Koja su EUFOR-ova ovlaštenja u BiH?

Ovih dana aktuelizovano je pitanje uloge i ovlaštenja Misije EUFOR-ALTHEA (EUFOR), kao pravnog nasljednika nekadašnjeg IFOR-a, odnosno SFOR-a u Bosni i Hercegovini, nakon što je Tužilaštvo BiH izdalo naredbu za dovođenje radi ispitivanja u svojstvu osumnjičenih Milorada Dodika, Radovana Viškovića i Nenada Stevandića.

Republika Srpska 14.03.2025 | 21:26
Koja su EUFOR-ova ovlaštenja u BiH?

Dr Milan Blagojević

Onim što slijedi u nastavku ni najmanje ne prizivam niti želim da EUFOR učini bilo šta protiv navedeno troje lica. Umjesto toga samo želim da ukažem na ono što je propisano u Aneksu 1A Dejtonskog mirovnog sporazuma, koji je i danas na pravnoj snazi, a što su svojevremeno 1995. godine u Dejtonu potpisali i prihvatili kao ugovorne strane tog aneksa ne samo Republika Hrvatska i tadašnja SR Jugoslavija, odnosno Srbija kao njena pravna nasljednica, već i Republika BiH, danas Bosna i Hercegovina, kao i Republika Srpska te Federacija BiH.    

Dakle, članom 1. stav 2. tačka (b) Aneksa 1A ugovorne strane su prihvatile i propisale  da je svrha obaveza tadašnjeg IFOR-a, kasnije SFOR-a, a danas država članica Misije EUFOR-a: “da obezbijede podršku i ovlaštenje IFOR-u, a posebno da ovlaste IFOR da preduzme potrebne akcije, uključujući tu i upotrebu nužne sile, da bi obezbijedio poštovanje ovog Aneksa”. Drugim riječima, sve što je Aneksom 1A Dejtonskog sporazuma ugovoreno i propisano kao obaveza, IFOR, a danas EUFOR, ima pravo i obavezu da preduzme potrebne akcije kako bi omogućio da ugovorena obaveza bude ostvarena, uključujući tu i upotrebu nužne sile.  

Jedna od obaveza ugovornih strana iz tog aneksa je i obaveza propisana članom 2. stav 3. prema kojoj će:

“Strane obezbijediti sigurnu i stabilnu sredinu za sva lica u svojim jurisdikcijama održavanjem ustanova za sprovođenje civilnih zakona koje će djelovati u skladu sa međunarodno priznatim standardima”. Zbog te, kao i drugih obaveza iz Aneksa 1A, i Savjet bezbjednosti UN u svim svojim rezolucijama o produženju misije ranijeg IFOR-a i SFOR-a, a danas EUFOR-a u BiH, je ovlašćivao države članice tih mirovnih misija da djeluju i preduzimaju sve neophodne mjere radi osiguranja ispunjavanja svih obaveza iz Aneksa 1A.

Tako je učinio Savjet bezbjednosti UN i svojom posljednjom Rezolucijom, broj 2757 (2024) od 1. novembra 2024. godine, koja je na snazi, jer u tački 3. te rezolucije stoji da Savjet bezbjednosti:

“Authorizes Member States to take all necessary measures to effect the implementation of and to ensure compliance with annexes 1A and 2 of the Peace Agreement”.

Našim jezikom rečeno, Savjet bezbjednosti ovime ovlašćuje države članice koje imaju svoje snage u EUFOR-u, a time i EUFOR, da preduzme sve neophodne mjere da bi se omogućila primjena i osiguralo ispunjavanja onoga što je propisano Aneksom 1A, a to znači i da bi se omogućilo ostvarivanje obaveze iz Aneksa 1A za “održavanje domaćih institucija za sprovođenje civilnih zakona koje će djelovati u skladu sa međunarodno priznatim standardima”. 

Jedan od tih međunarodnih pravnih standarda je i standard da kada nadležno tužilaštvo ili sud bilo koje države, pa tako i u BiH, izda naredbu za dovođenje bilo koga ko je osumnjičen za neko krivično djelo, ili ako sud donese rješenje o određivanju pritvora, ta naredba, odnosno rješenje moraju biti izvršeni, a to znači i prinudnim putem od strane nadležnih državnih organa za prinudno sprovođenje tužilačke ili sudske odluke, jer je i to dio održavanja državnih institucija za sprovođenje civilnih zakona, kao obaveze iz Aneksa 1A. 

Neispunjavanje ili sprečavanje ispunjavanja te obaveze može biti i kažnjivo, ako bi Sud BiH izdao naredbu za dovođenje ili rješenje o određivanju pritvora, jer je neizvršenje svake odluke tog suda (u koje odluke spadaju naredbe, rješenja i presude Suda) Krivičnim zakonom BiH propisano kao krivično djelo. 

Stoga, ako ti organi, kao u konkretnom slučaju Sudska policija BiH i SIPA, neće, ili zbog očekivanog rizika od pružanja otpora ne mogu da ostvare tu svoju dužnost, onda kao ultima ratio i EUFOR ima pravo, na osnovu Aneksa 1A i važeće Rezolucije Savjeta bezbjednosti UN, broj 2757 (2024) od 1. novembra 2024. godine, da preduzme potrebne akcije, uključujući i upotrebu nužne sile, da bi omogućio ostvarivanje obaveze iz Aneksa 1A, to jest obaveze obezbjeđivanja sigurne i stabilne sredine potrebne radi održavanja institucija za sprovođenje civilnih zakona, kako bi one djelovale u skladu sa međunarodno priznatim standardima i ostvarivale svoje nadležnosti.  

Nesporno je da je Republika Srpska svojevremeno 2003. godine putem svojih poslanika i delegata u Parlamentarnoj skupštini BiH prihvatila i glasala za Zakon o Tužilaštvu BiH i Zakon o Sudu BiH, a time i za nadležnosti tih institucija da narede dovođenje svakog osumnjičenog, odnosno da Sud BiH odredi i pritvor ako su ispunjeni zakonski uslovi, radi sprovođenja tih i drugih civilnih zakona, uključujući i Krivični zakon BiH koji je takođe izglasala Republika Srpska u Parlamentarnoj skupštini BiH 2003. godine. 

I zato, ako to neće ili iz bilo kog razloga nadležne institucije BiH ne mogu da obezbijede da se izvrši naredba za dovođenje ili pritvor protiv osumnjičenog u svakom pojedinačnom slučaju, što je jedan od vidova sprovođenja civilnih zakona, onda to pravo ima i EUFOR, sve dok je na snazi Aneks 1A Dejtonskog mirovnog sporazuma.

Piše: Pravni stručnjak Dr Milan Blagojević

Komentari / 49

Ostavite komentar
Name

Miloš

14.03.2025 21:48

Čovjek sve fino objasni i potkrijepio činjenicama da nema tumačenja kakoko hočeSamo ovo trebaju tri puta pročitati dupeglavci koji su uz Dodika.Ako nastave da g posržavaju i jima se ne poše dobro Za drćvanu udar nema imuiteta nikome.

ODGOVORITE
Name

Dragan

14.03.2025 22:12

Tako je.

Name

Re Miloš

14.03.2025 22:53

Sve oni znaju, samo što neće da znaju. Nego hoće belaj da naprave a time i sebe i svoj kapital pokradeni da zaštite. Sve je prozirno. Stevandić nakon korona virusa bogataš, vile, stanovi , auta i još mnogo toga , zato oni zakuhavaju da bi kriminal i korupciju zataškali. Zato i podržavaju gazdu i oko njega oblijeću.

Name

re: Milos/Sulejman

14.03.2025 23:37

Samo sto nije pomenuo cinjenicu ko moze da donosi zakone u BiH.

Name

Idealno

15.03.2025 09:12

Ti Dodikovi mogu to procitati sto puta, za njih opet vazi kako njihov vozd to procita...

Name

Realista

14.03.2025 21:58

Znači opet rat e jbg.

ODGOVORITE
Name

Re

14.03.2025 22:30

Zašto rat zbog trojice rušitelja države i njijove zaštite,pa nije niko napao RS da bude rat ali jeste trojka napala BiH.BiH nece da ratuje i zato gradjani RS nemojte ih braniti ili nedaj Bože da započnete rat zbog trojke.

Name

Re realista

14.03.2025 22:39

Da Bog da,da ti djeca ratuju.

Name

Re Realista

14.03.2025 22:44

Ništa od rata brate moj,neće niko ni pomaknuti se za sektu,ovo što oni rade je kopija Sjeverne Koreje

Name

Milo

14.03.2025 22:46

Nece niko

Name

Ehhh

15.03.2025 00:33

Kakav rat, krele? S čim? Ko plaća? Ko ratuje? Ko će 500 hljebova dnevno na Majevicu da dostavi? Nema vise nesrecne Jna skladista, drzavnih firmi da mobilises, zagrabismmm

Name

Dragan-Realista

15.03.2025 06:36

Budalo kakav rat nebi ratovo daje moj sin umesto dodika koga jebe štoje tražio toje i dobio. Po zakonu šta god ko zasluži to inek dobije.

Name

Bosanko

14.03.2025 22:00

Hapsi bagru

ODGOVORITE
Name

Febo

14.03.2025 22:14

Znači ti ćeš ratovati da zaštitiš dodikov kriminal. Ako je dodiku do rata nek onda prvo Igora regrutuje

Name

EUFOR

14.03.2025 22:06

Znači Grbavi ne gine ti privođenje a možda i pritvor,savet EUFORu vežite vola za rogove dok nije pobegao

ODGOVORITE
Name

Re

15.03.2025 04:59

Po zakonu sve legalne agencije su duzne da uhapse onog za koga je raspisana potjernica. Agencije koje odbijaju hapšenje ili se suprotstavljaju izlaze iz okvira legalnosti

Name

Realista

16.03.2025 12:53

Koji crni rat , glupost ! Dali ima još tako naivnih da ne shvataju ko je Duduk i zašto je ovo sve počeo? Da sebe izvuče kao nevinašce ...

Name

Ruto

14.03.2025 22:13

A da li savjet bezbjednosti ovlastio Šmita dA bude visoki predstavnik

ODGOVORITE
Name

Re

14.03.2025 22:47

O tome je UN vec rekao svoje misljenje i nema potrebe da se o tome vise razgovara. Smit je visoki predstavnik u BiH i kao takvog ga priznaje i prihvata cijeli svijet, cak i Srbija. Jedino Rusija pokusava da to ospori i tako zatalasa situaciju u BiH, da skrene paznju Evrope s dogadjanja u Ukrajini.

Name

Rocker

14.03.2025 22:43

Da budemo realni, niko osim stranaca nema instrumente da otjera ovu bagru. Nadamo se da ce normalan zivot zavladati nakon hapsenja nakaradnih idiota, koji su deceniju i po udarali temelje najgoreg sto se moze iz covjeka izvuci. Naravno, bice tu krezubih polumozgaša koji ce bitange verbalno braniti jer imaju neki sitan interes. Sportski pozdrav iz slobodarske Banjaluke!!!

ODGOVORITE
Name

Dijana

14.03.2025 23:25

Bravo za komentar

Name

BL

15.03.2025 05:26

Potpisujem sve,ali očekivano i s druge strane da takve odstrane iz politike jer isto rade. Mozda malo manje kradu.

Name

Re za rockera

15.03.2025 07:53

U pravu si.Stranci vode kolo ovde od pocetka.Puno puta su pokazali,a zadnji put 99’ da za njih zakoni ne vaze.Bolje stoku odmah uhapsiti,da nebi slucajno pobjegli.Mile ide u Rusiju.Mozda se vise nikad ni nevrati.

Name

Realno

14.03.2025 23:00

Ne mogu shvatiti da se do sada narod nije digao i za svoje dobro isporucio ovu trojicu kriminalaca

ODGOVORITE
Name

Re

15.03.2025 04:23

Narod je njih izabrao i duzan je da ih postuje. Sta je tu cudno.

Name

...

15.03.2025 06:43

Ma, kakvi! Oni ce cutati i ako do rata dodje, ici ce za Dodika i ostale da ratuju i brane njihove pare. Vidis da je narod lud i glup. Budale.

Name

Đuro

14.03.2025 23:25

Ova trojka če biti uskoro uhapšena uz asistenciju Eurofora baš kao što su asistitarali kod Hapšenja Jelaviča u Mostaru 2001 god kojeg je čuvala specijalna jedinica HVO...To je mandat Eurofora kad zatreba da pruži asistenciju da ne bi bilo nemira.

ODGOVORITE
Name

Re

14.03.2025 23:25

Milina je citati kad neko ovako strucno i detaljno objasni bez lazi i uvijanja ili naginjanja na bilo ciju stranu. Samo strogo po zakonu kako pise. Svaka cast i sreca da u Bih ima jedan ovakav strucnjak.

ODGOVORITE
Name

Lepi

14.03.2025 23:43

Niko državu nije pobjedio nikada

ODGOVORITE
Name

Moram reći

14.03.2025 23:46

Ovaj tekst je za Mr. Viškovića viša matematika. Plašim se da ni Dodik nema mentalni sklop koji bi sve ovo obradio. Ali je jedno sigurno, a to je, shvatili oni ili ne, vrlo brzo će doći po njih, a onda tek počinje igranja. Da vidimo ko ce se oduprijeti!

ODGOVORITE
Name

Top gun

15.03.2025 00:01

Ajmo ona Ceska elitna,specijalna,padobranska jedinica,sto je dosla prije dva dana,da se ona tri duduka uhapse i da se narod smiri u cjeloj BiH. Da zaradite platu.

ODGOVORITE
Name

Centarfor

15.03.2025 01:04

Ako cemo realno, ne vidim razlog zasto se toliko Srbi bune protiv drzavnog tuzilastva, suda i ostalih drzavnih institucija? Pa da nema tog drzavnog aparata, Dodik bi sad okolo pljackao i ubijao sve politicke protivnike, bili bi gori od Sjeverne Koreje. Ovako makar Sud BIH pokazuje da ima neko i iznad tog baje i da ne treba nikome dozvoliti da bude iznad naroda, ma koliko on "Srbin" bio.

ODGOVORITE
Name

Iiii

15.03.2025 08:24

Mnoge stvari u bih nisu kako treba, neko sprovodi a neko krsi Dejton. Prvi smit nema pravo da donosi zakone, i od njega je krenulo sve naopacke, jos samo da kfor hapsi Srbe, i to ni manje ni vise 3 najveca predstavnika Srpske, e to bi bilo cisto silovanje Srba i kap koja bi prelila casu.

ODGOVORITE
Name

jure

15.03.2025 11:52

ni manje ni vise 3 najveca lopova ,

Name

Borac VRS

15.03.2025 08:41

Smiješan si dr Blagojeviću u mržnji prema Dodiku jer ti nije dao da budeš sudija Ustavnog suda BiH, kako je bio obećao. Kada je potpisivan Dejton nije ni postojalo Tužilaštvo BiH, niti Sud BiH da bi EUFOR nekog hapsio po njihovom nalogu

ODGOVORITE
Name

Re Borac VRS

15.03.2025 10:52

Ako si Borac sto sumnjam. Ovaj strucnjak prava je Jako jasan da i Obican narod razomi. Zakon je zakon koji Nemoze mjenjati jedna osoba zbog svog interesa. A Dodo ne zeli postene i nepristrasne imati u Sudu i uza sebe. Vidi mu savjetnike ili saradnike. Svi crnolistasi i kaznjenici a potkovani je glava licnost Dodina. E pa sta reci???

Name

Re Borac VRS

15.03.2025 11:14

Pa Naravno to je velik plus za ovog strucnjaka jer je Vjerovatno htjeo da radi svoj posao profesionalno a Dodo bi sve pod svoju sapu da rade Kako njemu odgovara tj. Da bude klimoglavac ko ostali oko njega.

Name

+

15.03.2025 08:54

Zaista. Da se čovjek divi za ovako stručno pravno objašnjenje. A koje budale su nam u vlasti. Ko je za njih glasao, neka svoju pamet ispita. Bravo pametni i iskreni čoviječe. Običan Penzioner.

ODGOVORITE
Name

Deki

15.03.2025 13:10

Bez Srbskih sudija u ustavnom sudu on i ne postoji to im je najveći problem umesto da sednu i dogovore se svi 3 naroda i svi da pokušaju nekako da ovu propalu Bosnu polako vrate na pravi put oni dozvoljavaju ovim stranim kostaplerima da svađaju narode

Name

Re Deki

15.03.2025 16:30

Tacno se vidi da odises inteligencijom, mada ti slabo ide poznavanje propisa, a propisi kazu da Ustavni sud radi s prostom vecinom (kvorum), sa ili bez sudija iz reda bilo kojeg naroda.

Name

Re Deki

15.03.2025 18:16

Nema dogovora u vezu drzavnog sistema. To je jasno propisano ako kontas.

Name

KRALJ

15.03.2025 09:40

Svaka čast na stručnosti ovom čovijeku. A KAKVE SU NAM NEZNALICE U VLASTI. KAKO ON NIJE DOSPIJO U VLAST..

ODGOVORITE
Name

Re Kralj

15.03.2025 11:07

A kakvi su vec Oni akademci sto su usvajali Dodikove zakone??? Nikakvi po prici naroda koji ih poznaje. Kakav baja i klappa oko njega takvi i donosioci Dodinog zakona. Nikakve veza sa profesionalnosti. Mora da su Dobro podmiceni da spase svoga Baju, poslodavca im pa po cijenu rusenja sistema drzave. Pare jade rade!

Name

Klaudija

15.03.2025 10:11

Najbezbolniji nacin je da se Dodiku napravi klopka u kojoj nece biti puno zastitara sa njim I onda ih savladati .A Dodika uhapasiti ..Ustav koji je Dodik donio je smece koje ne vazi .Nema razloga za strah da je Dodikov ustav iznad ustava BiH

ODGOVORITE
Name

Da

15.03.2025 10:22

Ali zakoni koje su nelegalno nametnuli legalni ili nelegalni viskoki predstavnici sve to dovodi u pravni zacarani krug.

ODGOVORITE
Name

Deks

15.03.2025 13:12

Ne mogu da verujem da krivite Dodika zar ne vidite da ovo zakuvali muslimani na nagovor Smita koji će do kraja da uništi Bosnu

Name

Miki

15.03.2025 10:35

E moj Blagojević, što navodno svoje znanje nisi objavio kada je Nemački građanin doneo zakon o nepoštovanju njegovih odluka, sada kada si plaćen govoriš šta bi bilo kad bi bilo ,jer ako važi propis važi za sve ili nikog,to bi kao stručnjak trebalo da znaš a ne da produbljuješ krizu.

ODGOVORITE
Name

Drzava

15.03.2025 14:51

Pa onda je sve jasno,Dodo kako je dosao tako ce i otici znaci sa EUFOR-jedinicama jer drugi verovatno nece htjeti da se petljaju,bolje cuvati glavu od kojekakvih odmazda vidicemo mi tu jos svasta u nastavcima

ODGOVORITE
Name

Nada M.

15.03.2025 19:34

Ovo bi trebala procitati gospodja Zeljana Zovko, europarlamentarka iz HDZ-a. Pa bi valjda ubuduce bar malo razmislila prije nego izvali novu glupost.

ODGOVORITE