konflikta. „Istovremeno, on ne zahteva od izabranih predstavnika da konfrontativno zastupaju etno-nacionalističke pozicije. Stoga je na političkim akterima da odluče kakav će duh uneti u Dejtonski ustav.“

I politikolog Adis Merdžanović smatra da Dejtonski sporazum, koji u sebi sadrži niz mogućnosti za korišćenje veta, nije stran demokratijama koje funkcionišu po principu konsenzusa. On smatra da bi se Dejtonski ustav mogao tumačiti konstruktivno kada se ne bi stalno zloupotrebljavao za širenje nacionalizma.  Ali s obzirom na prevlast nacionalista, Dejtonski sistem nema šansi da pokaže svoje pozitivne strane.

Birači ne kažnjavaju destruktivne političare

Dejtonski sporazum iziskuje kompromise, u suprotnom se sistem blokira. Politička teorija polazi od pretpostavke da birači kažnjavaju one partije koje blokiraju napredak, jer to vodi zemlju u stagnaciju. Ali to biračima očito ne smeta.

Razloge za ovakvo stanje Merdžanović vidi u kombinaciji Dejtonskog sporazuma i uloge visokog predstavnika. „U prvih deset godina nakon rata u BiH praktično nije bilo stagnacije i postojeći mehanizmi su delovali. Visoki predstavnik je intervenisao i rešavao probleme, unutrašnji poriv za političarima spremnim na kompromis u narodu nije postojao“, objašnjava politikolog Adis Merdžanović.

To je, kako kaže, za posledicu imalo uspon političke elite, koja je putem etničkog reciprociteta u državnoj administraciji izgradila klijentelistički sistem kako bi sve važne funkcije popunila svojim ljudima.

On dalje pojašnjava kako se, nakon što je visoki predstavnik 2006. godine prestao da aktivno koristi „Bonske ovlašćenja“, sistem tako zaglavio, da njegovi mehanizmi – kažnjavanje onih koji odbacuju kompromis – nisu više mogli da funkcionišu.

„Interes političkih elita za promenu političkog kursa je premali, a akteri koji žele da vode novu politiku su ili preslabi, imaju premalo podrške u stanovništvu ili jednostavno odbijaju da uđu u sistem koji smatraju korumpiranim.“

BiH je u tako lošem stanju, ističe ovaj politikolog, ne zato što je njen Dejtonski ustav toliko loš, već zato što političari i građani istrajavaju na udobnosti i klijentelizmu i nastavljaju sa raspodelom plena. Oni prvenstveno slede male, privatne, sitnosopstveničke interese umesto dobrobiti društva u celini nije važna. Partijske ili porodične veze smatraju se sudbinskim.

Građani nisu izuzeti od odgovornosti, jer oni stalno glasaju za iste stranke, a time i za njihove političke programe kojim učvršćuju status quo. O promenama se ne razgovara, sa izuzetkom nekoliko građansko-progresivnih snaga poput Naše Stranke.

Imagine there's no clientelism

Zamislite da u BiH nema više klijentelizma i da građani ne dobijaju posao i druge pogodnosti preko političkih partija u zamenu za lojalnost na biralištima. Kako bi bilo kada bi politički programi, a ne samo nepotizam, igrali važnu ulogu na sledećim izborima?

Zamislite šta bi se desilo kada bi se građani i političari ozbiljno bavili pitanjima kako podstaći preduzetništvo, učiniti administraciju efikasnijom, smanjiti zagađenje vazduha i afirmisati turizam i planinarenje u BiH. Teško da bi iko tada mogao da okrivi Dejtonski ustav za sadašnju bedu.

Zanimljivo, u BiH gotovo da ne postoje ljudi koji građane javno suočavaju sa ovom neugodnom istinom. Gotovo da nema onih koji su u stanju da im kažu da njihovo glasanje na izborima doprinosi zastoju i agoniji i da je moguć i drugačiji život.

Ni EU, s druge strane, ne kaže jasno ko je odgovoran za zastoj, niti kako bi BiH mogla da izgleda kada bi neko pokrenuo promene. Nedostaju i konkretni reformski predlozi političara, recimo onih iz opozicije, ali i njihove vizije koje bi preneli na narod.

Građani BiH imaju pravo da znaju kako bi mogao da izgleda pravedniji svet i na koji način bi oni mogli da učestvuju u njegovom stvaranju. Takve ideje trenutno nedostaju. A odgovornost za, ne samo zamišljanje već i stvaranje takvog društva, leži na samim Bosancima i Hercegovcima.

(DW)

Komentari / 69

Ostavite komentar
Name

Жглавак

11.10.2020 08:39

Националиста, по својој дефиницији, није никоме проблем. Нациста и шовиниста, да.

ODGOVORITE
Name

Mile

11.10.2020 10:09

Ja sam potpuno nevin

Name

@zglavak

11.10.2020 10:42

De malo razmisli sta si rekao, pa se vrati. Nacista nema od 2. svjetskog rata. Mijesas pojmove, a ne znas ni sta je nacionalista.

Name

Grunf

11.10.2020 12:19

Toliko nebitni ljudi sa toliko neznanja pisu o ovim prostorima da je to nevjerovatno. Pa ovdje je hiljadu godina bitno ko si i koje si vjere i nikada nije bilo građana nikada cak ni za vrijeme komunista. A to sto jedino Milorada svrstavaju u nacionaliste je velika cast i ponos jer biti nacionalista je nesto sveto i casno, voliti i sluziti svom i svojem a ne mrziti drugog i drugacijeg , ne traziti nista sto drugom pripada je VRLINA! Ovdje je bio rat nedavno i trebace dosta vremena da uopste mozemo da zivimo jedni pored drugih a o zajednickom zivotu tako kako predlazu gore navedeni "intelektualci i politicki analiticari" nema nista. I ja sam Srpski nacionalista kao sto je 99% mog baroda jer da nije tako mi ovdje ne bi ni postojali. Zivjela Srpska zivjeli Srbi ma gdje da zive!

Name

Ama ljudi

11.10.2020 12:45

Kako naprijed kako Stevandic, Micic, Dodik, Spiric, Radmanovic, Nesic, Selak i jos toga pun voz kako s njima sta smo Bogu skrivili mi Srbi da se nakot zvjerinji razmili srpskom sta ??? Nema kud ili otjerati gamad ili Njemacka.

Name

Doboj

11.10.2020 22:42

Glasali bi mi za gradjansku opciju, ali vi sa Zapada ste nam poturili samo ove nacionaliste i to glupe i nepismene koji vas slusaju, a inteligenciju, gradjanski orjentisanu preveli ste kod sebe da vase drzave grade.

Name

re zglavak

14.10.2020 17:19

Svaka ti cast - potpuno si u pravu. Najveci su problem prikriveni nacisti, koji su ujedno i sovinisti i takvi se predstavljaju kao "antifasisti".

Name

Ja

11.10.2020 08:47

Potpuno pogresna analiza. Nacionalist su na vlasti upravo zahvaljujuci tome sto im tu mogucnost pruza Dejtonski sporazum. Dejton ne omogucava gradjansku drzavu, nego etnokratiju.

ODGOVORITE
Name

Ministar

11.10.2020 09:14

Netacno. Nacionalisti su ljudi koji vole i rade za dobrobit sopstvene nacije. To su progresivni i dobronamjerni ljudi, koji ne mrze nikoga. Ljudi koji mrze su sovinisti. Dodik je covjek koji pljacka i unistava sopstvenu naciju tako da on nikako ne moze biti nacionalista. Dodik moze biti samo kriminalac-politicar koji u cilju pobjede na izborima i nastavljanja pljacke lazno koristi nacionalisticke i patriotske izjave. Rasizam u kontekstu ove price je jos veca glupost. Srbi, Bosnjaci i Hrvati su pripadnici iste rase. Ako je dodik rasista jer navodno mrzi rasu kojoj pripadaju Bosnjaci onda mrzi i rasu kojoj pripadaju Srbi a i on sam. Isto se odnosi i na bakira. Poistovjecivanje nacionalizma i sovinizma ima za cilj da se borba za sopstvenu naciju predstavi kao nesto lose. Srpski, hrvatski i bosnjacki nacionalisti se odlicno razumiju i ni jedni od njih nikada ne bi odveli svoj narod u rat. Ljudi koji su nas odveli u rat nisu bili nacionalisti. Pravi nacionalisti ne unistavaju sopstvenu naciju. To su kriminalci koji su se lazno predstavljali kao nacionalisti. Cak nisu ni patriote. Patriote su ljudi koji rade za dobrobit drzave a ovi politicari u bih pljackaju i na taj nacin unistavaju drzavu.

Name

Veteran

11.10.2020 09:26

Ala ga ministar upetlja.

Name

Re Ministar

11.10.2020 10:08

Tako je svojevremeno i Adolf u Njemackoj tvrdio, braneci nacionalizam...

Name

Re

11.10.2020 11:04

Da, a oni kao vide kod nas sve, a kod njih nema ništa. Ni desnice, ni ultradesnice, niti zemlje porijekla za iste...ali eto, mi smo najgori...fuj.

Name

Србислава

11.10.2020 11:07

По дејтону није нит ће бихнебих грађанска!!! А ви што слините за грађанском мало се саберите јер Бих водите у распад. А за много тога су криви сви високи представници!!!! Шта се све догађало око пописа??? Опет бих нема попис становника??? Да ли ови новинарчићи и аналитичари бајни споменуше то...... а колико је крива Еу и њени сателити.. ,дођу на излет у са и покупе лову. Изјаве лудости,сви су кумовали овом стању... Али можда некад буде све као у Швиции

Name

profy54

11.10.2020 13:46

slusaj ti ministre ako nacionalisti ne mrze nikoga,zasto su onda mene protjerali 92 ?

Name

Kiki

11.10.2020 17:11

Nacisti su postali od nacionalista a ne od vatrogasaca.

Name

Nostradamus

11.10.2020 18:57

@Ja. Na vlasti su kriminalci,a ne nacionalisti,a od nacija prave ekstremizam za svoj kriminal.Pravi nacionalisti su pripadnici jedne od vjerskih zajednica koji zive na istom prostoru i postuju jedni druge.Sistem ima obavezu da zastiti svakog gradjanina,a vjerske zajednice bi trebale da daju svoj doprinos u stvaranju tolerantnog drustva.Mislim da cak vjerske zajednice trebaju da se reformisu odnosno modernizuju.Samo ko to da shvati jer svaku promjena iako pozitivna se smatra napad na vjeru.

Name

Urke

11.10.2020 08:48

Pa ljudi dobijaju izbore podizuci nacionalne tenzije. 25 god nakon rata,pojedinci i sad pricaju o ratu i ugrozenosti RS. A jadan narod pada na to a ono i dalje sjede u foteljana,zgrcu milione i voze se helikopterima i avionima,dok sve vise mladih napusta RS. Jadan he ovaj napaceni narod.

ODGOVORITE
Name

Re Urke

11.10.2020 10:32

Pa i narod je isti kao Rudonja cim padaju na te njegove smicalice a njemu dobro pravo i dalje pljacka i potkrada taj isti narod.

Name

Neso

11.10.2020 08:51

Jako dobra analiza Austrijanke( Uh a Ne pise ni Koje je ona vjere cc, Kako da znamo za ciji racun pise :-) ) Mi smo gori od ovaca u toru!

ODGOVORITE
Name

Zapad

11.10.2020 09:04

Sve ateisti. Ne fermaju oni religiju. Iato ko i mi samo se mi pravimo kao vjernici. A ne zivimo ni 5% rijec Boziju.

Name

Ja

11.10.2020 08:54

Nisu problem nacionalisti već kriminalci tj vladajuće stranke kod sva tri naroda blentava

ODGOVORITE
Name

Hm

11.10.2020 08:54

Djelimično tačno... naši nacionalisti su prije svega LOPOVI.!

ODGOVORITE
Name

Andric

11.10.2020 08:55

Za ovu "pametnu" novinarku:pa vi,zapad,ne date da se odvojimo i da krenemo svako svojim putem,jer tad bi definitivno ostvarili napredak,i RS i BiH,ali vi to ne date,vama to nije u interesu.Vama odgovara ovakvo stanje,da non stop drzite tenzije,vi ste krivi za sve ovo.Zato,vi i mozete pisati samo za taj DW,jer samo vam oni i vjeruju,mi ovdje smo svjesni kako stoje stvari...

ODGOVORITE
Name

Azem

11.10.2020 09:04

Zapad nam ne da da se (ne)mirno odvojimo, da se opet malo pokoljemo, da opet malo sve razrušimo i onda najzad krenemo u svijetlu budućnost. Blago onom ko rano poludi pa cijeli život provede bez brige.

Name

Re

11.10.2020 09:11

Odvoji se ti od mozga.

Name

Ako

11.10.2020 09:17

Nikakvog napretka ne bi bilo u slucaju odvajanja. Da je politicarima do napretka, a ne pljacke, radili bi na tome i sada. Vuk dlaku mjenja, ali cud nikada.

Name

r,Hm

11.10.2020 10:02

zato narode odustanite od fasista,nacionalista i lopova koji nas pljackaju i raseljavaju po evropi da bi zaradili komad hleba da prezivimo a dozvoliti fasistima koji sve opljackase da nas lazno stite.Idu izbori i krajne je vreme olovkom reci nedamo vise vlast kriminalcima.

Name

Gej RS

11.10.2020 12:14

Azeme jedini koji govore o nekim novim pokoljima i prizivaju ratove ste vi. Ni jedan Srbin ne spominje rat na domacim portalima. Vi nam prijetite ratom i etnickim ciscenjem konstantno. Sa takvima suzivot nije moguc. Odvajanje je jedino rjesenje, nakon 90ih sve je podijeljeno i zna se tacno sta je cije.

Name

Azem

11.10.2020 13:42

GejRS, ne prijeti ti Azem, de dao Bog. Ne pada mi na pamet da u 57oj godini zapucam iz Francuske u BiH da bih ratovao. Nego, ne treba biti previše pametan da bi se sabralo dva i dva i vidjelo na koji način bi se to odvajanje razvijalo. Nismo mi Česi i Slovaci da se dogovorno razdvajamo već smo narodi sa desetinama hiljada žrtava iz sukoba od prije tri decenije, narodi sa stotinama hiljada ogorčenih ljudi koji su zbog prijašnjeg razdvajanja gubili zavičaj, zdravlje, porodice, kuće i imanja, ... Dakle, treba biti ili ludo naivan ili bezobrazno zlonamjeran da bi se tvrdilo da je nekakvo odvajanje uvod u bilo šta drugo od novog krvavog rata.

Name

Andric

11.10.2020 19:48

Azeme,jarane,nemoj ti pucati ni iz Francuske ni iz BiH,ako ti je do pucanja,imas tu u komsiluku,vidis da je non stop neka pucnjava.I objasni nam,zasto mi ne bi bili Ceska i Slovacka,ko to ne bi dozvolio,muslimani ili srbi?Imas pravo jednom da pogadjas...

Name

Ee

11.10.2020 09:04

Problem su torovodjeee otrova pretvorili u privatno vlasnistvo a sve pokrali i sto se dalo porasti narod rastjerali i razjasnili opljackali i sad sa svojim parazitima u institucijama bahati se do besvesti sa licnim kapitalom od Rusije Srbije Kipra itd itd!!kriminalna politickotajkunska hobotnica pozicionoopoziciona cast izuzecima ali malo ih je i to hobotnicu ta manjina ništa ne smeta oni su debelo pustili korijenje uz pomoć među zajednice koja je njima pomagala i njihovim tajkunska a narod od rata je prepušten sam sebi rastjeran opljačkana razjedinjena mali. Partijama koje kontrolišu velike kao i zarobljenik institucijama od hobotnice

ODGOVORITE
Name

Dijagnoza

11.10.2020 09:05

NARODE IZAĐI NA IZBORE I IZABERI, NIJE TEŠKO SAČEKATI AKO JE MALA GUŽVA, JA NIKAD DUŽE OD POLA SATA NISAM ČEKAO A KAFU NIKAD NISAM PIO KRAĆE OD POLA SATA. AKO NE ZNAŠ ZA KOGA ĆEŠ GLASATI PREKRIŽI REDOM ILI NA BILO KOJI NAČIN UČINI LUSTIĆ NEVAŽEĆIM, TAKO ĆEŠ SPRIJEČITI ZLOUPOTREBU TVOGA GLASA. SREĆNO!!!

ODGOVORITE
Name

alijina islamska deklaracija

11.10.2020 09:05

ne postoji u svijetu država gdje su muslimani većina a hrišćani u njoj ravnopravni i ne postoji hrišćanska država u kojoj su muslimanima uskraćena prava

ODGOVORITE
Name

Re

11.10.2020 11:10

Kojim se ti čovječe glupostima baviš.Kad si se već počeo glupirati,konkretizuj stvar primjerima.Ja ću ti samo kazati da postoji nepisano pravilo po kojem uvijek većina uskraćuje prava manjini,bez obzira na državu i naciju.Po tebi,svi Nesrbi imaju u RS veća prava,nego Srbi u Federaciji BiH,sve je to moj drugar u pet deka.

Name

Gej RS

11.10.2020 13:25

To si potpuno u pravu. Hriscani u muslimanskim zemljama imaju ili nikakva prava ili skoro nikakva prava, zavisno od njihovog procenta. Saudijska Arabija cak i zabranjuje da drzavljanstvo imaju nemuslimani. U Iranu sve zene moraju da nose one marame preko glave. U Egiptu s vremena na vrijeme javljaju se teroristicki napadi na koptske crkve, a cijelo vrijeme izlozeni su diskriminaciji. U pojedinim naseljima nekih vecih evropskih gradova, gdje su formirana muslimanska geta, muslimanski doseljenici napadaju domicilno stanovnistvo jer se ne ponasa u skladu sa serijatom, kao npr. kad je Ramazan a neko jede na ulici u muslimanskoj cetvrti. U Libanu kako se povecava procenat muslimana (a sada su na 50%) jaca islamizam i napadi na crkve i hriscanse. Smrtne kazne za prelazak sa islama na drugu vjeru ili ateizam su normalna pojava u mnogim muslimanskim zemljama. Status naseg naroda na Kosovu i stalni progoni i zastrasivanje, paljenje crkava i manastira itd. Odnos turske prema Grcima, Jermenima Vizantijskim crkvama... Spisak je stvarno dugacak.

Name

Re GEJ RS

11.10.2020 14:46

Sve države koje si naveo nisu demokratske i naravno da ima problema,vidiš šta Lukašenko radi sopstvenom narodu samo što iskazuje nezadovoljstvo na ulici.Nije to baš sve tako kako si naveo.U Turskoj recimo ima više crkava nego džamijau svim kršćanskim državama zajednou Evropi.Unekim državama marama kod žena hrišćanki je tradicija.Pa u Srbiji,Rusiji,Rumuniji,itd puno žena na selu tradicionalno nose marame,ko to njih prisiljava?Ovo što si za crkve i manastire na Kosovu naveo je tačno ali ko poruši 600 džamija u Bosni,ako želiš biti korektan,onda budi do kraja.

Name

re

11.10.2020 19:10

Te zene u Srbiji imaju izbor da nose ili ne nose maramu, niko ih ne prisiljava, dobro si rekao. Zene u Saudijskoj Arbaiji, Iranu, Indoneziji bile one hriscanke ateistikinje ili nesto trece su primorane da nose maramu. Ne mogu reci: "e ja od danas vise ne nosim.". To sa Lukasenkom je potpuno drugacija stvar, to je mozda diskriminacija po pripadnosti odredjenoj stranci. Ovo u Saudijskoj Arabiji i mnogim drugim zemljama je podjela po tome da li je neko musliman ili ne. Ako nije onda mu pripada manje prava, a i drzava je manje zainteresovana da ga zastiti. Za Tursku je dovoljno spomenuti Aja Sofiju. Kad je rijec o dzamijama ovde, mnogima su one u sjecanju ostale kao najocitiji simbol ugnjetavackog Otmanskog carstva i Turskog okupatora.Zbog toga su motivisani time krenuli u rusenje. Ja licno mislim da je to bila greska, ali ne moja greska ili Republike Srpske vec pojedinaca. Kad smo vec na domacem terenu, rusene su i crkve, katolicke i pravoslavne na bosnjackim teritorijama, narocito seoske, koje su bile daleko od ociju svjetske javnosti. Ta prica u BiH 90ih nije bas crno bijela.

Name

.

11.10.2020 09:05

kakve gluposti

ODGOVORITE
Name

Feniks

11.10.2020 09:30

Opet nam trpaju bratstvo i jedinstvo, pa imali smo Jugoslaviju i sta bi....pa neka eminentna gospodja izvrsi analizu zasto se raspala bivsa drzava.... Naravno da nacionalizma ima ali opet analiza ide u poznatom pravcu Republika Srpska, Dodik i dr....a druga strana je ok jel...sve ratni kadar na sve i jednoj funkciji....promocija unitarizma..pa zbog toga je i poceo rat radi zelje nadglasavanja jednih nad drugima-citaj referendum bez srba.....pa sada problem sa hrvatima u Federaciji....stvarno neznam ko je tu nacionalista, rasista i sl.... Naravno da na svakoj strani ima svega, ali nemojte da nam oni koji su ovo i napravili pametuju i sole pamet.....ista matrica, lobiranje i sl...

ODGOVORITE
Name

Milan Bibić

11.10.2020 09:31

Upravo tako u Bosni a i ostalim republikama bivše Juge uvek su bili problem nacionalisti i njih treba iskoreniti nije drug TITO u svakom svom goviru govorio čuvajte Bratstvo i jedinstvi kao zenicu oka svoga ali to nacionalistima nije odgovaralo realno sve se vidi kako nam je pisle Bratstva i jedinstva .

ODGOVORITE
Name

vuk

11.10.2020 09:31

Nacionalista je zapad koji spaja-nespojivo.

ODGOVORITE
Name

deda

11.10.2020 09:31

tvorci ovog clanka treba da menjaju doktora ili da pojacaju terapiju....nema vise sto je nekad bilo,zbog toga se ratovalo...svako za sebe....o cemu pisete,pisite stvarnost....treba narod da se pita a na izborima je rekao svoje...

ODGOVORITE
Name

Čigra

11.10.2020 09:39

Bas dobar clanak. Ovo je nezavisna analiza i jedino kao takva moze biti tacna. Svidjelo mi se kad su napisali da sâm narod nije izizet od odgovornosti za ovu propast. Mi smo smece od ljudi koje god nacionalnosti bili. Licni interes stavljamo ispred drustvene koristi. Sakupljacemo glasove po svaku cijenu zarad laganog posla u javnoj upravi. Tako ih odrzavamo na vlasti i ne vidim da ce se tu nesto promijeniti narednih 100 godina. Mi smo moralni otpad svidjelo se to vama ili ne.

ODGOVORITE
Name

Mislim Man

11.10.2020 11:16

Potpisujem, i jos da dodam, da su svi nasi narod nevjerovatno iskljucivi, nerealani i neobjektivni. Smijesno da se dnevna i godisbnja politika svode na glavna pitanja i odgovore za rjesavanje buducnosti svih naroda ponaoseb je: "Ko je poceo rat?" "Ko je najveci zlocinac?" ili Uopste "Ko je kriv?" Dok se ta pitanja budu rjesavala narednih 200 godina, kao i sva druga pitanja od Kosovskog boja pa na ovamo, vrijeme prolazi, savremeni svijet i evropa idu u svojim smjerovima i ostvaruju brze, lakse, materijalisticku i vladajucu ulogu. A mi, svi skupa do tada - pametujemo i teoretisemo. Kunem se, da na ova gore pitanja sami sebi jedni drugima damo odgovore i priznanja i to javno, nista ne bismo rijesili, jer mi smo takvi narodi, lijeni, zajedljivi, zlobni, i zato ce nam trpati kosooke i zafarbane sa istoka i Afrike dok nas ne nauce pameti ili nas napune sa neke druge strane, a to isto vidim cine i zvanicni evropljani i njihovi izaslanici javno, zeljno i smjelo. Nikad se pameti docepati necemo

Name

Rs

11.10.2020 09:51

I KORUMPIRANI POLITICAR I!!!!

ODGOVORITE
Name

He He

11.10.2020 09:53

74 godine smo živjeli svi zajedno u jednoj državi, koja je bila velika, prostora koliko hoćeš a sad nas drže u ovome prknu od mjesne zajednice, zamisli, čude se , problem nacionalisti.

ODGOVORITE
Name

Da

11.10.2020 09:57

Ajde ti glasaj za neku drugu grupu

ODGOVORITE
Name

Amaa

11.10.2020 10:11

Kakvi nacionalisti nema više nacionalista !!samo korupcionipoliticari koji za vlastiti interes sad se!!da sačuvaju kapital oni su spremni i do rata ići!što veći haos izazivaju iznad zakona !!Sa privilegijama vlasti!!A nacionalisti su po potrebi !!cas mi javi cas desni a sve za radi licne koristi a narod je prepušten sam sebi u bezvlascuuu korupciji pljacka stoljeća lopovska privatizacija tenderi u svim otrovima bratskiii a nacionalno u švercu se briše samo farsa cirkus !!!kao to sve se ne vidi od rata do danas!

ODGOVORITE
Name

Jahting

11.10.2020 10:20

Profesor - Svjetlana Cenic najbolje pojasnjava stanje u drzavi.......

ODGOVORITE
Name

Je li moguce

11.10.2020 10:24

Ljudi da Mile prodaje cigare u Nagorno Karabahu.

ODGOVORITE
Name

D

11.10.2020 10:30

Čitajuć naslov odma sam se slozio ,ali kad čitaš napred avtomatski se osjeća pristrasnost i ne realnost,spominjati samo jednu stranu kao nacionalizam a upravo tu stranu na to navodi nacionalizam druge strane,nikad se nije spomenulo odcepljenje RS pre, dok nije dolazila pretnja od drugih nacionalista da će ukinuti RS, i na to se sve šutilo iz mednarodne zajednice,dok ne bude osude na sve nacionalističke izjave nema napretka.RS moze biti samostalna samo ukinjena kao entitet,i kosovo nije proglaseno samostalnom drzavom dok joj srbi nisu ukinuli autonomiju,zato bošnjaci uči te se na toj greški.Neka medarodna zajednica kaznjava jednako izjave o ukidanju kao i izjave o ocepljenju RS,jer obe izjave su anti dejtonske pa ce biti napretka u BiH

ODGOVORITE
Name

Rembrant

11.10.2020 10:44

Burle je najveci problem uhapsite psa i njegove kumove.jesmol zato trunuli po rovovima?

ODGOVORITE
Name

Nacionalista

11.10.2020 10:55

Je neko ko voli svoj narod, a kada ga voli ne pljacka,potkrada svoj narod, taduzuje, laze, manipulise, ne unistava zivote istih , ne rastjeruje na razne nacine, nego postuje slobodu svoga naroda, vladavinu prava, ekonomski razvija,vodi racuna o dobrobiti svih, a postuje druge nacionalnosti.... Mnogi su iz laznih nacionalista, zbog kriminala i mafijasenja skrenuli u soviniste, rasiste, naciste, fasiste da bih opstali na tome sto uistinu i jesu.....

ODGOVORITE
Name

Pa kako ve ih kazniti

11.10.2020 11:02

Biraci, kada stanovnistvo konstantno odlazi a ima vise biraca nego stanovnika u BiH?! Tim biracima iz vana se jednim dujelom prekraja vollja, a drugim dijelom se ipak nisu uspjeli prevaspitati po vasim demokratskim standardima.

ODGOVORITE
Name

Evo ja npr.

11.10.2020 13:01

Zivim vani i pisem redovno da je demokratija rjesenje za sve nas, za covjecanstvo. Po tome me mozes prepoznati, po mome pisanju. U pravu si, mnogi nasi koji napuste zemlju glasaju za "nase" jer kazu i oni glasaju za "njihove", pa eto ti ga sad. Inace, sam nisam nikada glasao, zasto, neznam ni sam, mozda iz komfortabilnosti.

Name

Tuzla

11.10.2020 11:11

Da se niste mijesali nikakav Dejtonski sporazum ne bi trebao Bez dogovora tri naroda bez stranaca nema rješenja!!!

ODGOVORITE
Name

borac

11.10.2020 11:12

Skratimo pricu i recimo glup narod i tacka.

ODGOVORITE
Name

RE

11.10.2020 11:50

Nije niko na vlasti nacionalista bezveze , oni stim nacionalizmom prikrivaju kod primitivaca RS svoj kriminal godinama u RS.

Name

Jedino rjesenje

11.10.2020 11:32

je moderan demokratski sistem, a ovi nasi to ne dozvoljavaju, od Slobe pa do danas, ali i prije toga. U demokratiji ne postoji nacionalizam, ne postoji nikakva prijetnja i ugrozenost ni od koga, niti spolja, sa svima se imaju dobri odnosi. I demokratija nije produkt Zapada nego anticke Grcke. Jasno je zasto dvije hiljade godina nije zazivila, isto kao ni kod nas ne uspijeva da zazivi, jer to vladarima ne odgovara, cak je demoniziraju, plase narod sa njom, vidi Putin, Sloba i mnogi drugi sve arapske zemlje, Afrika. Uvijek su im drugi krivi, a vidi se i po komentarima.

ODGOVORITE
Name

Vratite se

11.10.2020 12:18

35 godina unazad, prvi visestranacki izbori, u Yu ekonomska kriza, inflacija plate kasne mjesecima, privredu je trebalo reformisati, od bankrota zemlje 82-83-ce nista nije na tome ucinjeno, objavljen ratni manifest,svi ste pohitali, sa odusevljenjem, da glasate za "spasenje" naseg naroda od ugrozenosti, nas Srba, a to nas je odvelo u rat. Jedan, ja ga znam, clan Kpj, iako ne drzim do komunista, je rekao, "vidjecete vi gdje ce to vas odvesti", tako je i bilo. Danas se nista nije promijenilo.

Name

Ne vracaj se

11.10.2020 14:24

Vidi sada, za jugu je osmisljen takav ekonomski scenario, vjestacki izazvan kako stranih tako i domacih aktera, tna se u kojih, ali ... Pa zar sada odavno svi mi nismo trebali bankrotirati, plate ne da kasne,"nema ih za vecinu", nema ni privrede ni zaposlenosti, radnicima se ima duzno u platama milijarde koje nikada mece naplatiti, dok neki imaju mizeriju od plate, ostaju non stop bez posla, doprinosi se nisu uplacivali a i sada ne uplacuju mnogima..... Tebi mora da su prsti blizu budjeta a u ovom razvaljenom sistemu, ili si potpuno izmanupulisan, neupucen.....

Name

3509

11.10.2020 12:01

Svakako je neosporno je da je problem u BiH u nacinalističkom stilu upravljanja. Međutim, mora se imati u vidu da u upravljanju BiH odgovornost je i na međunarodnoj zajednici jer je ugrađena u sistem upravljanja. Vjerovatno međunarodnoj zajednici odgovara stanje stalnog sukobljavanja, jer takvo stanje može uvjek da pretvori u ozbiljan sukob. Zato bi najbolje bilo da se sva otvorena pitanja u BiH riješe sa unutrašnjim snagama.

ODGOVORITE
Name

Da

12.10.2020 12:30

Ali prvo novi izborni zakon. Ne mislis valjda da to krimosima moze biti inferes...

Name

Petar

11.10.2020 12:42

Ni ovaj nema pojma, samo se sramoti. Nisu u BiH problem nacionalnosti već kriminalci i lažni nacionalnosti.

ODGOVORITE
Name

Kratko i jasno

11.10.2020 12:48

Kriminal i Koruocija su problem a Nacionalizam je samo oruzje za Kriminal i Korupciju.Najkrivlji je zapad zasto ne Sankcionise Politicare-Kriminalce.Nase Tuzilasvo je nemocno jer je pod uticajem Politicara-Kriminalaca.

ODGOVORITE
Name

Pa, eto,

11.10.2020 13:04

Organizujte demonstracije zajednicke, Milan, Ibro i Franjo, svi na ulice ako to nije problem medju stanovnistvom. Ili ipak jeste?

Name

Trebamo svi

11.10.2020 13:56

zajedno, sva tri naroda, slozno protestovati, traziti promjene, za bolje sutra se boriti. Ionako nam djeca zajedno u skolu idu, ionako im prigovaramo da su izdali svoju vjeru, poturcili se, znaci i oni su Srbi ili Hrvati, genetski gledano mi smo rodbina, ali covjek je toliko primitivan, da, jos uvijek, mi se medjusobno istrebljujemo, jos uvijek nama "bog" naredjuje sta nam je ciniti, podijeljeni , ali ako se promijenimo, gle cuda, onda bi tek vidjeli da se moze i drugacije. Nit su oni toliko zli da nama zele zlo a isto tako i mi. Naravno da ima izuzetaka, ali vecina, velika vecina zeli miran suzivot.

ODGOVORITE
Name

Borac-BL

14.10.2020 14:25

Cek cek, ovdje se ne pominje ni Bakir ni bagra ni bahati Komsic? Pa oni su izazivaci Dodika, rade 3 u jedan!

ODGOVORITE
Name

RS

14.10.2020 16:30

Narod napokon treba da izabere nove ljude nove pertije a ove sto su 30 godina posalju u penziju jer nista nisu dobra napravili,samo su na hiljade mladih ljudih sa svojom politikom iselili a neki se nikada nece ni vratiti.Jedan Italijan 45 godina zivi u Svicarskoj sa familijom i kaze dosao sam u Svicarsku jer mi je dobro i bolji uslovi za zivot iako volim i moju zemlju Italiju ,ali ako meni recimo ne bude ni u Svicarskoj dobro ja cu da idem u zemlju-e gdje mislim da je za mene dobro i bolje za ziviti i imam svoj mir i moja familija.

ODGOVORITE