Пет пута мање плате него у ЕУ

Занатлије одлазе јер зарађују кудикамо лошије од колега у Европи.

Босна и Херцеговина 19.05.2019 | 11:30
Пет пута мање плате него у ЕУ
Док занатлије из металске индустрије у БиХ, у најбољем случају, мјесечно могу да зараде 1.000 марака, плата њихових колега у Аустрији креће се око 2.300, а они најспособнији и најстручнији мајстори могу да зараде и до 3.000 евра. 

С друге стране, плате пекара код нас крећу се око 850-950 КМ, за разлику од зарада радника који се у Аустрији баве овим послом, а које износе око 1.300 евра.

Генерални секретар Синдиката за производњу у Бечу Тони Стеинметз недавно је изјавио да радници у металској индустрији у Аустрији имају плате и до 3.000 евра.

– Ми имамо 114 колективних уговора. Најлошије су плаћени пекари и млинари. Они имају око 1.300 евра мјесечну плату. У металском сектору је то другачије. Квалификовани радници, који су завршили занат, имају плату око 2.300, а прави мајстори и до 3.000 евра месечно. Сматрамо да систем треба мијењати јер требате достићи барем 70 одсто просјека наших плата, јер тако ће БиХ  сачувати радна мјеста. Више плате осигуравају и квалитет рада – истиче Стеинметз.

Међутим, послодавци широм БиХ, због све израженијег проблема одласка радне снаге у иностранство, муку муче како да задрже постојеће, те пронађу нове раднике.
 
Додатну главобољу задају им страни послодавци који запосленима у БиХ нуде погодности за које су наши радници заборавили и да постоје и којима је тешко одољети. 

У конкурсима на интернет оглашивачима практично траже све врсте занатлија – електричаре, завариваче, монтере столарије, водоинсталатере, керамичаре, тесаре, зидаре, возаче, куваре.

Поред финих плата и сталног радног односа, страни послодавци потенцијалним радницима нуде стимулације, регрес, божићнице, плаћање сваког прековременог сата. Готово постаје пракса да су у понуди и бесплатна храна и смештај, плаћени путни трошкови, сваких пар седмица неколико дана одмора.

У Савезу синдиката РС наглашавају да, уз актуелне плате занатлија и, генерално, услове под којима раде у РС, понуда страних послодаваца значи још масовнији одлазак радника овог профила.
 
– Поменута занимања код нас су у просјеку плаћена око 600 КМ. Међутим, без плате од око 1.000-1.200 КМ у овој дјелатности, ни најмање не можемо да рачунамо на то да ће људи остајати овде. Још кад се у обзир узму све погодности које нуде страни послодавци, јасно је да ћемо занатлије тражити свећом и плаћати сувим златом, али ће бити касно – наглашава потпредседник овог савеза за привреду Тане Пеулић.

(Српскаинфо)

Коментари / 47

Оставите коментар
Name

Иван

19.05.2019 09:37

Слазем се у потпуности,зато нам дјеца одосе у стране земље,тако и мој син.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре Иван

19.05.2019 11:25

Кад све поплаћа држави у коју је отишао, неће му пуно више остати него што остаје код нас! С тим што у ЕУ, у било којој држави, нема луксуза, нема испијања кафа по кафићима по читав дан, као код нас, ријетко ко је пушач, јер су цигарете прескупе, итд! Нема нигдје више заграбити, господо моја, гдје год дођеш, исто с*ање!

Name

Ре ре

19.05.2019 12:52

Јеси ли сигуран да је то тако или тако казу аналитицари на РТРС? Такво мисљење има особа којој се зивот свео на три улице И тата ти оставља свако јутро 2-3 марке да одес на кафу са армијом незапослених другара. Не да је стање боље у Њемацкој, Аустрији, Холандији него је стање неупоредиво боље у Хрватској И Словенији него од ове пропале забити. Конкретно колико је запад хладан како казу доле на брдовитом балкану најбоље показује цињеница да моја супруга од фиреме у којој ради добије 2 године породиљског одуства( њемацка-Франкфурт) онда има право да сама одлуци хоце ли дневно радити 2,4,6 или 8 сати... ми смо факултетски образовани И отисли смо у Њемацку И за мјесец дана зарадимо висе од годисње плате у БиХ. У Њемацкој је једино изнајмљивање станова скупље него у БиХ. Али кад узмес ста нуди Прњавор у односу на Минхен то је И оцекивано. Све остало је или јефтиније или исте цијене. Сто се тице рада. Наравно да се ради, али се ради 8 сати, ако останес дузе сто ниси облигаторан, Ханс све то уредно дебело плати. А сад питај нецију мајку која ради на каси трзног центра има ли Она нека права осим да ради за писљивих 450 КМ. Цовјецеее пензија у Републици Српској за вецину становниста је 180 КМ ееее 90 еура!!! Омладино спасавај се из те црне рупе зване БиХ(РС) Ја доле висе ни љети не долазим П.С.Са родитељима се надјемо на мору

Name

Сведска

19.05.2019 13:35

@Ре Иван.Потпуно тацно,нема нигдје заграбити.Добијес плату поплацас рацуне,ако ти несто остане цувас на страни ако ти ауто рикне да га мозес оправити итд.Кутија цигарета овдје коста 15 марака.О изласцима у кафице,ресторане нема говора.

Name

Ре Сведска

19.05.2019 14:01

Па додји у нас рај, ста цес на Западу?

Name

Кнез ре

19.05.2019 15:24

Пази ре незнам гдје зивис и одакле ти сви податци јер видим свагдје се мјесас као вегета .ја зивим ван граница БиХ и зивим тако реци од мјесеца до мјесеца .даби ја несто остварио морам на банку и креду узети .редим 21 год. у Еу изамене је ПОЈАМ да купим стан примјера ради у Б.Луци .а кад додјем доље цујем узео обај узео онај стан а само се кука .ВАМО ДОДЈИТЕ ДА ВИДИТЕ КАКО СВАБО И СЛОВЕНАЦ ТЈЕРАЈУ.Неказем ја даје доље добро ал све сам реко како јест . И јос једна јуце ми казе колега кад цемо мјењати ауто срамота висе са овим (пасат 5)ици у БиХ сви доље возе боља аута.

Name

За Ре Ре

19.05.2019 15:50

Е па факултетлијо, немају сви факултете ко ти и твоја жена, напротив већина људи имају, кобајаги неке ССС и занате, а и то не знају да раде, јер су се кроз школу привукли, искуство радно нису стекли, а није их ни занимало! Углавном у Њемачкој је радничка плате око 1600 ЕУ бруто ( а самцима, којих је највише, највише у одбијају, тако да има случајева да младић добије 1200 на руке - нето)! Плаћено породиљско је 1 годину, а не двије, и ако ти жена иде радити 2 сата колико ће зарадити??? Храна и вода су толико "квалитетни" да су све Њемачје новине прошле зиме писале да је сваки трећи нијемац болестан од канцера! Још једно питање: да ли знаш зашто је Њемачком тржишту одједном потребан толики број радника? Ја ћу ти рећи - зато што је у Њемачкој "толико добро" да је више од пола радно способних нијемаца побјегло из Њемачке - живим у Швајцарској, и просто се спотичемо о дојчере толико их има овдје! И на крају не залуђуј овај, и тако слуђени народ, ако ти је баш "толико добро" ћути и уживај у својој срећи, и моли Бога да тако у остане - не пркоси ником!

Name

хахахах

19.05.2019 10:06

Па не мора газда да заради мјесецно 20.000КМ...нека заради он 3.000, а нека раднику да бар 1.500...али не...дај мени све а радника ко ...ми одосмо ван гдје нас цијене...

ОДГОВОРИТЕ
Name

запаф

19.05.2019 10:57

На западу газда заради 100 пута висе..

Name

Сведска

19.05.2019 13:38

@запаф.Варас се,ја сам неко вријеме радио код једног "газде",возао је аудиа 8 али га је узео на кредит на рате.

Name

Ре

19.05.2019 13:42

Тачно. Потписујем. Може ли Ауди стан и ибица за пар мјесеци.... Може али у РС и у бајци.

Name

Ре Ха ха ха

19.05.2019 17:26

Па насмијани коментатору дигни 100 000 евра кредита, купи машине, пословни простор, нађи тржиште, нађи радникем обучи раднике, плати даџбине држави, плати рекет инспекторима, направи робу, продај робу или услугу, узми паре па подијели својим радницима. И тако уради а не дјели послодавцима савјете.

Name

Ја имам само једно питање

19.05.2019 10:19

Колико кошта изнајмљена гарсоњера у ЕУ, а колико код нас; колики је порез у ЕУ, а колико код нас; па разлика у цијени градског превоза, даље разноразних услуга, типа здравствених, па фризер, или ако вам се нешто поквари па требате поправку...о луксузу не причам, њега далеко мање има обичан човјек у ЕУ, него ког нас - причам само о обичним трошковима, које човјек мора платити сваки мјесец! О храни такође не причам јер ствар је личног избора, колико ће ко трошити на храну и шта ће јести - да ли ће куповати код сељака (у ЕУ далеко скупља варијанта), или ГМО производе из супермаркета!

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре

19.05.2019 10:49

А као код нас је у супермаркетима здрава храна? Све сами отпад из Европе и Јузне Америке. А гастарбајтери и онако иду зубару кад се врате у БиХ...исто и фризеру. А врате се у аутомобилима које никад неби могли купити да раде код приватника у БиХ. А онга иду с дјецом на одмор ко сто је и нирмално...све захваљујуци Сваби...

Name

Ре ја имам једно питање

19.05.2019 11:20

Једино су кирије за становање висе него код нас,насе здравство је скупље и неквалитетније јер је на Западу бесплатно и пацијент се третира као цовјек,храна је код нас скупља у поредјењу да Њемацком,то би ти отприлике био одговор на твоје питање.

Name

МИЛАН

19.05.2019 11:30

Ту демагоску прицу слусам вец одавно!То је безобразлук и лицрмерство без преседана.Засто је јос од Социјализма са ових простора одлазили радно способни сиром света због бољих услова за рад.Тада се одлазило са радних места,из дрзаве која је била стабилна и цењена у свету Сада се бези са радних места и катастрофалне атмосфере која све гута пред собом Ти прицас о резијама за зивот,а овде је и зивот под великим знаком питања!Правис се паметан,а народ бези!Опста безанија се претворила у стампедо од свих бивсих Република,а ти о резијама.!Колико их се вратило или побегло од тамо где су отисли!Мозда 1 %,а ти упорно о тросковима...е,знас ко не бези.Добро ухљебљени у јавним предузецима који не раде, ама бас ниста!И сада и када би морали да раде,ниста нису науцили и ти паразити це тако прицати као ти и висе нико!Ухљебили се,колико год имају њима доста,и ако су некада несто знали радити,сада су претворени у обицне паразите!Наравно да њима не одговара друга врста прице,а ви народе идите где је боље,сигурно за зивот,бицете срецни и задовољни Овде је цак и НАДА убијена,иако знамо да задња умире...цак је овде и вецина странака претворена у приватна предузеца и само они и њихови најблизи имају енормно богатство и то је факат и то је истина.Остало све је у тоталном мраку и једини излаз је безање са ових простора...назалост,то је наса суморна стварност,то је наса тузна судбина!!!

Name

Поп

19.05.2019 12:24

Е народе све је на кредит у еу нема зивота у еу као у босни....боље 1000 км него 2000€ у еу

Name

Ре Милан

19.05.2019 14:45

У то вријеме (је сам био дијете), на запад су одлазили они који нису хтјели овдје радити (јер је тад било посла за све), носили у то вријеме дугу косу као битлси, што је била новост, излазили по игранкама по цијелу ноћ (као сад), и онда, нормално по цијели дан спавали! Биро рада, да их се ријеши, све их је слао, за Њемачку - па ако швабо успује дабух преваспита, успује, а ако не успује, од њих и тако нема ништа! И данас је слично што се тиче омладине - истина стање, на цијелим Балкану је катастрофа, али омладина неће ни да ради, кажу не исплати се, мале су плате?! Радије иду у Чешку, за исту плату као код нас, или у Њемачку за 1600 бруто (говорим о радничким платама), или у Словенију за 1000 ЕУ - што нису никакве плате, с обзиром на трошкове! Имам једног познаника који је овдје ког нас имао сатницу 5 еура (мајстор, радио за страну фирму), било човјек у мало, па отишао у Немачку и тамо ради за 6 еура??? Ал у том је фора, сви иду, ајде да и ја бјежим!

Name

Ре Имам питање

19.05.2019 15:26

Гдје је на западу здравство бесплатно? У Швајцарској тзв Кранкен касу плаћамо 500 фр на мјесечном нивоу плус 10 посто на сваки рецепт и сваки одлазак доктору! Па видите колико је то пара, а здравство им је све само није добро, зато већина напих људи, и поред тога што у Швајцарској мора плаћати тако скупо, радије посјети докторе кад додје у Завичај, јер су и јефтинији и бољи! О зубарима да не причам, толико су скупи, да код њих и домаћи избегавају да иду!

Name

ОПОП

19.05.2019 18:27

Имам и ја питање а ове са запада сто кукају. Просто питање ЗАШТО СЕ НЕ ВРАТИТЕ?

Name

Коме сада Вјеровати

19.05.2019 10:23

Председник удрузења привредника Бијељине неки дан реце да мајстори имају веце плате од хирурга.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Дно је дотакнуто

19.05.2019 10:30

Овдје плате нису мале, него мизерне, понижавајуће и испод сваког нивоа. Са друге стране, властела има баснословна примања и све остало, као нигдје на свијету. Надаље је проблем безбједоносног стања уопште, мобинзи на послу, дивљање цијена, односно немогучност, нормалном и поштеном човјеку да живи бар у минималној егзистенцији. Борци су највише преварени и понижени, није ово "оно" за шта смо се борили, па треба бар своју дјецу послати даље, гдје ће радити, као људи зарадити и достојанствено живјети.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Раде

19.05.2019 13:51

Уби се нас кафане и кладионице да идес само куца посо као у еу могли би се

Name

Засто ?

19.05.2019 10:36

Засто ,је досло до ове ситуације , ко дрзи у рукама маказе ,цекиц , кабал, тепсију извјесно је да це презивјети , а администрација коме це пискарати ? било је паметних људи који су на ово упозоравали али каква корист , пркос који све јаце подстице бахатост моцних није препознао науцност а питање је како да препозна не способност способност ?

ОДГОВОРИТЕ
Name

Зељко

19.05.2019 10:55

Прије 3 године сам отисао трбухом за крухом и нисам се покајао.Немамо ми културе ни у послу,ми посао дозивљавамо као морање а не потребу која нам треба да би квалитет зивота побољсали.На западу казете 5× веце плате али на Западу се 5× озбиљније прилази послу и зато и јесте разлика толика.Људи фирму дозивљавају као властиту куцу,јер кад би је свако подкрадао брзо би се урусила а код нас је све орнуто.Такодје однос послодавца према раднику је другацији јер су на Западу фирме прављене од здравог капитала а код нас су газде људи који су новац зарадили углавном непостено, без икаквог струцног знања и којима у нормалним условима не би ни добар дан казали.Видјели смо примјер Страхеа како брзо казна стизе кад се ради о лоповлуку а код нас лоповлук застицен и ми би да са свим тим лосим стварима које његујемо да имамо плате као они.м,то је нереално и неприродно.Да би поцели о нуле,морали би се буквално сви на одредјено вријеме преселити на Запад да се васпитамо како се воли дрзава,фирма и све остало сто треба.

ОДГОВОРИТЕ
Name

ОПОП

19.05.2019 18:28

Потписујем

Name

Да...

19.05.2019 10:55

Али су и рацуни 7 пута мањи..

ОДГОВОРИТЕ
Name

БЛ

19.05.2019 12:12

Јесу мањи теби у глави...

Name

Бонапарта

19.05.2019 11:01

Али су веће него у Србији ;)

ОДГОВОРИТЕ
Name

Пензионер

19.05.2019 11:03

Ја не знам ко јос на западу плаца радницима храну И смјестај. То јос нисам цуо.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре

19.05.2019 15:51

Ма пусти празне приче!

Name

Бок

19.05.2019 11:05

Не знам зашто многи који овдје коментаришу, имају потребу да кажу да одоше ван. Очито да желе начинити љубоморним оне који не могу отићи. Сретно вам, као и нама што остајемо.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Баш тако

19.05.2019 15:17

А да видиш како горе живе, катастрофа! Узели неке мале, мемљиве станчиће по селендрама, јер су јефтинији и нагурали се у њих, тако да свако има свој кревет, какву собу, какви шта! А по маркетима да видиш, тамо трговци снижавају храну којој истиче рок трајања - нпр навече прије затварања радње стављају снижења, храни сутра истиче рок и они га снижавају 50- 70 посто! Они тога накупују пуне кесе, па ставе у замрзивач? Ти месо је ко цркотина, промијенио боју и укус и они ће то јести, да би шта уштедјели и овдје се представили ко фрајери кад дођу! Ријетко ко има ауто, јер то тамо кошта! Био сам код сестре све сам видио! Хвала вама на Њемачкој, могу ја и овдје тако живјети - бар тако, и бити свој на своме!

Name

Смислов

19.05.2019 11:12

Само знам да оне нормалне који остају, чекају тешки тренуци. Јер ће имати посла са 3 врсте људи. Првима, којима је овдје добро, јер су у криминалу или странци, па су се осилили. Другима, који ће након што су вани нешто зарадили, повремено овдје долазити да сељачки демонстрирају силу, када већ тамо не могу и трећима који су очајни и слуђени јер нигдје нису приспјели и животаре.

ОДГОВОРИТЕ
Name

У Еу

20.05.2019 04:18

сваки осми градјанин рови по контејнерима...код наске сваки пети.

Name

Лака

19.05.2019 11:42

Људи из ове јадне државе никако да схвате да је она наша и да су у њој једини проблем лопови на власти који узимају и краду. овакву скупу администрацију нема ни Аустрија. Да је народ паметан па њих отјерати било би три пута боље

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре

19.05.2019 18:05

Свака част на коментару, све је сликовито речено! Није ми познато да неко оволико мало воли и цијени своју земљу, као ови данас Срби,што не воле Републику Српску! Људи, ко вас је тако учио, родитељи, наставници у школи, попови у Цркви? Па није Додик Република Српска, биће он и проћи, ко и остали владари што прођоше! Треба се борити за своју земљу и вољети је, а не мрзити је!

Name

Чекајте

19.05.2019 12:32

А шта ће те за 10 година кад избије рат у Европској Унији? Гдје ће те онда? И гдје ће они који су већ отишли? Тешко вама!

ОДГОВОРИТЕ
Name

Ре

19.05.2019 13:48

Не брини се ти. Тебе неће бити ни на мапи ако се зарати у ЕУ.

Name

Ре ре

19.05.2019 18:09

Види мудраца што мудро збори! Биће, бјеж'те ноге да вас не усе*ем!

Name

Посавски гониц

19.05.2019 12:35

Мозе увијек горе. Ста да зивимо и радимо у Србији.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Зоран

19.05.2019 14:00

Прије неколико година долазим на границу у Новом Граду,кад видим цариници страјкују,казу мале им плате.Пита ме дезурни цариник ста имам за пријавити и ако имам да несто дам на кафу да ми не одвали високу царину.Казем му да неман а и да иман како це имати добру плату кад трази несто на кафу,умјесто да ме оцарини легално,па би се на тај нацин пуниле касе.Казе,"момце бољје да завезес језик за зубе у противном би ти могао узети пасос". Схватио сам то озбиљно,па сам окренуо на салу,говореци да је залосно да цариници морају сваку марку по пет пута окренути да би фамилију прехранили и да је то срамота од дрзаве.Хоцу да казем да је овај мој примјер типицан за балкански приступ послу,кад имам прилику да украдем,обавезно украсти и истовремено тразити од те подкрадане дрзаве да нам омогуци боље плате и услове на послу,зато и јесте пет пута горе него на Западу.И јос успут да казем да рецимо у Хрватској на наплатним рампама гледају да ти на било који нацин украду,нпр.плацас еврима,кусур у кунана по курсу какав ти онај радник одреди или ти казе дас 15 евра,коста 14,јелде овај евро за кафу,У Аустриј рецимои тако несто је незамисливо.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Горан

19.05.2019 17:08

Ево како ја то видим. Радим на западу, примам солидну плату. За разлику од( брдовитог Балкана) на крају несто мало остане. Али ниста нам не фали. Љетовање, добар ауто, ту и тамо изадјемо на руцак, одемо на бању, двоје дјеце студира, у ницему не оскудјевамо. Е то је та разлика. А и ради се постено. Наравно никад нема новца за све. Тако да могу реци, да је ипак боље на западу. Имам свој стан и 30г. Радног стаза. Годинама цовјек на послу напредује... Тако, да неко ко тек додје сигурно му није лако.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Горан

19.05.2019 17:08

Ево како ја то видим. Радим на западу, примам солидну плату. За разлику од( брдовитог Балкана) на крају несто мало остане. Али ниста нам не фали. Љетовање, добар ауто, ту и тамо изадјемо на руцак, одемо на бању, двоје дјеце студира, у ницему не оскудјевамо. Е то је та разлика. А и ради се постено. Наравно никад нема новца за све. Тако да могу реци, да је ипак боље на западу. Имам свој стан и 30г. Радног стаза. Годинама цовјек на послу напредује... Тако, да неко ко тек додје сигурно му није лако.

ОДГОВОРИТЕ
Name

П. З,

19.05.2019 20:04

овде послодавци сад плаћају свој безобразлук од прошлих година,,Сад им се све враћа,,Пљували су на раднике,,,Ја повремено одем вани и доста ми остане од плате,,Само мутави неће отићи вани радити,,,Зато пут под ноге,,,из Аустрије радници долазе кући мјесечно,зато су толике гужве на границама,,а и из других околних земаља,,Ауфидерзен,,,!

ОДГОВОРИТЕ
Name

Директ

20.05.2019 00:04

Будзет расте, Српска се празни. Нема посла у реалном сектору, а ни реалног сектора, осим несто мало фирми које раде.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Коколо

20.05.2019 01:28

Али овдје је застава а боме ускоро и униформа..то је бонус од 1.500 еура

ОДГОВОРИТЕ