Stanić: Politika ugrozila Univerzitet

Stanko Stanić, odlazeći rektor Banjalučkog univerziteta, kazao je u intervjuu za "Nezavisne" da se nadao da će proces izbora novog rukovodstva biti prepušten isključivo akademskoj zajednici, ali da se to, nažalost, nije dogodilo.

Republika Srpska 31.03.2016 | 07:30
Stanić: Politika ugrozila Univerzitet

"Za neke kandidate lobirali su iz političkih stranaka, iz grada i republičkog nivoa i to pojedinci koji nemaju nikakve direktne veze sa Univerzitetom", kazao je Stanić i poručio da je politika ugrozila autonomiju Univerziteta.

NN: U dvije konkursne procedure nije bilo uspjeha i članovi Senata su, čini se, na neki način "opstruisali" sam izbor, s obzirom na to da smo imali dva puta identične situacije s poništenim listićima. Takođe, svi kandidati su ocijenili da je političko biranje zapravo osnovni problem. Kakvo je Vaše mišljenje o tome?

STANIĆ: Ne bismo mogli reći da postoji opstrukcija jer da je tako bio bi mnogo veći broj onih koji ne podržavaju predložene kandidate. Pravo je članova Senata i da ne podrže nijednog kandidata, te da se izjasne o tome prilikom glasanja.

U oba kruga imali smo ista dva kandidata sa najvećom podrškom, pa mislim da je to i dokaz da se teško opredijeliti za njihove programe... Kod političkog uticaja, nažalost, moraću se složiti.

Jer, prije nego što je počeo izbor očekivao sam da neće biti značajnog uticaja politike i da će akademska zajednica sama završiti taj posao. Pokazalo se, međutim, da je bilo uticaja sa svih strana, iz nekih političkih partija, i tako smo došli u ovu poziciju.

Na to ukazuje i činjenica da su za neke kandidate lobirali ljudi iz grada i Republike koji nemaju ama baš nikakve direktne veze s Univerzitetom. Bilo bi mnogo bolje da se nisu upuštali u to, bolje za Univerzitet i Srpsku.

Bilo bi bolje da je Univerzitet ostao autonoman i u toj sferi da sam odlučuje ko će voditi ovu visokoškolsku ustanovu u naredne četiri godine. Ne mogu detaljnije govoriti o tim političkim uticajima jer nisam siguran u to, već su me članovi Senata obavještavali o tome ko ih je zvao i na koje sve načine pokušavao obezbijediti glasove.

NN: Kakva je to poruka budućim akademskim građanima?

STANIĆ: Ovih 10 godina sam se trudio da u radu Univerziteta bude što manje politike i čini mi se da sam dobrim dijelom uspijevao u tome. Saradnja sa Vladom Srpske je bila korektna u obimu u kojem smo bili zakonski naslonjeni jedni na druge, ali kada su u pitanju djelatnosti, znajte da smo imali distance.

Nije bilo uticaja da bi se moglo reći da je ugrožena autonomija, a na određeni način, u ovom postupku ugrožena je autonomija Univerziteta i nije dobro ni za koga, posebno za mlade, da neki akademski ljudi pokazuju jednu vrstu slabosti, odnosno mogućnosti da na njih može uticati neko ko nije pozvan.

Negativna je poruka za mlade, za one koji očekuju oslonac od Univerziteta, kao faktora promišljanja, ideja, razvoja, a ne prilagođavanja.

Razmišljam kako da doprinesem u depolitizaciji situacije, da pokušam naći rješenje da se ovaj posao prepusti Senatu Univerziteta.

NN: Senat bi uskoro trebalo da donese odluku o raspisivanju konkursa treći put. Međutim, ako izbor ponovo ne da rezultate, po Statutu se bira v.d. rektora, a to možete biti i Vi. Ako bi se to desilo, šta biste sebi zadali za cilj u narednom periodu?

STANIĆ: Ne možemo biti zadovoljni kvalitetom nastavnog procesa jer jedan broj nastavnika nije dovoljno spreman, odnosno ne usavršava se dovoljno, a mi nemamo odgovarajuće regulative da se to prati i sankcioniše.

Drugo, nismo dovoljno prisutni na tržištu projekata, iako je naša obaveza da budemo faktor razvoja. Te dvije komponente biće preporuka za fokus novom rektoru jer se ipak nadam da će biti "treća sreća" i Senat će zasjedati sljedeće sedmice, kako bismo zakazali termin konkursa.

Ako se to ne desi do kraja maja, kad ističe moj mandat, Senat imenuje v.d. rektora i svaki nastavnik koji ispunjava uslove može biti izabran.

Procedura je takva i da po isteku tih šest mjeseci Senat opet imenuje v.d. rektora, a ako ni tada ne bude završena procedura izbora i to teorijski može trajati još jedan čitav mandat, ali vjerujem da do toga nećemo doći.

NN: Prethodnih godina, po mnogim rang-listama, Univerzitet je bio na začelju EU i pri svakom susretu sa nastavnim procesima koji imaju međunarodni rejting uvjerimo se u lokalnu vrijednost našeg obrazovanja. Kako gledate na to i mislite li da je potreban otvoreniji i zreliji pristup u visokom obrazovanju?

STANIĆ: Većina sporazuma koje imamo na međunarodnom nivou nije mrtvo slovo na papiru, u međunarodnim krugovima za nas se zna i tu nema dileme.

U rang-listama često je mnogo naših fakulteta, pa su naši rezultati mnogo vredniji ako se uzmu u obzir pojedinačna dostignuća.

Tačno je da se postavlja pitanje da li smo u funkciji razvoja kao neko ko strateški kreira razvoj, ali je to pokazatelj naše komunikacije sa vlastima koja treba da koristi rezultate našeg rada i uključuje naše stručnjake u izrade dokumenata. Nažalost, do toga se dolazi različitim zaobilaznim putem iz ne znam kojeg razloga.

NN: Koji su to međunarodni univerziteti sa kojima imamo saradnju? Evo, možete li navesti dva ili tri?

STANIĆ: Mogu vas jedino uputiti na prorektora za međunarodnu saradnju. Bilo bi neozbiljno s moje strane da kažem dva ili tri, pored stotinak. 

NN: Strategijom obrazovanja aktuelizovana je priča o kvalitetu znanja stečenih na privatnim fakultetima. S druge strane, iz tog sektora pozivali su na pitanje gostujućih profesora na Univerzitetu...

STANIĆ: Prošlo je to vrijeme i malo je studijskih programa na kojima ima oko 20 odsto gostujućih predavača. Kratko ću se izjasniti o privatnim fakultetima. Balkan nije bio spreman za uvođenje privatnog sektora u obrazovanju. Nije ni danas. Za našu budućnost bi bilo bolje da se još nisu pojavili.

NN: Da li na fakultetima Univerziteta u Banjaluci ima stručnjaka koji su se školovali na privatnim fakultetima?

STANIĆ: Ima. Ima i asistenata i profesora. Javili su se na konkurse, s validnim kvalifikacijama, diplomama... I među njima ima dobrih i manje dobrih stručnjaka, izuzetnih pojedinaca.

Izvor: Nezavisne novine

Komentari / 15

Ostavite komentar
Name

vito,rodilo ti zito

31.03.2016 06:09

Moj V.Popovicu,tebe je izjava oko gradjevinskih dnevnika kostala izbora rektora.

ODGOVORITE
Name

Struja

31.03.2016 06:35

Ovaj kad je frljakno sa mjesta rektora počeo da priča o poštenju, pa ako je to istina onda i njega treba u bajbuk, ionako te diplome koje štancaju nisu priznate nigdje.

Name

Twilight Zone

31.03.2016 09:51

Jel to onaj bivši portir koji je reketirao onog poslastičara?

Name

ff

31.03.2016 06:18

Otkrio " toplu vodu ".

ODGOVORITE
Name

sledeća vruća

31.03.2016 06:46

Bez politike ni u javni WC.

ODGOVORITE
Name

Čudna mi čuda

31.03.2016 07:05

A zar politika i njega nije lansirala u rektorsku orbitu..??!! Politika i familija, kako je već red u ovom uređenom brlogu.

ODGOVORITE
Name

OO7

31.03.2016 07:40

Zar se politika nije umešala od dana formiranja Univerziteta?

ODGOVORITE
Name

Robin Hud

31.03.2016 08:27

3989 mjesto na listi univerziteta na svijetu. Sve je vjerujem jasno. To je još jedna od bajki kako imamo dobro obrazovanje. Kakvo nam je društvo takvo nam je i obrazovanje.Logično valjda za sve koji su (bar) prosječno inteligentni. A bez znanja i to istinskog nam se crno piše, to bi isto trebalo biti jasno.

ODGOVORITE
Name

OO7

31.03.2016 09:45

re Robin Hud:Nadam se da se tvoji komentari odnose više na poplavu privatnih fakulteta.Komentar ti je OK.

ODGOVORITE
Name

Robin Hud

31.03.2016 21:20

Re 007:državni univerziteti su sigurno bolji nego taj otpad od privatnih "univerziteta". Ali i oni su strašno daleko od minimalnog nivoa koji je danas potreban.

Name

Suština

31.03.2016 09:49

U Banjaluci treba formirati univerzitet tehničkih nauka a pravo, ekonomiju, filozofiranje i ostalo treba potpuno ukinuti.

ODGOVORITE
Name

Marko

31.03.2016 14:31

Potpisujem.

Name

KOMSIJA

01.04.2016 04:13

Kakve tehnicke nauke? mi kasnimo stotine godina mi nemozemo NISTA jer nemamo privrede i dok politika postavlja sefofe tu nikada nece biti bolje. Ni jedni strucnjaci radnici bilo kog Zanimanja nisu osposobljeni ni zasto. Ja sam radeci vise od 40 Godina u Siemensu vidio sta je znanje i imanje. Oni izucavaju godisnje vise od 8000 Ucenika svih zanimanja i za svoje potrebe u svim pogonima u svijeta.

Name

cinovnik

01.04.2016 05:24

Slazem se ali slika jednog cinovnika u nasim glavama je tesko izbrisati. To je nerad cistoca a nase pravo nasa ekonomija netreba nikome u svijetu i mnoga druga zanimanja su nesposobana za zivot. Mi zivimo u nekakvom komunizmu hjeli da imamo sve iz kapitalizma. ja svakom predlazem nek samo zamisli da je on sef neke firme i on bi bio gori nego ovi sto ih mi kritiziramo i takvo treba da bude skolstvo.

Name

rusija

31.03.2016 10:12

Rektor je jedini u ovoj drzavi covjek na svom mjestu , covjek za uzor i covjek buducnosti. Dobro je i izlazio na kraj do sada sa svima. Imao je probleme sa kojima se odlicno nosio i uvijek je gledao socijalnu stranu i bio covjek. A covjek je tesko biti.

ODGOVORITE