Зашто је стотине хиљада неважећих листића на изборима?

У ажурираним објавама резултата на страници Централне изборне комисије (ЦИК) БиХ, неважећи листићи дијеле се у двије категорије – неважеће празне листиће и неважеће по другим критеријумима

Босна и Херцеговина 06.10.2022 | 23:34
Зашто је стотине хиљада неважећих листића на изборима?

Четири дана након одржаних избора у Босни и Херцеговини (БиХ), још се броје гласачки листићи. Иако се дефинитивно не могу потврдити побједници избора, извјесно је како је око 420.000 неважећих гласачких листића, пише Радио Слободна Европа.

Само за државни парламент је више од осам и по процената неважећих гласачких листића, односно око 127.000. Од тога је више од 76.000 у ентитету Федерација БиХ (ФБиХ), а око 50.000 у бх. ентитету Република Српска (РС).

Нешто мање неважећих гласова је за чланове Предсједништва БиХ, око 105.000. Од тога је више од 65.000 у Федерацији БиХ, а остатак у РС-у.

За Парламент Федерације БиХ има више од 67.000 неважећих листића, а за скупштине кантона у ФБиХ више од 50.000.

За предсједника РС-а је више од 34.000 неважећих гласова, а за Народну скупштину РС-а око 32.500 неважећих листића.

Поништили сте листић? Због чега?

Умјесто да означи странке и кандидате за које сматра да би требали формирати нову власт, Душко из Добоја, одлучио је поништити свој гласачки листић.

За Радио Слободна Европа (РСЕ) каже да је непримјереним садржајима на листићима и на свим досадашњим изборима показао шта мисли о кандидатима и њиховим политичким странкама, јер није задовољан ни влашћу ни опозицијом.

“Тако радим сваке изборе и то ми је на срцу и на души. Због таквих ствари одлазим одавде, не бјежим него одлазим. Идем у Њемачку да радим. Има доста људи који морају да гласају, али знам да се поништавају листићи. Знам да је огроман лоповлук да се краде на милион начина”, каже Душко за РСЕ.

И један бирач из иностранства (име познато редакцији) послао је редакцији РСЕ фотографију свог поништеног листића, уз образложење да “није био задовољан ниједним кандидатом”.

Срђан из Добоја, на сјеверу Босне и Херцеговине, за РСЕ каже да је “уредно обавио своју грађанску дужност” на свом гласачком мјесту, додајући да сумња и у бројне неправилности у његовом граду.

У Добоју је више од 2.000 неважећих листића за предсједника РС-а.

“Четиристо хиљада на нивоу БиХ је пуно и ја бих то све поново пребројао и прегледао све вреће. То већ годинама није у реду и није случајност. Нема овдје случајности, нису то људи сами радили него ови страначки. То су они поништавали, ови страначки су то поништавали”, каже Срђан.

Гласови за Додика у доминантно бошњачким мјестима

О наводним неправилностима свједочи и бивши начелник Сребренице Ћамил Дураковић, који је на изборима био кандидат за потпредсједника РС, због чега је поднио пријаве.

“Напримјер, зворничка Клиса гдје је нелогично да Додик добије доминантне бошњачке гласове, у односу на све друге бошњачке кандидате”, каже Дураковић за РСЕ.

Додаје да је тражио да се отворе вреће и да се ускладе са записницима који су у послани до градских изборних комисија, а потом и до ЦИК-а БиХ.

Неправилности је, тврди, било и у сребреничком насељу Лука.

“Неко је поклонио Милораду Додику моје гласове, а потом кад сам се ја жалио општинској изборној комисији то је исправљено”, навео је.

Љиљана Стевановић, предсједница општинске изборне комисије Сребреница, за РСЕ, пак, тврди да није било жалби и приговора и да је све протекло добро.

“Не могу рећи да је била примједба Ћамила Дураковића, него нас је само упозорио да је можда грешка, јер је кандидат испред њега имао 29 гласова, а он нула. Уствари, ситуација је била обрнута и то смо одмах исправили”, казала је.

Шта буди сумњу код неважећих листића?

У ажурираним објавама резултата на страници Централне изборне комисије (ЦИК) БиХ, неважећи листићи дијеле се у двије категорије – неважеће празне листиће и неважеће по другим критеријумима.

Празни су они које бирач само убаци необиљежене у гласачку кутију.

Но, под друге категорије спадају и листићи гдје су обиљежене на примјер, двије партије или два субјекта. Такви листићи, према мишљењу посматрача избора, и буде највише сумње за изборне манипулације.

“Мања је вјероватноћа да је то из незнања или грешком бирача, више је то добрим дијелом од тих несавјесних и неодговорних чланова бирачких одбора”, мишљења је предсједник Стратешког одбора Коалиције за слободне и поштене изборе “Под лупом” и бивши члан Изборне комисије БиХ, Вехид Шехић.

Он додаје да на биралиштима кључан утицај на бирачке одборе имају политичке странке.

Наводи примјер бирачког мјеста у Босанском Новом, на сјеверозападу БиХ, гдје је 200 гласачких листића било попуњено прије отварања биралишта.

“Срећа, реаговало се одмах, јер је наш посматрач Коалиције ‘Под лупом’ то видио и обавијестио нас. Анимиран је ЦИК, видимо се да укључила и полиција и што је јако битно, укључило се и државно Тужилаштво. Сад се и хипотетички поставља питање на којим је бирачким мјестима то све прошло да није откривено”, каже Шехић.

Он додаје да би истрагу у том случају требало проширити и мимо чланова бирачког одбора, јер, истиче, пет чланова бирачког одбора то нису урадили зато што су они то хтјели, него им је неко рекао.

Шехић је истакао и примјере Добоја, у централном дијелу БиХ, те Зворник на истоку земље, као мјеста у којима се у БиХ “изборне неправилности понављају из циклуса у циклус”.

“И ту треба апсолутно нешто мијењати и предвидјети далеко веће казне. Треба утврдити и одговорност политичког субјекта, за којег се утврди да је он подстрекавао и тражио, онда примјењивати санкције, чак и забраном учешћа на сљедећим изборима”, каже Шехић.

Хоће ли бити провјере неважећих гласачких листића?

Предсједник Централне изборне комисије БиХ Суад Арнаутовић најавио је за РСЕ да ће тражити провјеру неважећих гласачких листића.

“Моја ће иницијатива бити да се то провјери. Огроман број неважећих листића може да индицира неке ситуације које нису уобичајене и ја овим путем јавно позивам Тужилаштво БиХ да се укључи у праћење тог процеса, јер ћемо морати одговорити, прво ми себи, а онда и јавности шта је у питању”, рекао је Арнаутовић за РСЕ.

Број неважећих гласова за Предсједника РС-а један је од кључних разлога због којих је опозиција у том ентитету одлучила изаћи на протесте у Бањој Луци, 6. октобра.

“Ако је број неважећих листића, на примјер, за већински изборни систем, за чланове Предсједништва БиХ и предсједника РС-а, велики, изнад просјека, онда то може да укаже на озбиљне сумње”, сматра Арнаутовић.

Зашто опозиција у РС-у протествује?

Опозиционе странке у РС-у предале су захтјев ЦИК-у за поновно бројање гласова у Републици Српској, чак и за понављање избора тврдећи да су нашли више од стотину неправилности, те да је спорно 65.000 изборних гласова.

Наводе и да је кандидаткиња за предсједницу РС-а Јелена Тривић покрадена у изборној ноћи, те да су чланови бирачких одбора умањивали гласове које је добила. Као примјер навели су да, и у родном селу Тривићкине мајке, кандидаткиња опозиције није добила нити један глас.

“Невјероватна разлика од више од 25.000 гласова у Добоју, Зворнику и Приједору и да су скоро 10.000 гласова добили готово непознати кандидати, у односу на оно што су од својих посматрача добили у изборној ноћи, а да је њихов кандидат добио нула гласова”, наводи предсједник Партије демократског прогреса (ПДП), Бранислав Бореновић.

У ноћи након избора два кандидата за функцију Предсједника РС-а, Милорад Додик и Јелена Тривић, прогласили су побједу, представљајући јавности различите податке о броју гласова.

Каква је тренутна постизборна рачуница?

Према тренутним подацима на порталу ЦИК-а, Милорад Додик води испред Тривић за око 35.000 гласова.

У опозицији су за 6. октобар најавили протестну шетњу, док је лидер Савеза независних социјалдемократа (СНСД) Милорад Додик, након састанка владајуће коалиције 5. октобра, рекао да “неће бити никакве шетње”, те да се опозиција може окупити у Парку Младен Стојановић у Бањој Луци.

Истовремено, Арнаутовић каже је да је још “преурањено” подносити захтјеве за поновно бројање гласова, јер нису утврђени резултати избора. Тек након тога је могуће поднијети сличне захтјеве, додаје.

“Ми смо требали са четвртим даном правилно да утврдимо, објединимо резултате избора са бирачких мјеста. Међутим, пошто имамо монопол политичких партија које предлажу чланове бирачких одбора који очито нису оспособљени за вршење свог посла били, ми сада имамо случај да негдје на око 1.000 бирачких мјеста нису квалитетно извршене законом прописане процедуре”, рекао је Арнаутовић.

Додао је да након “утврђивања” изборних резултата, у року од 30 дана од изборног дана, морају бити и “потврђени” резултати овогодишњих Општих избора у БиХ.

И из Делегације Европске уније (ЕУ) у БиХ за РСЕ наводе да “ЕУ охрабрује надлежне органе да се позабаве наводима о неправилностима, с циљем јачања повјерења у изборне резултате и изборну администрацију”.

(РСЕ)

Коментари / 51

Оставите коментар
Name

Реми

06.10.2022 21:41

На гласацком мјесту гдје сам ја гласао разлог невазевих 10 процената невазецих листица бас пуно, јест строго ЗАБРАНА помагања неписменим гласацима.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Финкy

07.10.2022 13:38

Изгледа да је вецина Милиних гласаца неписмена :)

Name

Зато

06.10.2022 21:42

Што немамо за кога да гласамо.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Добој

06.10.2022 22:39

Протесте треба организовати испред ЦИКа и западних амбасада у Сарајеву. Вјерујем да би се на том мјесту ујединили народи БиХ и тако помогли да се умањи утицај странаца у дрзави. Наси политицари ове преваре не могу извести без странаца. Шмитов "ноћни рад" и објаве током ноци је цисто привлацење пазње јавности са крадје која ср одигравала под окриљем ноци.

Name

Ре

07.10.2022 02:55

Па боље нецу ици на гласања него да убацим празан листу да багра послије дописује коме хоце глас.

Name

Ваљуга

07.10.2022 02:56

Само поновити изборе ово је на све стране била невидјена крадја и манипулације.

Name

11903

07.10.2022 03:02

По јуче одржаном протесту на ком сам био најмање у шта вјерујем је то да немамо за кога да гласамо.

Name

Не

07.10.2022 04:19

Није зато него сто није побиједио Милокрад Додиг па су морали правити невазеце листице опозицији а мајвисе Јелени исто као и за Парламент БИХ ,а исто тало и за Народну Скупстину РС јер је Милокрад захтијевао апсолутну вецину на свим нивоима само понављање избора долази у обзир јер тако се брутално крало и отимало

Name

Није зато

07.10.2022 04:29

Него зато сто нисмо хтјели гласати за бају па су морали правити невазеце да баја побиједи

Name

Бираци

07.10.2022 04:35

Каква глупост реци немамо за кога да гласамо. И те каки имамо паметних само их треба пробрати у разним странкама а ми хоцемо да гласамо као телад сами у свој тор, странку. Знаци ми нисмо паметни.

Name

Ка

07.10.2022 04:41

Е де ми богати реци,ко, какав, који,именом и презименом би био добар кандидат за предсједника РС?

Name

Ах

07.10.2022 04:44

Коце вјеровати онима који броје гласове

Name

Приједорцанин М.

07.10.2022 04:50

Општа крађа и намјерно прављење не важећих листића од стране бирачког одбора.и будали јасно.

Name

Не

07.10.2022 04:55

Него зато сто је Јелена растурила бају па су морали њене гласове пониставати да баја недозиви дебакл

Name

Хуррид

07.10.2022 05:46

Тачно, све се свело на интересне групе. И ово што је изшло на изборе су пензионери и чланови странака, плус ови што шврљају листиће. Ма опрем добро све њих и нацртам им, знате већ шта.

Name

Ре

07.10.2022 05:58

Имамо против кога да гласамо. Па послије опет избори, како се ко покаже.

Name

Ноле

07.10.2022 06:09

А коју замјерку имас на Јелену и Вукана,ста им то замјерас у каријери кад казес да немас за кога да гласас?

Name

Борац

07.10.2022 07:38

Колико неко мозе бити будала да оде на гласање а убаци празан листиц. То је лаз.

Name

Будимир

07.10.2022 12:44

Кајо ће те пред амбасаде кад су ваши узели паре од њих па им сад несмију наочи Штета а добро их је ишло у недељу све до 23 х Ваљда трубачи отјераше Враџбину и они се пробудише ујутру ко попишани А жао ми Шмитовице баш се била зачешљала за Председницу

Name

А за кога би гласали

06.10.2022 22:35

...да имате за кога? Зашто је Кришто боља од Комшића, на примјер? Мислим на политику. Која су то права Католицима угрожена у ФБиХ? Само наведите један примјер! Која би права Катлолици остварили када би Кришто била изабрана или да је Човић изабран 2018!?

ОДГОВОРИТЕ
Name

ре

07.10.2022 06:43

Све је то ублеха, није ствар у томе да се остваре нека права, него тај народ отворено ради против БиХ, ниста их друго не занима.

Name

&&&&

07.10.2022 03:32

Питај те бакљу. И Бисерку. Они све знају.

ОДГОВОРИТЕ
Name

А

07.10.2022 03:59

Дуско само тебе цекају у Њемацку и све остале, вец ти је радно мјесто обезбједено , ха ха ха , струцно занимање је упитно ,! за многе од вас који замисљају дасте добро досли у Њемацку .!!! Ваљда сами себи умислили давам буде добро у Њемацкој , а нисте се питали стацете радити у Њемацкој ??? Од свих занимања вам се нуди добар посао !!!,,ПЕРИГУЗИЛИЦА у старацким домовима"" , ха ха буди задовољан да имас Милета ,а тако и опозицију , наравно нетко мора и те функције обављати ,а ста се многим свида ,или несвида па брбљате , прицајте уста да нисте пуста , ,пјевај пјесмице боље ,,ЦОБАН ТЕРА ОВЦИЦЕ ," него неке безвезне аналитике!!! ??

ОДГОВОРИТЕ
Name

40 Британских обавештајаца

07.10.2022 04:30

Лакрдија од избора,циркус!

ОДГОВОРИТЕ
Name

Зна се

07.10.2022 04:33

Све су то гласови за опозицију. На свим нивоима пониставану гласови опозиције.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Зока

07.10.2022 07:31

Ма да, баш сви су за опозицију! Видовит си па тачно знаш? Само наставите да кмеците како сте покрадени....

Name

Каролина Петровиц

07.10.2022 05:35

Разлика Додик - Тривиц око 35. 000 гласова! Сада је јасно засто је Додик морао да промјени вољу градјана. Додику је боља варианта санкције због изборне крадје него процесуирање због многих преосталих крадја и злоупотреба доласком Тривицеве!

ОДГОВОРИТЕ
Name

Саса

07.10.2022 05:38

И овај потврдио да је телефоном сликао листић, иако је то забрањено

ОДГОВОРИТЕ
Name

Борац

07.10.2022 05:45

Зато сто сте забранили помоћ старијем лицу.. Јер знате да стари и пензионери вецином гласају за власт. Они дрзе власт на власти. А неко се сјето да се забрани да им се помогне.. Они дошли, видели да нико непомазе и погрешили или убацили премазан лист.. Е то је истина, а све остало је злоупотереба медија

ОДГОВОРИТЕ
Name

ино

07.10.2022 06:05

дао сам 7е да посаљем 2 листица из Немацке. Јел због тога да би их неко преправљао и пониставао? Полиција да истрази све сто се десило.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Бањалучанин

07.10.2022 06:11

Зашто је било дупло више неважећих листића кад је Иванић побиједио Цвијеновићеву?

ОДГОВОРИТЕ
Name

фер

07.10.2022 06:28

Како продје поновно бројање у Бијељини??

ОДГОВОРИТЕ
Name

+

07.10.2022 06:38

ИМАМО ИЗБОР. ПА НЕЋЕМО ДОВОДИТИ НЕКОГ СА МАРСА. КО МИСЛИ ТАКО, ШТО СЕ ОН НЕ ПРИЈАВИ И БОРИ. ИМАМО ЗЛО ДОДИКА НА КОГ СЕ НАРОД НАУЧИО. А ИМАМО И ЈЕЛЕНУ, ПОШТЕНУ, ОБРАЗОВАНУ, ВРИЈЕДНУ, МУДРУ, И МИРКА. СА ЈОШ ЈАЧОМ ЗРЕЛОСТИ. СРБИ. СУМЊАМ У ЗНАЊЕ ВАШЕ. АКО ЈЕ ВЕЋИНИ ВРИЈЕДНИЈА ЖЕЉКА ОД ШАРОВИЋА, ОНДА СА ВАМА НИЈЕ НЕШТО У РЕДУ. НАРОД ЈЕ НЕОБРАЗОВАН. ЛИСТИЋИ ОПШИРНИ. И НАМЈЕРНЕ ГРЕШКЕ И ПОПРАВКЕ ЧЛАНОВА КОМИСИЈЕ, ДОБРО КАЗНИТИ. ПОНОВИТИ ИЗБОРЕ. ЕЛАН ЗА РАД И ЖИВОТ ОВДЈЕ ЈЕ ПОТОНУО У НАРОДУ. ОДОШЕ СВИ МЛАДИ. А МИ ПЕНЗИОНЕРИ И БОРЦИ СМО ВЕЛИКИ БРОЈ ГЛАСАЧА. МЛАДИ НАС ВЕЋ ДРУГАЧИЈЕ ГЛЕДАЈУ. НЕ СА ПОШТОВАЊЕМ. БОГ НЕКА НАМ ПОМОГНЕ.

ОДГОВОРИТЕ
Name

ИСТИНА

07.10.2022 06:48

Кад на гласацким листицима небуде имена кандидара кад буду само странке на листама без имена битце мање и невазеци листица и непеавилности. Код нас је ово СТРАСНО СВАКА СУСА ХОЦЕ ДА БУДЕ НА ЛИСТИ...

ОДГОВОРИТЕ
Name

Марко

07.10.2022 06:53

Опозиција у РС је дефинитивно изгубила. Организовали су окупљање народа а нису имали никакав план, ста с тим урадити. Никакви говорници, никакве каризме, понављање вец презваканог и народ се разисао. Боље да висе не покусавају. Неце им доци ни десети дио. Бореновиц, Тривиц, Станивуковиц, Вукановиц…. Нико од њих нема никакву стратегију и никакав план. Назалост.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Зока

07.10.2022 08:08

Како немају молићу лепо?!Њихов једини план је био да се устолице у фотеље, ко сиса лаковерни народ!

Name

Лија

07.10.2022 07:09

И ја сам гласачке листиће направио неважећим. Прво из разлога што ми се сви политичари код нас гаде, друго да неби лопови на бирачком мјесту искористили моје листиће у својим лоповлуцима. Многе од политичара познајем још од рата и јасно ми је да су сви од политике профитирали на начин да су крали гдје су год могли. Данас многи од њих причају о постењу и борби за народ и Репеблику Српску, а уствари желе још и само још новца, апартмана на Јахорини, станова у Београду и Новом Саду а Богами неки и у земљама ЕУ. Зашто мајкицка и њој слични не иду у пензију?? Осладио се новац а проклета похлепа прешла у болест.

ОДГОВОРИТЕ
Name

ре

07.10.2022 08:50

слажем се...исто сам урадио

Name

Сагитариус

07.10.2022 07:33

Ово је манипулација! Статистички је немогуће да буде толики број неважећил гласаћких листића! Довољно је да код пребројавања и сортирања гласова, кандидату који "несмије" да прође, а за кога је гласано, додате само још један икс, и поништите му глас!

ОДГОВОРИТЕ
Name

ре

07.10.2022 08:49

а због чега је немогуће?? као што је свима опште познато, ако се некоме не свиђају кандитати а тај неко жели да буде евидентиран као гласач па наравно да ће оставити празан или прекрижен лист, шта је ту чудно

Name

Српкиња

07.10.2022 07:37

Ста је ту цудно. Излазим редовно на изборе и гласам. Овај пут сам оставила невазеци листиц из разлога сто ме бас брига за свију. Сви су исти. Боре се само за своје дупе

ОДГОВОРИТЕ
Name

Страниx

07.10.2022 08:47

Особама преко 65 година забранити да гласају,а осталима увести обавезу да се мора гласати у противном казна ,сцан систем на гласацком мјесту и све це бити фер и транспарентно .Ово су примјери из ЕУ .Поздрав из дијаспоре за све постене градјане БиХ.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре Страниx

07.10.2022 11:25

Свака цаст на коментару.Засто да неки тамо пензос да одлуцује о насој будуцности кад је врло лако поткупљив и подводљив .Пензионери су главна гласацка масинерија Додика и то годинама уназад и зато их пред изборе цасти . Да ,тацно је ,у Белгији и Луxембургу је законски обавезно гласање ,у противном добијес коверту на куцну адресу са казном .

Name

Мирослав

07.10.2022 08:59

Каква је била понуда политицара на гласацким листицима добро сте просли, требало је прецртати све гласацке листице. Неки ево хоце да их улица устолици, па драме, галаме, улицаре.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре Мирослав

07.10.2022 13:23

Ти си будала и бот, јелде само је твој идол и твоја странка права.

Name

ГОРАН

07.10.2022 11:00

НАРОД ЈЕ НЕПИСМЕН. СВИ НЕВАЗЕЦИ ПОМАЗУ КОРУПЦИЈИ. ГЛАСАЈ НОРМАЛНО И ПРОМИЈЕНИ ПОЛИТИКУ.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре

07.10.2022 15:51

Гласао бих да имам за кога

Name

Поверљиво

07.10.2022 14:12

Само у Добоју, Приједору и Зворнику је покрадено око 35000 гласова а крали су и преправљали и убацивали листиће у цијелој Р.С.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Истина

07.10.2022 15:26

Није се само крало за предсједника Р.С. већ је Милокрад крао и убацивао листиће за све нивое гласања

Name

Татар

07.10.2022 16:27

Ми смо или најглупља и најнеписменија нација или смо највештији преваранти.

Name

Ми Ви Они

07.10.2022 19:12

Кад цовек види вредне пцелице и цује како су добро организоване.Одусеви се све док не сазна да све зиве и раде за неког трута негде.

ОДГОВОРИТЕ