Novinarima status službenog lica?

Žalbena komisija Vijeća za štampu u Bosni i Hercegovini je prije par godina napravila prijedlog kako bi trebalo da glasi članak u Krivičnom zakonu FBiH kojim bi bili sankcionisani svi napadi na novinare u vrijeme vršenja njihove dužnosti - rekla je članica te Komsije advokatica Nada Dalipagić.

Bosna i Hercegovina 02.09.2018 | 13:26
Novinarima status službenog lica?
Dodala je da je predložena kazna za takav napad bila kao kazna za napad na inspektore u vršenju službene dužnosti.

"Smatram da bi to zaista doprinijelo isključivoj zaštiti novinara u svakom slučaju i ja sam odavno već zagovornik te ideje da se to unese u Krivični zakon kako bi se sankcionisali takvih napadi", kazala je Dalipagić.

Naglasila je da osuđuje svako nasilje, a posebno napade na novinare, jer su, prema njenoj mišljenju, novinari u sličnoj situaciji kao što su i advokati - nosioci svog samostalnog posla.

"Kako bi se dalje moglo doprinijeti što boljem rješavanju svih slučajeva isključiva odogovornost je na tužiteljstvu. Na temelju Zakona o krivičnom postupku istragu provodi tužilaštvo, potrebno je provesti sveobuhvatnu istragu, podići optužnicu protiv napadača i adekvatno ih kazniti i to objaviti, što bi doprinijelo boljoj zaštiti novinara", kazala je Dalipagić.

Miodrag Živanović, profesor Univerziteta u Banjoj Luci, koji je takođe član Žalbene komisije Vijeća za štampu, smatra da bi trebalo donijeti zakon koji bi novinare tretirao kao službene osobe.

"Moguće je to pravno riješiti, a teže pitanje će biti da li je to moguće i ako bi se riješilo pravno nekim aktom uopšte provoditi. Mi smo takva zemlja, mi smo takvo društvo koje šta god napiše na papir jednostavno ne provodi", kazao je prof. Živanović.

On je naglasio kako postoje i drugačiji napadi na novinare osim fizičkih napada, pa čak i ubistava.  

"Postoje i drugačiji načini napada na novinare, a riječ je o tome da se životi novinara u svakodnevnici često uništavaju snagom ili htijenjima brutalne politike. Novinari dobijaju često i otkaze, budu protjerivani sa svojih radnih mjesta, iz redakcija. To je takođe opasno", kazao je prof. Živanović, dodajući kako se mora naći pravno rješenje za zaštitu novinara.

(Fena)

Komentari / 17

Ostavite komentar
Name

Nostradamus

02.09.2018 11:36

Napravite zakon gdje se stiti istina i pravda a ne zastitite sluzbeno lice politicare sudije advokate policajce inspektore kriminalce. Zasto ne uvedete zakon kojim bi se zastitio svaki gradjanin kao npr.Zeljko Vulic i drugi slicni slucajevi .Samo takav zakon nam daje slobodu i ravnopravnost. Ovo do sada sto imamo je zakon Dzungle.

ODGOVORITE
Name

Zakon i pravda za sve da budu isti

02.09.2018 12:06

Potpisujem. Ne slažem se da bilo ko ima status službenog lica i da ga štite kao bijelog medvjeda. Svaki građanin treba da bude zaštićen maksimalno, a ne da izdvajamo kerove/policiju i sl. Većina njih to zloupotrebljava.

Name

izraelac

02.09.2018 11:39

Valjda u nedostatku prava i pravde tužioci i sudije ne rade svoj posao pa novinari hoće da preuzmu ulogu tužioca i istraživača, sudije i mediokriteta društva pa im fali taj status... zaštičenog lica... alo ljudi pa svi mi ljudi treba da budemo zaštićeni i na poslu i u gradu i van zemlje.. al to sindikati treba da se bore.. pa vi nemate ni dobar sindikat novinara da vam štiti ugovore o radu... kamol

ODGOVORITE
Name

Nostradamus

02.09.2018 12:05

Pa tako sam i mislio ovde vazi Zakon Dzungle.

Name

DA,DA,

02.09.2018 12:31

Smatram oba komentara dobra, i onaj prvi prorokov i ovaj drugi jevrejski. Ovdje je problem puno veći, sve je iskocilo iz vinkla. Zaštita treba u svim sferama, svim poslovima, ulici... Sve je crno, tužilaštvo gavranski crno. Ko su novinari? Zar oni sinoć, na rtrs, Predsjednikove lutkice, sebe smatraju novinarima. To su uposlenici vladinih ogranaka. Kakva njima još treba zaštita. Novinari koji poštuju poziv novinarstva svugdje u svijetu su ugroženi. Ugroženi pozivom. Ovdje su jednako ugroženi novinar BN, koji piše kako nekome ne odgovara i sindikalac lokalne uprave Nevesinje koji ukazuje na najteže oblike mobinga i presija nad zaposlenim. Primjenjujmo propise i zakone i svi ćemo biti zaštićeni.

Name

Nostradamus

02.09.2018 13:20

Da Da upravo geometrijski receno sve je izaslo iz vinkla i to je sad rasulo koje ce mnoge ni krive ni duzne da kosta.

Name

Khal Drogo

02.09.2018 11:55

Када је у питању звјерско премлаћивање новинара Ковачевића и убиство у покушају ту код КЗ нема разлике да ли је нападнути службено лице или не. Међутим постоје и други, вербални напади (пријетње, увреде, псовке, спречавање у послу) када се напади на службено лице санкционишу строжије. Ту се заиста слажем да напад на новинара треба квалификовати као напад на службено лице, И то би омогућило бољи амбијент за рад новинара. На жалост, за ову ситуацију су и новинари сами криви, јер показују селективну и емпатију и солидарност када су њихове колеге изложене физичком и вербалном нападу. Тако се недавно нико осим портала Фронтал РС није огласио када су нападнути камермани једне ТВ (који ваљда имају статус тих "мрских негативаца") од стране активиста групе Рестарт. Тако да овај закон да, апсолутно би требало да прође, међутим, медији и новинари су, својим селективним писањем и сервилним односом према послодавцима, највише криви за овакав рђав амбијент и статус новинара, више и од политичких елита.

ODGOVORITE
Name

samy

02.09.2018 11:56

TIPIČNO KASTINSKI,ZASTIĆENI NOVINARI,ADVOKATI,SUDIJE A ŠTA MISLITE DA ZAŠTITITE RADNIKE KOJI RADE KOD PRIVATNIKA ZA 400 KM.

ODGOVORITE
Name

Doktor

02.09.2018 12:00

Pise li neko o napadima na doktore, sto su pacijenti umislili da su pametniji od njih? Imaju li doktori ikakva prava?

ODGOVORITE
Name

Kes

02.09.2018 12:21

Imaju! U koverti.

Name

Žurnalist

02.09.2018 12:22

Doktor kog pacijent napadne nije doktor nego obična nula! O novinarima neću ni da komentarišem, nisu vrijedni..

Name

Re doktor

02.09.2018 13:57

Ko tebe pita za zdravlje? Samo treba samarati onog ko napadne doktora a ne da doktor nakon toga ide na disciplinsku!

Name

Младен

02.09.2018 12:16

Може то да се тако третира, али и инспектори долазе на врата с налогом,не онако,као што то новинари раде итд. "Новинар као службено лице на дужности" то је мало дискутабилно. Ко то тјера да идеш некога да мрцвариш,питаш,сликаш и пишеш о њему? Нико. Апсолутно није морање.Зато се и дешава да овако неко нажалост брутално настрада. Нека новинари имају слободу, али како ћемо ми обичан свијет имати слободу,ако нас новинари могу питати кад хоће и шта хоће и писати о нама.?Гдје је ту заштита нас обичног свијета.?

ODGOVORITE
Name

Re nostradamus

02.09.2018 12:23

Odlican komentar !!!

ODGOVORITE
Name

Sa strane

02.09.2018 12:43

Što? Da službeno pišu naručene tekstove i bedastoće iz rijalitija?

ODGOVORITE
Name

Realitic

02.09.2018 13:40

Hoce li onda novinar ili izvjestac odgovarati i kao sluzbeno lice u slucaju primanja mita da pise lazne clanke ili pogresno izvjestava.Hoce li novinari rtrs ili atv ili BN-a odgovarati ako lazno izvjestavaju u korist pojedinaca ili partija?Hoce li mu se zabraniti onda da obavlja djelatnost ili ce biti nagradjen kao sto je slucaj sa MUP-om?

ODGOVORITE
Name

Pijanac

02.09.2018 14:31

Koja je ovo sprdnja sta sve mozemo procitati. Novinare zastititi, a advokate kao npr.u Srbiji ubijati, koja je ovo lakrdija.

ODGOVORITE