Dejton je zaustavio rat, političari nisu ništa uradili

- Mnogi će reći da je Dejtonski sporazum vrlo uspješan, ali moje mišljenje je da je jedini uspjeh, koji je donio Dejton, to što je zaustavljen rat - ocjena je američkog potpukovnika ,koji je službovao i u BiH.

Bosna i Hercegovina 10.09.2019 | 07:49
Dejton je zaustavio rat, političari nisu ništa uradili
Penzionisani potpukovnik američke vojske dr Stevan Oluić  kaže da je jedini uspjeh koji je donio Dejton to što je zaustavljen rat u BiH. 

Oluić, koji je srpskog porijekla i koji je bio u američkoj vojnoj misiji 1996. godine, kao dio IFOR-a, sa NATO-om, navodi da je vidio sve ovdje u BiH, od bukvalno stvaranja države pa sve do danas.

"Mnogi će reći da je Dejtonski sporazum vrlo uspješan, ali moje mišljenje je da je jedini uspjeh, koji je donio Dejton, to što je zaustavljen rat, za šta su svi bili spremni u tom trenutku", kazao je Oluić, gostujući sinoć u Dnevniku 2 BN TV.

Dodaje da, "iako su svi mislili da će političke strukture, koja će preuzeti vođenje zemlje na pravi način, posebno tri naroda koja su do juče ratovala, nisu skoro ništa uradili". 

"Ono što smo vidjeli, pa i ja sam, a i po mom ličnom iskustvu, što sam inače iznio u mom doktorskom istraživanju o BiH, to je, da je došlo do konsolidacije moći entiteta, bilo u političkom ili ekonomskom smislu. Politička situacija koja je proizašla iz građanskog rata nije bila dobra. Trebalo je praviti dosta političkih kompromisa i dogovora, ali to nije urađeno. Bilo kako bilo, veoma je čest slučaj, da odluke koje se donose i rješenja koja se pronalaze za dobrobit ove države nalaze se van granica BiH, dakle dolaze spolja, nametnuta od strane međunarodnih faktora, EU. SAD, Rusija", kazao je Oluić, dodajući da je Kina sad jedan od bitnih faktora na svjetskoj sceni, kao i da Turska takođe ima upletene svoje prste ovdje...

On upozorava da je neophodno napraviti neku vrstu nacionalnog identiteta i jedinstva kako bi bilo napretka.

"Veoma je teško biti previše optimističan, mada znam neke ljude koji kažu da ima razloga za optimizam".

I direktor Instituta za strateške studije u Vašingtonu Gregori Kopli ne vidi nikakav napredak u BiH.

"Ne vidimo jedinstvenu vladu za čitavu državu. BiH je i dalje polarizovana, tako da je zemlja zaglavljena u toj podijeljenosti još od kraja rata. Prema tome veoma teško je vidjeti bilo kakav iskorak naprijed, sve dok tog nekog, tako da ga nazovemo, nacionalnog identiteta", kazao je Kopli gostujući u Dnevniku 2 BN TV.
.
"Mislilo se da će EU biti taj faktor, koji će ujediniti narode u ovoj zemlji, ali se pokazalo da to nije slučaj, jer i sama EU postaje disfunkcionalna, pogotovo što se tiče ekonomije, tako da je sve teže samoj BiH da živi i preživi.", kazao je Kopli.

On smatra da BiH koja mora da pronađe neko dugotrajno rješenje, a neka od tih rešenjam kako kaže, bi mogla da budu prilično bolna.

Profesor koledža u Njujorku dr Džeferson Adams kaže da ni on nije baš optimista.

"Ja sam prvi put došao ovdje, na ovo područje i pošto sam istoričar, osjećam se otprilike kao Oto fon Bizmark oko Berlinskog kongresa 1878. godine, tako da bih volio da sam optimističan u mojim procjenama, ali evo, ponoviću i ja, stvari su ovdje prilično ''nategnute''. Vidite i sami probleme u mnogo razvijenijim i ujedinjenijim državama, tako da bih i ja mogao da se umnogome složim sa mišljenjem kolege Koplija, sa njegovim pesimizmom, mada bih iskreno volio da budem optimista", kazao je Adams gostujući sinoć u Dnevniku 2 BN TV.

Kako vide budućnost zapadnog Balkana, Oluić je rekao da je to veoma teško pitanje.

"Budućnost leži u tome da ljudi koji žive ovdje vjeruju u budućnost regiona. Nikad neću zaboraviti sledeće.... Mnogo sam puta bio ovdje, kao oficir američke vojske, ne samo u IFOR-u, po završetku rata, nego sam i nekoliko godina kasnije ponovo bio i razgovarao sam sa mnogim mojim kolegama, bilo u Federaciji BiH, bilo u Republici Srpskoj, sa političarima, sa pripadnicima vojske, pa onda i u Beogradu takođe ili sa ljudima u smbasadama. Svi se slažu oko ovoga – nikad nećemo saznati šta smo sve mogli da budemo i uradimo zajedno. 

Posebno su tako pričali malo stariji ljudi, koji se sjećaju Jugoslavije. Jer, kad biste mogli da zamislite Jugoslaviju danas, kakav ekonomski potencijal je imala, prirodna bogatstva i to ne samo materijalna bogatstva, nego i ljudska, to je nevjerovatno. A sad, šta vidimo? Najveći problem svih je – mladi ljudi odlaze. Ako nemate nadu u bolje sutra, tu gde ste, ako ne možete da podižete porodicu na svom, onda idete na neko drugo mjesto. To jednostavno mora ovdje da se preokrene. Moraju svi da vide tu vrstu potencijala, da mogu da žive ovdje, da zasnivaju porodice, da mogu normalno da žive, u krajnjoj liniji", kazao je penzionisani potpukovnik američke vojske.

Profesor Adams odgovara da bi volio da kaže da očekuje svijetlu budućnost zapadnog Balkana.

."Kada govorimo o zapadnom Balkanu, govorimo o svakoj državi posebno i možete da primijetite da nema jedinstva u samim tim državama. To najbolje vidite kad dođete u ovaj dio svijeta i veoma je teško uopšte predvideti šta dolazi za zapadni Balkan", kazao je on.

Kopli je rekao da nije ni pesimista ni optimista kada je u pitanju zapadni Balkan.

"Šta vidimo sad? Rusko-kineski savez, zajedno sa Turskom, u stvari posebno Turska i Rusija žele da imaju sve veći uticaj na zapadnom Balkanu. Prema tome, ovaj prostor ponovo postaje granica između istoka i zapada. To bi moglo da bude iskorišćeno pozitivno ili negativno od strane Srbije i srpskog naroda, generalno. Isto tako, ovu situaciju i SAD mogu da iskoriste na pozitivan način. Smatram da nijedna zemlja regiona ne može da računa na EU, na njenu ekonomsku pomoć u budućnosti", kazao je Kopli, gostujući sinoć u Dnevniku 2 BN TV.

BN TV

Komentari / 44

Ostavite komentar
Name

SRP

10.09.2019 06:05

Ovi sadasnji i nece nista uraditi, naprotiv protjerace i ovo malo naroda sto je ostalo. Dok oni sastavljaju vladu i savjet ministara narod pakuje kofere i ide kod svabe da radi za mizerne pare jer ovdje nema ni toliko. Treba sviju u zatvore a narodu predati vlast osnovati radnicki pokret i sve nacijonalizovati kao u komunizmu.

ODGOVORITE
Name

Milos

10.09.2019 07:01

Kako svi sada pametujet.....svi ste pametni.Zasto tako niste bili pametni danas Juga bi bila euro velesila.lp

Name

Ukloni konkurencuju

10.09.2019 09:31

Ekonomska velesila. Reorganitovana bi bila jos i veca,kao konfederacja npr. ali iskreno ovakvo kakvo je sada mnogima odgovara, narocito mafijaskim klanovima.

Name

Za SRP

10.09.2019 10:05

Koje mizerne pare u Njemačkoj? Bože šta svijet lupa,to je nevjerovatno.

Name

Ko

10.09.2019 10:11

Koga briga za stavove americkog pukovnika, ja sam birao na izborima i jedino me zanima da li onaj kojeg sam izabrao zastupa moj stav. Za sad ga zastupa jer misli sto i ja da je BiH neodrziva i da entiteti trebaju da se razdvoje kako bismo obezbijedili vjekovni mir i to da svaki narod bira buducnost koju zeli jer zajedno nemaju zajednicki cilj. Svijet vise nije unipolaran i stav Amerike ne znaci da tako mora. Ne mora jer ima jacih od njih. Na kraju krajeva najveca NATO libistkinja u Srbiji sinoc je fino rekla da Amerika ima cilj za BiH razgovarati sa svima i pokusati ne zaostravati dalje i ne ljutiti one koji imaju legitiman osnov protiv NATOa

Name

Za ko

10.09.2019 11:29

Razdvojile su se Srbija i HR pa imal mira i ekonomskog napredka između te dvije zemlje?

Name

Pacifista

10.09.2019 11:34

Političari samo dobro koriste narod, narod je kriv. Kada narod shvati da jedni drugima nismo dzelati, da i jedni i drugi, a i treći imaju iste želje, da žive dostojno i normalno, kada prevazidjemo etničke sukobe i kada zajedno kažemo hoćemo bolju budućnost onda će sva nacionalna retorika političara pasti u vodu. Ne možemo se mrziti a tražiti bolju budućnost. Pozdrav za sve pacifiste i ljude koji se prvenstveno zalazu za mir.

Name

Pacifista

10.09.2019 11:40

Za SRP mizerne naravno, mi smo jeftino plaćena radna snaga u Njemačkoj kao i ostalim zemljama EU. Sistemski se uvozimo za poslove koje niko od Europljana ne želi da radi. To je politika EU podržana od strane domaćih političara koji prvenstveno opstaju zahvaljujući zapadu, čije želje ispunjavaju preko grbače napaćenog naroda Balkana. Iz Bosne odlaze fakultetski obrazovani mladi ljudi, da rade na baustelama, da rade u staračkim domovima, voze kamione i slično ... to je poražavajuće za narode Balkana koji su nekada imali mnogo stvari koje danas Evropa nema.

Name

RE Ko

10.09.2019 11:55

citat: "..Za sad ga zastupa jer misli sto i ja da je BiH neodrziva i da entiteti trebaju da se razdvoje kako bismo obezbijedili vjekovni mir" '''' Koliko razumijem ti si glasao za neku političku opciju zbog njihovog stava o neodrživosti BiH kao države a da li si se nekada upitao koliko je to realno i na koji način izvesti razdvajanje entiteta, u tome je problem, stav kao stav ne znači ništa, to bi isto bilo kada bi ja glasao za političara koji je obećao svakom stanovniku dati po milion maraka ako pobijedi na izborima, ja za njega glasam zbog njegovog obećanja koje je nesprovodivo. Politika je umijeće mogućeg a ne spisak želja, glasati za nekoga radi nerealnog političkog mišljenja je političko samoubistvo. Imaš pravo birati a i političari imaju pravo na svoj stav i svoju politiku, problem je što je to nerealna politika koja nema odgovor na ključno pitanje, KADA i KAKO razdvojiti entitete...a život nam prođe.

Name

Jos uvijek

10.09.2019 18:36

Izbori su farsa!

Name

Naknadna pamet

10.09.2019 06:22

Pričaš o Jugoslaviji pa nju nisu srušili Srbi pukovniče nego SAD i NATO tako što ste dozvolili da se Njemačka ujedini a Jugoslavija sruši,da bi po tom srušili i Srbiju.Istorija će zabilježiti SAD licemjerstvo u kome su nacisti dobili jedinstvenu državu i razbili antinacističku jugoslaviju zahvaljujuć vama SAD.

ODGOVORITE
Name

Slobodan Milošević

10.09.2019 07:18

Zvani Amerikanac!

Name

re

10.09.2019 07:57

Nisu Srbi ali jeste Hrvatska i Srbija, ko je više ako ko manje moglo bi se raspravljati, mislim da je ipak više Srbija sa Miloševićem na čelu, on je dolaskom na vlast uspostavio režim a njegov govor na Gazimestanu je bio početak kraja. Tamo negdje 1990-te, vikennd po podne, TVBeograd, emisija "Leto na adi", pola emisije koja je trebala biti zabavnog karaktera prošla je u režimskoj propagandi, dobro se sjećam kako voditelji propagiraju da se ne ide na hrvatsko more već da se ide u C. Goru..."šlag na tortu" je bila pjesma o Miloševiću kao srpskom spasitelju...Pa danas vidimo iz mnogih komentara sa srpke strane kako se narodi jugoslavije nazivaju najrazličitijim pogrdnim imenima, vrlo često im se pridaje epitet "izmišljenih nacija" i sve to i danas stiže iz Srbije a koja se kao "zalagala za jugoslaviju", to je priča za malu djecu.

Name

Re pamet

10.09.2019 07:57

Oluić, koji je srpskog porijekla i koji je bio u američkoj vojnoj misiji 1996. godine, kao dio IFOR-a, sa NATO-om....

Name

Re

10.09.2019 08:11

Niko je nebi uspio srušiti, da mi to nismo željeli. Mi smo krivi zato jer je nismo iskreno voljeli. Najlakše je drugog kriviti.

Name

re NAKNADNA PAMET

10.09.2019 08:22

Pričaš gluposti prijatelju...Poslije pada berlinskog zida nam je bilo nuđeno da se transformišemo kao država i da po kratkom postupku uđemo u Evropsku zajednicu i NATO savez.Davali nam i 5 milijardi $ onako na kafu.Tad Srbi nisu imali nikakav razlog da mrze NATO i na kraju šta bi? Naravno, Srbi odbijaju...Šta misliš po čijem zahtjevu? Moskva prijatelju!!! Sve se pokušalo, razne varijante preuređenja Jugoslavije, ali ne, Srbi na to ne pristaju.Šta ste očekivali od ostalih?Da šute i da slušaju šta Beograd naredi?Padom komunizma je pao i jednopartijski sistem u svim dotadašnjim komunističkim zemljama.Halooo, i SSSR se raspao a da se neraspadne Juga.Uspostava nacionalističkih stranaka budi mržnju među dotadašnjim sugrađanima pa čak i prijateljima.Ljudi se zatvaraju u svoje torove i miliji im postaje neko ko je hiljadu kilometara udaljen nego onaj s kim je do tada živjeo.Želja Srba da kao najbrojniji narod u Jugoslaviji vladaju je jedan od glavnih razloga raspada države.Možete se ljutiti koliko god hoćete ali to je tako...

Name

@

10.09.2019 08:54

Bogami ja sam je iskreno volio, služio i JNA, časno i pošteno, unaprijeđen i nagrađen, 100% Jugosloven po opredjeljenju...ali to mi ništa nije značilo kada jedno jutro 92-e iz Srbije dođoše arkan i njegova garda a JNA posmatra, JNA je mene izdala i mnoge kao ja, ona se odmetnula, to su neosporne činjenice, zašto nešto negirati što je tako očito. Dejtonski mirovni sporazum je dobar, nema alternativu, bolje je 100 godina klapati i pregovarati nego 1 dan ratovati.

Name

Zvornik

10.09.2019 06:24

Kakva pusta buducnost ljudi moji mi moramo prvo da mnoge stvari iskorjenimo u nasem drustvu evo naprimjer bio sam skoro na odmoru u BIH i odem da pecam ribu na Drini i tako moji drugari stosu bili samnom na pecannu koji zive u BIH pocese bacati smece u Drinu kese najlonske plasticne flase ja nako gledam i pocinjem da galamim i pocinjem da kupim ono smece u jednu vrecu a oni meni vele sta radis sto bolan pa svi ovde tako rade bacaju stase pravis Englez reko ja nebacam ni na zapadu smece po vodama i sumama tako necu ni u svojoj zemlji eto dao sam vam jedan primjer naseg drustva na Balkanu cast izuzecima ima mnogo finih ljudi i kulturni.

ODGOVORITE
Name

profesor

10.09.2019 06:32

Absurd je razbiti Ex-Yu, a potom ocekivati da BiH na tim istim principima sazivi. Iz toga se vidi da je i cilj Dayton-a bio najprije zaustaviti rat, a potom posmatrati situaciju iz koje ce se nesto novo izroditi? Veoma neozbiljan pristup takvom problemu od strane medjunarodne zajednice koja je bila nemocna da prizna da je BiH kolateralna steta takvog eksperimenta.

ODGOVORITE
Name

analiticar

10.09.2019 07:16

Valjda si propfesore ucio i valjda znas da je BiH bila starija od Jugoslavije.BiH kad je postojala Jugoslavije nije bilo ni u mudima i sad pricas BiH koloteralna steta.Jugoslaviju su razbili Rusi uz pomoc Milosevica misleci napraviti Veliku Srbiju od Jugoslavije.Pogledaj redoslijed priznavanja prvi Rusi priznali nove Drzave raspadom Jugoslavije,a Amerikanci zu zadnji priznavali te drzave.

Name

Profesore....

10.09.2019 07:52

..piše se "apsurd", zbog nepismenih profesora nam i jest tako kako nam je ,kuku lele za našom djecom!

Name

re

10.09.2019 08:00

BiH ne živi na istim principima jugoslavije, to je jedna u nizu izmišljotina onih koji su za podjelu BiH. Nema od toga ništa, Dejton smo potpisali i valja nam se kretati u njegovom okviru.

Name

Buducnost BiH

10.09.2019 11:16

Dragi moji, samo svako svojoj kuci moze da ide!

Name

lingvista

10.09.2019 11:45

Absurd potice od latinske rijeci "absurdus" pa je zbog toga profesorov "Absurd" korektno napisan!

Name

Za analiticar

10.09.2019 18:40

Od kojega srpskog kralja polazis, kada je BiH u pianju! Istine radi, a ne cega drugog, molim?!

Name

Е

10.09.2019 06:33

Хиљаде и хиљаде их је долазило на западни Балкан и само просипало из шупљег у празно. Ма доста је више и ваше продаје муда за бубреге. Све је ово ваш производ наравно уз ове с којима сте се састајали и преговарали.

ODGOVORITE
Name

Pips

10.09.2019 06:59

Protracili su mogućnost za normalnim zivotom svi oni koji su ostali da žive u svojoj zemlji. Sem političara koji su nam tu mogućnost opstruisali i opstruisu i dalje.

ODGOVORITE
Name

Re

10.09.2019 08:17

Kod nas nisu to političari već kriminalci. Na Zapadu su političari. Iluzorno je da naši kriminalci zastupaju interese naroda, oni zastupaju interese kriminalaca.

Name

Glas

10.09.2019 07:12

kako nisu uradili ništa - pa opljačkali su sve što se moglo opljačkati a rade to i danas zajedno sa vama iz Evropske unije...

ODGOVORITE
Name

re -re

10.09.2019 09:03

Djeca BiH nekada će u normalna lijepa vremena slušati istoričare o ovim lošim zlim kriminalnim vremenima za narode BiH.

Name

NEKO DRUGI

10.09.2019 07:37

INTERESANTNO---UVIJEK JE NEKO DRUGI KRIV, A NACIONALNE STRANKE MI BIRALI---ZNAM JA NAS-JEBO TI NAS

ODGOVORITE
Name

BOBA

10.09.2019 07:42

POZDRAV VODITELJU CENTRALNOG DNEVNIKA.SAM NASLOV GOVORI SVE.ONAJ KO JE SVATIO KAKO JE ZAUSTAVILJEN KRVAVI RAT TAJ JE PO MENI NORMALAN.ZNAČI ONAJ KO JE TO URADIO TAJ TREBA DA SE POŠTUJE.PAMETNOM DOSTA.RAT JE STAO DEJTONOM TAČKA.SVE OSTALO SU PRAZNE PRIČE I PROMOVISANJA.

ODGOVORITE
Name

Sda

10.09.2019 07:54

Nemojte nam vise vi sa zapada pomagat molim vas.... Dosta nam je nasi lazi...

ODGOVORITE
Name

Bejha je propao projekat

10.09.2019 08:04

Da,Dejton je donio mir i udružio FBiH i RS ali svakom druženju dođe kraj tj, na kraju dođe razdruženje.

ODGOVORITE
Name

re

10.09.2019 09:04

Tvoji komentari više niti su interesantni a još manje duhoviti, dapače.

Name

W

10.09.2019 08:52

A uticaj i petljanje Srbije i Hrvatske. Mi pratimo Srbiju šta je to nego direktno miješanje. Ili mi ćemo kako kaže HDZ i koli dica ili SDA mi tamo gdje i kako Turska tako nismo nigdje stojimo na jednom mestu jedni vuku na jednu stranu drugi na drugu treći na treći i niko da pretegne na svoju stranu i mi godinama stojim na istom mestu i nemrdamo. Treba gledati BiH kao državu i entitete Federaciju i RS i lči dalje ne gledati Srbiju Hrvatsku Tursku. Ko hoće ima paralelne veze al ajmo malo napred. U ovom haosu samo političari to jest krimosi uspjevaju i dobro im je na ledžima i jednog drugog i trećeg naroda. Ali eto bitna je Turska Srbija Hrvatska a ne mi a svi oni puno bolje žive od nas u ime nas.

ODGOVORITE
Name

Re W

10.09.2019 11:01

Donekle je tacno to sto si rekao, ali ja kao Bosnjak iz Federacije koji nikad nije glasao za SDA cak i odma iza rata. Bakira apsolutno nepodnosim jer je jedan veliki demagog ali ga nikad nisam cuo da izjavi mi ce mo prariti Tursku (sto se tice politike) i kad oni budu to i to i mi ce mo. Dok i Srpska i Hrvatska strana rade za interese suajednih drzava.

Name

@Re W

10.09.2019 12:00

Potpisujem, često srpska i hrvatska strana koriste izmišljene rečenice koje nikada ni jedan bošnjački političar nije izgovorio. Posebna je priča što se bošnjačkom narodu nameće da nešto kao prati Tursku hahhaha pa to su teške nebuloze. Moguće je da Turska kao istaknuta članica NATO-a snažno lobira za pristup BiH u taj vojni savez, znam samo da Turska ulaže puno u Srbiju, to je već visoka politika i ne znam zašto, to su neki dugoročni strateški interesi.

Name

Ima dana

10.09.2019 09:41

Citat iz teksta "On upozorava da je neophodno napraviti neku vrstu nacionalnog identiteta i jedinstva kako bi bilo napretka" Evo za početak da fudbalska reprezentacija BiH odigra prijateljski meč sa rep. Srbije u Banjaluci , da za početak navija ko za koga hoće , nakon par godina poneko dijete iz BL će početi navijati za svoju državu, slično u Mostaru sa RH. Naravno Bošnjaci da navijaju bez ljiljana, pa za neko vrijeme neki napredak, a da se krenulo prije 20god već bi neke stvari bile drugačije. Problem je što ovo želi mali broj neopterećenih ljudi u sve tri etničke grupe tako da je to samo moja fantazija, ali barem fino zvuči

ODGOVORITE
Name

Zvornik

10.09.2019 11:01

Dobra ideja svaka cast.

Name

veliko postenje

10.09.2019 10:05

jesu upropastili firme i sve pokrali i narod osiromasili toje demokratija donela ovoj drzavi ovisu gori od dahija

ODGOVORITE
Name

Me

10.09.2019 10:22

Dokle god se bude gledalo kakvo ti je ime,I prezime, nema Mira,ni spokoja.. zadnji moj godisnji sto sam imo u Bosni Prije 3. Godine.opeko me dobro.. pitaju me kako mi je ime,?? Prezime?? Nikad vise se ne vracam, cak ni u posjetu staroj Majci.. zalosno je sta smo docekali.. Otiso sam prije 32, godine I Nije mi zao... pozdrav iz Kube..

ODGOVORITE
Name

Vuper

10.09.2019 13:26

Ne maš ti pojma lupetaš, nismo mi sišli s grane i nismo Afrika. Kažeš velik potencimjal, sto vam je to smetalo. Samo da se približite Rusiji. A rat nije szao zbog Dejtona, nego kad ste vi prvi put usli na ove prostore, Kad ste se smestili na tuzlanski aerodrum, onda ste rekli , e sad je dosta rata. Glupi narod da vas je odmah poterao sve bi bilo drugačije. Nebi bilo ove vaše demokratije koja jefe narod. Da se nikad niste pojavili mi bi bili sretni

ODGOVORITE
Name

Vjerujte

10.09.2019 18:42

Presrecni!