Sonja Karadžić Jovičević: U pogrešnom smo vozu

Sonja Karadžić-Jovičević: Natjerani smo u pogrešan voz – nismo zakočili, ni izašli i sve smo dalje od željene destinacije

Republika Srpska 09.09.2025 | 23:25
Sonja Karadžić Jovičević: U pogrešnom smo vozu

Pale IN: Počnimo od aktuelne političke situacije u Republici Srpskoj – kao neko ko je od samih početaka upućen i uključen u političke i društvene procese, kako cijenite trenutnu situaciju? Da li je ovo što se dešava najveći udar na suverenitet Srpske i institucija?

Sonja: Davno smo natjerani da uđemo u pogrešan voz. Nismo prikočili ni izašli na vrijeme i svaka stanica je sve dalje od željene destinacije. U ovom momentu sasvim sigurno se radi o jednom od najvećih udara. Haotični odnosi u svijetu i haotične političke prilike, neprilike i potezi političkih subjekata u Srpskoj, koliko izlaze iz okvira prava i pravde, toliko izlaze i iz okvira logike.

Običnom poštenom i radnom građaninu sve ovo što vidi i čuje, bez obzira na eventualno političko opredeljenje, stvara osjećaj duboke nesigurnosti, stalne neizvjesnosti i neposredne opasnosti po opstanak.

To je najbitniji efekat kompletne situacije i to ovu situaciju čini udarom ne samo na suverenitet i institucije, nego, što je najvažnije, na svakog pojedinca, njegovu porodicu, posao, opstanak i budućnost. Bilo je očekivano da, nakon svih ovih godina, dođe generacija međunarodnih diplomata koja je sagledala greške svojih prethodnika, posebno brojne načinjene nepravde prema srpskom narodu, i koja bi odavno krenula u procese oporavka, mira, saradnje.

Ako ništa drugo, onda ono zbog brojnih dokaza pogrešnih politika i uludo bačenih milijardi dolara na nefunkcionalnu vještačku BiH, novca njihovih poreskih obveznika koji je većinom završio u privatnim džepovima. Međutim to se nije desilo i sve ovo vrijeme imamo bezočno opravdavanje prethodnih poteza i brutalni nastavak sa proširivanjem aktivnosti usmjerenih skoro isključivo protiv Srba.

Reultat je održavanje stalne nestabilnosti i napetosti kao opravdanja njihove prisutnosti, a zapravo sigurnog izvora prihoda.

Pale IN: Mislite li da smo kao nove generacije koje su dolazile i vodile politiku ostali dosljedni i dostojni ideje za koju su se Vaš otac, njegove kolege i naši borci zalagali i borili?

Sonja: Dostojni svakako, jer bi u suprotnom ideja, borba i žrtve koje su podnesene bile besmislene. Dosljednost su dozirale i uglavnom gušile spoljne okolnosti, pritisci, ucjene, pa tek onda naše slabosti. Naravno da smo se tokom tri decenije mijenjali i mi personalno i objektivne okolnosti, kao i cijeli svijet, pa je prirodno da se prilagođavamo okolnostima, ali sa obavezom da ostanemo dosljedni.

Međutim, često to nije bilo moguće, posebno onda kada je od nas kao naroda traženo da naše prilagođavanje okolnostima zapravo znači odustajanje od nacionalnih interesa, slobode, prava na miran život i sigurnu budućnost. Hvala Bogu, izrastaju i sazrijevaju nove generacije koje nisu bile zatrovane fabrikovanom istorijom, lažnim bratstvom i jedinstvom i svim drugim mehanizmima anesteziranja Srba.

Sa tom energijom, uz iskustvo starijih generacija, vjerujem da možemo zaštititi i sačuvati narod i Srpsku. Najveći teret i obaveza izgradnje mosta među generacijama je na onima kojima i ja pripadam, generaciji nedovoljno zatrovanih, a dovoljno iskusnih i sa snažnim motivima i energijom. Najveća otežavajuća okolnost dosljednosti iz Vašeg pitanja je ambijent u kojem se razvila nesposobnost da prepoznamo trenutak u kojem se brani nacionalni interes, traži državnički stav ili stranački stav i odluke.

Tim redom važnosti. Ipak, kod nas je samo ovaj zadnji važan i zato smo stalno u atmosferi predizborne kampanje, navijačkog raspoloženja i sakupljanja ličnih poena uglavnom kroz lične sukobe umjesto kroz institucije i insistiranjem na poštivanju zakona. Dakle, onako kako je Srpska napravljena i kako su se zalagali, borili i žrtvovali ljudi čiji smo savremenici, saborci i nasljednici.

Pale IN: Političari kod nas u posljednje vrijeme vole isticati da su „djeca svojih stranaka“. Vi ste zaista dijete SDS-a i kako, kao neko ko je svoje, kako kažu, najljepše godine posvetio toj priči, gledate na današnje stanje u stranci?

Sonja: Ne bih to baš tako definisala, jer sam osnivač SDS-a, ali jesam bila mlada i srećom imala od koga da učim. Tek nakon 22 godine od osnivanja, 2012.god. prvi put sam bila na izbornoj listi. Mnogo toga govori u prilog da svaki kandidat treba prvo da sredi sopstveni život, kompletira obrazovanje, stekne razna iskustva i znanja, stekne sopstvenu porodicu ako ima afinitete za to i dobije posao od kojeg živi, pa tek onda da se aktivno bavi politikom.

Politički angažman kao jedino sredstvo i cilj, prvo zaposlenje uz potpunu zavisnost od političke organizacije, dugoročno znači garantovanu propast po mladu ličnost. To smo vidjeli nebrojeno puta, a viđamo i danas. Takođe ne volim izraz „vojnik stranke“ koji ukazuje na slijepu poslušnost.

Nisam slijepo poslušna, jer nisam ravnodušna da bih samo slijedila tuđe odluke bez prava da na organima stranke iznesem stav i učestvujem u donošenju odluka. Prilike su takve da to nije poželjno, čak zalazi u zonu kažnjavanja izolacijom i izbacivanjem.

Prošla sam put od raznih uticaja i pokušaja da se od mene napravi ono što nisam niti želim biti, preko spinovanja, laži i kadriranja od strane likova iz i van SDS, pa sve do potpunog gašenja komunikacije sa „vrhom“ stranke koji nije imao hrabrosti da se takvim uticajima odupre. I nisam jedina. To je rezultat nasilne zamjene prava na stav, diskusiju i zajedničko tesanje odluka sa obavezom aplaudiranja ušima. Danas, o stanju u stranci znam više nego što želim, ali učestvujem samo u onome u čemu želim i u šta vjerujem.

Pale IN: Bili ste potpredsjednik NSRS i neko ko je, prema ocjeni i poslanika vlasti i opozicije, možda i najbolje vodili sjednice i organizovali red u sali. Kako vam se čine sjednice aktuelnog saziva?

Sonja: To je zvanična ocjena mnogih organizacija koje su pratile rad NS RS. Veoma sam ponosna na to, jer zaista nije lako, posebno jedinom potpredsjedniku iz opozicije, održavati balans, biti korektan i sve poslanike tretirati podjednako. I jedan i drugi „tabor“ imaju svoja nerealna očekivanja i treba vremena i živaca da pokažete da je vaš zadatak da u vođenju sjednica budete potpredsjednik svima, postupate isključivo po Poslovniku, podjednako tretirate sve potpuno isto i sa poštovanjem.

Lični politički i stranački stav iskazujete kroz diskusiju i glasanjem i te stvari se moraju odvojiti. Kada se to postigne, onda je lakše. Sada ne pratim sjednice, uglavnom zbog ličnih obaveza, ali i potrebe za mirom i mentalnom higijenom, jer je onoliko koliko sam u toku i više nego dovoljno da uvidim da su dugogodišnji radnici NS RS itekako u pravu kada na osnovu iskustva kažu da je stanje sa svakim sazivom sve gore. Meni je dovoljno da se sjetim prvog saziva i pokušam uporediti sa recimo dva poslednja. Poražavajuće neuporedivo.

Pale IN: Ako nije previše intimno pitanje, kako se Vaš otac nosi da svim što prolazi? Koliko uspijevate da budete u kontaktu i da dijelite sve ono što je važno za jednu porodicu, posebno tradicionalnu i patrijarhalnu kakva je Vaša?

Sonja: Vjera i ljubav prema porodici i prijateljima su mu najveća snaga. Moj otac je jako privržen porodici, široj familiji i prijateljima. Upravo kontakti sa svima nama mu znače život i prozor u svijet. Neprekidno ga drže pod sankcijama koje ograničavaju ili potpuno zabranjuju kontakte, tako da smo u kontaktu onda i onoliko koliko mu dozvole.

Naši razgovori su uvijek puni ljubavi, obostrane brige, podrške, razmjene informacija i raznih savjeta. Čak i sada, on učestvuje i na ovakav način u svim porodičnim pitanjima i situacijama. Njegova definicija stanja u kojem se nalazi je „podnošljivo“, a statusa „kada nisam sa vama, svejedno mi je gdje sam“. Tolika snaga uma, volje i tolerancije je nevjerovatna, ali je i izazov za sve one koji žele da ga slome.


Pale IN: Šta mislite o aktuelnoj ženskoj političkoj sceni u Palama i Republici Srpskoj?

Sonja: Ženska politička scena ne postoji. To što je zakon morao da propiše zastupljenost žena na izbornim listama i u institucijama, pokazuje da to ne znamo sami. Žene za koje stranke odluče da trebaju da budu na nekoj funkciji najčešće dolaze sa kompenzacionih lista, jer izvjesno većina njih nema druge mehanizme da se reklamira i nametne, dolaze iz manjih izbornih jedinica i nisu dovoljno „prodorne“.

Nisam feministkinja i ne vjerujem u forsiranu jednakost, ali vjerujem u pravo na jednake mogućnosti, pravo na individualne afinitete i pravo na priliku da bude biran. Poražavajuće je da sva istraživanja pokazuju da upravo žene ne glasaju za žene. Sistem glasanja u kojem još jedno „X“ ispred ženskog kandidata nikoga ne bi ubilo, otvara prostor brojnim tumačenjima zašto žene ne glasaju za žene, ali i zašto nam predlažu i zašto biramo one kandidate oba pola koji će cijeli mandat ćutati.

Kako se desilo da za 50 maraka ljudi prodaju glas koji nekome donese mandat na 48 mjeseci? Očigledno je da novac, instrukcije i lobiranje određuju političku scenu, pa je nejasno zašto su ljudi kasnije nezadovoljni sopstvenim izborom. Sa druge strane, u prošlom sazivu NS RS većina najaktivnijih poslanika došla je upravo sa kompenzacione liste i među njima značajan broj žena. I pored toga, kompenzacioni mandati, iz neznanja, služe za podsmijeh, uz vjerovanje da obezbjeđuju siguran „prolaz“ i zbog toga glasači „preskaču“ da im daju glas smatrajući da im i ne treba.

Ništa od toga nije tako. Možda je dio rješenja upravo u tome da kompenzacione liste budu većinski rezervisane za žene kao prilog nastanku ženske političke scene. Konačno, političku scenu pravimo sami, i kako je napravimo, takva nam i jeste. Čak i ako uopšte ne glasamo.

Pale IN: Možemo li se nadati da ćete se ponovo aktivnije vratiti na političku scenu?

Sonja: Sve češće čujem slično pitanje. Vidjećemo. Imam sreću da živim u stabilnoj divnoj porodici, da radim posao koji volim, da imam uspiješnu saradnju sa kolegama i pacijentima i to je ono što neću žrtvovati. Ali značajne promjene u SDS i generalno na političkoj sceni možda bi mogle dovesti do toga da razmotrim mogućnost da svoje slobodno vrijeme, iskustvo i energiju usmjerim u tom pravcu.

Izvor: palein.com

Komentari / 39

Ostavite komentar
Name

nema nama spasa

09.09.2025 23:59

Citiram:"...svaki kandidat treba prvo da sredi sopstveni život, kompletira obrazovanje, stekne razna iskustva i znanja, stekne sopstvenu porodicu ako ima afinitete za to i dobije posao od kojeg živi, pa tek onda da se aktivno bavi politikom", završen citat. Sve ono što nedostaje budućem predsjedniku Stanivukoviću. Čak je i Dodo stvorio porodicu, završio fakultet i imao unosan posao, šverc cigarama.

ODGOVORITE
Name

Narod zna sve

10.09.2025 07:51

Kad si prodala zgradu potrčala si za vođom, umjesto da si se zahvalno poklonila Cicku! I živom i kad umre pali mu svijeću! Toliko o zaslugama i ambicijama!

Name

Re

10.09.2025 07:57

Nema spasa ako sledimo ovakve trovace

Name

Doktor Avakumović

10.09.2025 00:02

Iz čega dotična trpi kapacitet da se bavi politikom? Iz okolnosti da joj je tata bio prvi predsjesnik Srpske? To ništa ne znači. Ispostavlja se da je gospođa i loš političar a i loš doktor. Prije da je na mamu. Lijep pozdrav.

ODGOVORITE
Name

hercegovac

10.09.2025 08:47

Potpisujem svaku riječ,godinama se vuče kroz stranku sa 100 glasova što nije dovoljno za mandat u Berkovićima ili Ljbinju. Samo gleda sebe i svoj račun.

Name

Zna se

10.09.2025 00:49

Gospodjo Sonja, cijenim Vasu ozbiljnost i izuzetnu hrabrost vas zena iz porodica progonjenih ljudi. Hrabre ste i zaista svaka cast. Ljudi su se promijenili i nametnuti nacin misljenja i ponasanja koji je dosao sa ovom vlasti snsd vise nikad se nece popraviti. Kad upooredim Vas i danasnju Anju Ljubojevic za predsjednickim skupstinskim stolom da umres od tuge. Danas je na sceni neobrazovanje, glupost, primitivizam i bezobrazluk. Danas mladi nemaju pojma sta su stvaraoci RS izdrzali i prezivjeli, neki i danas placaju ceh sto su stvarali RS Sad nas je sve voda ponija i mislim da nam sa ovom vlasti nema spasa.

ODGOVORITE
Name

Prijedorčanin M.

10.09.2025 03:52

Gospođo Karadžić,svaka čast za ovaj savjetodavni intervju,posebno za mlaďe političare,Vama celokupnoj porodici,svaku sreću i dobro zdravlje,osnivač SDSa.

Name

Rikbo

10.09.2025 01:18

Sonja je u Dodikovom vozu od kad je kupio od nje zgradu na ulazu u Pale preko puta autobuske stanice koju joj je ćaća ostavio, i to po basnoslovnnoj cijeni

ODGOVORITE
Name

Ko vjeruje u Boziju pravdu!

10.09.2025 04:51

Raditi posteno zaraditi biti nepristrasan i gledati čovjeka kao čovjeka ne ovisno na vjeru i boju koze Bog će to nekad nagraditi a suprotno tim ljudskim vrijednostima kazniti.

ODGOVORITE
Name

shark

10.09.2025 05:46

cuj ona osnivac otvori prozor ziva bila kakva ti i politika da ti nije bilo cicka ne bi te bilo na mapi...

ODGOVORITE
Name

Arm

10.09.2025 07:52

Ti i jesi izgleda u pogrešnom vozu.11

Name

Sloboda

10.09.2025 06:24

Izgubili smo kriterije vrijednosti. Nisi srbin ako samo dođeš tri prsta. Deset božjih zapovjedi se ne poštuje. One su mjera svakog čovjeka pa i Srba.

ODGOVORITE
Name

Jaffa

10.09.2025 06:47

Ko nas je sve gurnuo u taj pogrešan voz?

ODGOVORITE
Name

Србо

10.09.2025 06:56

Nisam pročitao tekst, pojavi se i ona veliki borac, šta sad treba i ona da se opet negdje uvali, pa dok je bila u SDS ona je bila protiv opozicije, bitno da ona sa Dodikom otvori studenski dom sa imenom njenog tate, zar tata nije ostavio par miliončića.

ODGOVORITE
Name

Inflacija

10.09.2025 09:31

Pojela inflacij

Name

Re

10.09.2025 07:10

Svaka vam čast gospođo Sonja, žen sa integritetom!

ODGOVORITE
Name

Srbin

10.09.2025 07:15

Svu pricaju da zastite narod, molim Vas nemojte nas stititi tada najgore prodjemo i to u izbjeglickim kolonama u kojoj sam i sam bio, samo nas pustite da putujemo u EU, jer u suprotnom bojim se ne da cemo biti izbaceni ne iz voza vec iz svoje kuce kao sto smo vec jednom bili i to sada u jos vecim razmjerama

ODGOVORITE
Name

Re srbin

10.09.2025 08:04

Bravo za komentar, sve tacno napisano.

Name

Trolejbus

10.09.2025 07:47

Srećo moja, iskoči pod hitno iz voza 🚄!

ODGOVORITE
Name

Poštovana

10.09.2025 09:53

Sonja narod ti ne oprašet da bi zaštitila Dodika da skidaš tablu fakulteta dr Karađica vjerujek da ti to zamijera i tvoja porodica i tu si sjela u pogrešan vagon

Name

Xxx

10.09.2025 08:29

Nismo željni ovakvih individua ! Nije valjda potrošila svu lovu od tate i ,,prijatelja " ,burle ??! Fino je balansirala sa burlom i opozicijom,sad bi opet nešto i da se pita nešto ! Od loših roditelja ,još gora djeca,a trebalo bi obratno .

ODGOVORITE
Name

Ozbiljan

10.09.2025 08:41

Jeste možda zaboravili napisati na kraju tesksta "Tekst je satiričnog sadržaja"?

ODGOVORITE
Name

Banjaluka

10.09.2025 08:53

I ti si igrač sistema.

ODGOVORITE
Name

Banjaluka

10.09.2025 08:53

Kad sam vidjela porodicu Karadzic sa Milom, pred onom plocom sa imenom Radovana Karadzica, sve mi je bilo jasno. Zajedno sa onim ko je prodao Jasenovac, rekao da je u Srebrenici genocid, da je ponosan sto nije ucesnik rata, moze biti samo onaj ko misli i radi isti kao Mile,tj. Onaj ko izdaje nas narod

ODGOVORITE
Name

Rob medija

10.09.2025 09:41

Ova gospođa je jako pametna, ali se u životu vodi isključivo ličnim interesima. Žalosno je to obzirom da je ljekar. Vremenom je prigrila one koji su kumovali tome da joj je otac u zatvoru. I sa Dodikom je tikve sadila i zato je politička prošlost.

ODGOVORITE
Name

Vaso

10.09.2025 09:42

Tipičan komentar za papak - političara. Uvijek je tamo neko kriv iz Evrope , ne vole jadni srpski narod , mi ništa nismo krivi ,samo što smo sve razvalili i opljačkali i što smo sjedeći na Palama u komfornoj zoni , koji stvori koketiranje sa vlastima , opet mimo naprednog svijeta , a djeca sva otišla da radi u Evropu.. E teško nama sa ovakvim "stručnjacima "..

ODGOVORITE
Name

Mirkan

10.09.2025 09:53

Mi smo u pogrešnom vozu od 90.te godine a za tu grešku veliku odgovornost ima i tvoj ćaća. Ništa lijepo ne vidjesmo ni pod njegovom vlašću a o ovima danas da i ne govorim.

ODGOVORITE
Name

Pravu sarajlija

10.09.2025 09:56

E baš ste našli kompetentnu osobu da priča o BiH! Vrlo obrazovana na tatinom šovinizmu i rasizma. Mozda bi pk njenom bolje bilo vratiti se u srednji vijek i vladavinu crkvenjaka i vještica. I nije ona daleko od toga ni po izgledu ni po shvatanjima. Sretan joj put....I da joj tata pozivi bar preko 100 godina. Ako je iko, onda je on to i više nego zaslužio.

ODGOVORITE
Name

Vanja

10.09.2025 10:00

Ista ste vi bagra,svi zajedno.Narod ovaj ludi slabo pamti

ODGOVORITE
Name

Mišo

10.09.2025 10:13

I šta predlažete?

ODGOVORITE
Name

Zvekan

10.09.2025 10:25

Da, u pravu si, Dobrica vas je davno natjerao da uđete u pogrešan voz. A vi ste mu skinuli kočnice i blindirali iznutra.

ODGOVORITE
Name

Oštra Luka

10.09.2025 10:26

Ova Gospođa je predstavnica još gore politike nego što je trenutno ova na vlasti. I od nje i sličnih ništa se inspirativno i korisno ne može ni čuti a kamo li primjeniti.

ODGOVORITE
Name

Oštra

10.09.2025 12:42

Bravo za komentar, komšija!

Name

Sekularac

10.09.2025 11:11

Pa da zapjevamo u tom vozu: "Selmaaaaaa, ne naginji se kroz prozor......."hahahahahaahh

ODGOVORITE
Name

Ljubiša Picanović

10.09.2025 12:43

E baš ste našli kompetentnu i uzornu da nam drži predavanje. U pogrešan voz smo ušli kad ti se tata pojavio.

ODGOVORITE
Name

Re

10.09.2025 14:15

Tako je. To je najveća nesreća koja nas je zadesila. Sve poslije, je samo posljedica te nesreće i pogrešnog voza njenog tate.

Name

Pulp

10.09.2025 14:50

Nije grijeh braniti svoje!

Name

DDDD

10.09.2025 23:11

Lepa Kcerka Radovana Karadzica

ODGOVORITE
Name

Re

11.09.2025 00:34

Dvije slike i prilike