У Српској све мање беба!

У Српској је све мање беба. Негативан тренд настављен је, нажалост, и прошле године када је рођено 300 новорођенчади мање него годину раније. А, у односу на, 2009. годину, просјек је "покварен" чак за хиљаду беба. Разлога за то је много.

Република Српска 07.02.2015 | 22:37
У Српској све мање беба!

Република Српска још од 2002. године биљежи константан пад наталитета, а посљедњи подаци показују да је стање постало посебно алармантно. Све мање склопљених бракова и све већи број развода, негативан миграциони салдо, само су неки од узрока који најдиректније утичу на смањивање укупног броја становника.

“Према мојим пројекцијама 2031. године, то је за неких 16, 17 година ако не будемо имали неке значајније мјере популационе политике ми ћемо пасти испод 1.200.000, негдје око 1.170.000”, каже демограф Стево Пашалић.

Поремећено је и такозвано брачно тржиште. Један од показатеља угрожености породичног концепта живљења јесте повећан број развода. С друге стране границе за удају и потомство су помјерене тако да су наше младе све старије. Ти нови трендови стигли су нам из развијеног свијета.

“Мени се чини да би у првом плану негдје требало ставити те промјене које су дошле, с тим што је жена изашла из неке своје класичне улоге, а то је прије свега захваљујући образовању и захваљујући том неком инсистирању на већем степену слободе, на комотном животу”, каже психолог Цвијанка Ракић.

Чекајући да се све коцкице поклопе, да нађу посао, обезбједе кров над главом, млади изгубе доста времена јер се све то данас много тешко постиже. Неспремни да ризикују, тешко се и одлучују да оснују породицу.

“Међутим, само нека се врате мало у прошлост када су наши дједови, прадједови имали по десеторо, дванаесторо дјеце. Уз то нису били оволико образовани као ми данас, а ипак су стварали живот, славили живот. Нација српска је била прогресиван нација, па сад направимо паралелу између овог и оног периода. Ја мислим да се требамо мало вратити у прошлост и из те прошлости црпити снагу за будућност”, каже предсједник Удружења вишечланих породица Раде Симеуновић.

"Брига за породицу и наталитет у Републици Српској није на одговарајућем нивоу. Има много фактора који могу да утичу на повећање наталитета, али је потребан ангажман свих институција. Међутим, популациона политика се не смије стопити са социјалном", каже демограф Пашалић.

“Ако ми помажемо породици са петоро и више дјеце онда кажемо то је популациона политика, не. Ако би хипотетички наши брачни парови рађали по петоро, шесторо дјеце, ми бисмо само имали мултипликовано сиромаштво у овом друштву”, каже Пашалић

“Ми морамо промијенити методологију приступа одређеним стимулативним мјерама. Они који имају више храбрости треба их више наградити, они који имају мање треба их мање наградити, али свима треба обезбиједити право на живот и у том правцу треба да гледају сви у једној заједници”, каже Раде Симеуновић, предсједник Удружења вишечланих породица.

Ако тако поставимо ствари, каже Симеуновић, свима ће нам бити боље. Народ ће бити прогресивнији, задовољнији И поврх свега биће народ који ће славити живот и радовати се животу.

(БН ТВ)

 

Коментари / 13

Оставите коментар
Name

Милан

07.02.2015 21:44

Па ста то дрзава ради на стимулацији наталитета. Срам их било, умјесто да обезбједе услове да се радјају дјеца дрзава гледа само себе. Нема смисла. Хоцемо капитализам и демократију, са Додиком цемо сви изумријети. Нема дјеце нема никог да нас наследи.... има ли ова дрзава пројекцију ста би требало бити за 10,20,30 година

ОДГОВОРИТЕ
Name

Жагор

07.02.2015 23:22

Зар ти држава треба правити дјецу? Шта ће ти држава за то? Ево ја их имам троје и не треба ми од државе ни марка. Радићу док ме ноге носе да им обезбједим све. Проблем је што се многи предају а нису утакмицу ни почели. И не причај ми сад како нема посла, нема пара итд. Дођи код мене на село па ћеш видјети шта је посла. Мени тањир више неће сметати. Дјетињство и младост сам провео трунући у рову и врло добро знам разликовати срећу од несреће. Зар има веће радости од дјечијег смијеха и већег богатства од дјеце. Свима нама на овим просторима је потребно више љубави, више вјере, више страхопоштовања, више самопоуздања. Држава да нам дадне дјечији доплатак као у швицарској опет би нешто измишљали јер смо незадовољни првенствено самим собом па онда свиме око нас. Поздрав и нека вас Бог чува све

Name

цувар цасти

08.02.2015 08:52

@загор@ Немој тако говорити колега! Дрзава не треба никоме да прави дјецу ал треба да помогне породицама да подигну ту дјецу, ако си ти у селу и радис пољопривреду знаци свако мора то да ради. Како це онај у граду да ради пољопривреду, зар це да сије сијетву на асфалту. Циме купити гориво и сјемена за зетву, ја сам истоо на селу и могу несто да посијем зато сто моји родитељи имају пензију и помогну ми,ста са онима који зиве без родитељске помоци а ја сам при томе инвалид од посљедице ратиста,ал опет борим се ал помоцу родитеља. Сада је питање да ли цу ја моци ово радиутии када свацији родитељи оду на онај свијет,ко це нам онда помагати. Постујем твоје ријеци ал буди мало коректан Поздрав

Name

21. Вијек

08.02.2015 10:35

Пусти те прице о селу, раду и љепоти. Све је то лијепо свака цаст, имас троје , хранис ... И ста сутра? Ста це они ? Има ли цура или момака у комсилуку цеститих који це прихватити такав нацин зивота ? Ста це ти та дјеца сутра радити ? Ако ти је отац оставио 10 дунума ти цес њима по 3 . А ста це они својој ? И ја сам друзе одратовао и бас зато нецу овде сиротињу и њима на власти војнике да правим. Ако се дохватим Европе и могнем им обезбиједити зивот достојан цовјека имацу их 5. Теби и твојој дјеци сву срецу зелим, да ти дјеца не ратују као ти и ја, да имају све у зивоту а не да гледају друге и да им зивот продје зелеци оно сто не могу имати.

Name

ре милан

15.02.2016 13:19

Слажем се да држава треба да стимулише треће,четврто итд дијете са мјесечном надокнадом на плату у износу од најмање 200км по дијетету.Међутим главни разлог зашто нема беба је птрошачко друштво,шкртост и егоизам.Породица и дјеца више нису на првом мјесту.Најмање дјеце има тамо гдје су оба брачна партнера радници на буџету.Ја радим у здравству а супруга у просвјети,имамо солидна примања и двоје дјеце за сада.Знамо на десетине радних колега који су на буџету а у дугим су везама,не удају се и не жене.Знам пар који је заједно од 19 године а сада су 33 године,једно ради у банци а једно у здравству,још излазе по локалима.Како објаснити да дјевојка заврши факултет са 25 година,добије посао а уда се са 35 година,за то вријеме је за нову годину у Бечу,за 8 март у Прагу,љетовање Родос итд,а сваки одлазак качи по фејсбуку и потпуцава колегинице(красно,дивно,супер,у путовањима је смисао живота итд).Све је то страшно.За годишњицу брака сам добио дијете,а моју супругу у школи је школска психологиња која је старија од ње 2 године је питала зашто сте одмах ишли на бебу зашто нисте прво мало путовали.Немамо нормалне ни психологе.

Name

РЕ МИЛАН

15.02.2016 13:47

Добро каже човјек зар да ти држава прави дјецу.Треба дјецу вољети и жељети. Слажен се да држава треба стимулисат тј. наградити људе са дјецом.Треба увест порез на нежење а та средства дати људима са дјецом.Запослене нежење треба одрати тако да им се скине 20% од плате.За једно дијете треба 10% већа плата,за друго 20% итд.Треба држава да стимулише нормалне.Нпр држава мајци за треће дијете не да ништа а оној која се удаје са 35 година плаћа вантјелесну оплодњу.Борба против бијеле куге је стимулација нормалних жена које имају двоје да имају троје или више дјеце,а стимулација вантјелесне оплодње није борба против бијеле куге већ хуман чин да неко има дијете.Борба притив бијеле куге је стимулација већине а не ненормалне мањине. У праву је онај ко каже да је најмање дијеце на буџету гдје је обадвоје родитеља са солидном платом,запамтите највише ненормалних по питању дјеце је на буџету.

Name

Беба

07.02.2015 22:07

имацу бебу

ОДГОВОРИТЕ
Name

xx

08.02.2015 08:49

Зене су криве неце на село хоце у град, она сто је на селу хоце у граду да зиви, хоце једно дијете или ниједно, хоце да прозиви да мозе свугдје отици, у младости сваста тросе па не мозе ни имати дијете кад додје вријеме да се уда.

ОДГОВОРИТЕ
Name

Јулио

08.02.2015 11:45

Ма хајде богати,па нормално да зене хоце само једно или ниједно дјете,па нису висе луде да радају 5,6,7 као сто су нам мајке радале прије ,а и сто би! Данас је то у реду ,досло из модерног свијета,скола,посао,каријера и ја их потпуно разумијем.па на западу је једно или ниједно дјете јос имајумогуцности,а јок у српској висе дјеце ,висе сиротиње,па неце ваљда сви бити сељаци а зене сељање и радити пољопривреду,могу мислит наста лице те зене са села у трдесетој години. Наталитет је нормалан у српској и у федерацији ,зато сто је ту је.зивимо у модерним временима а не у временима насих старих.

ОДГОВОРИТЕ
Name

врс

08.02.2015 13:15

За јулија: ниси у праву набави себи пса па водај умјесто дјетета као ови у Европи. Нема зене боље него са села а ове у граду дигне главу као да је краљица

ОДГОВОРИТЕ
Name

Љаксе

08.02.2015 16:18

А гдје их надјес ? У цвијецу ливада ? Али како гледа набилданог црнца на таблету. Хехе па није село сто је било. Кад год сам се дохватио селендре лаксе сам замотао сељанцицу него ове намазане градске. Сељанцица не пропуста сансу а ове знају да поново иду у суботу у лов. Са срецом вам свима са сељанцицама и селом.

Name

дервента

08.02.2015 20:39

Поред др Сарана у Дервенти неце бити у опсте зивих беба а ни породиља

ОДГОВОРИТЕ
Name

Загондзија

09.02.2015 06:10

Док је добрих загондзија биће И беба

ОДГОВОРИТЕ