Treba spriječiti donošenje zakona o zaštiti od klevete

Najave vlasti u Republici Srpskoj da će doći do izmjena zakonskih rješenja kojima će kleveta i uvreda postati krivična djela ostaviće direktne posljedice na slobodu govora i nepristrasnog i kritičkog izvještavanja, poručeno je na konferenciji „Koliko slobode će nam ostati?“ koja je održana u Banjaluci.

Republika Srpska 07.02.2023 | 14:47
Treba spriječiti donošenje zakona o zaštiti od klevete

Posebno je opasno, kažu novinari, što se istovremeno najavljuje i zakon o lažnim vijestima i proširenje krivičnih sankcija za napad na ustavni poredak,

Ne smijemo dopustiti da se usvoji najavljeni rigorozni zakon o zaštiti od klevete i lažnih vijesti, posebno u formi koju je najavio predsjednik SNSD-a i Republike Srpske Milorad Dodik, kažu predstavnici medijske zajednice, posebno što se, kako navode, sve radi netransparentno i vaninstitucionalno, pa novinari strahuju da će doći do još većih pritisaka na medije koji kritički izvještavaju o radu zvaničnika i javnih institucija.

„Medijska zajednica još uvijek nije zvanično obaviještena niti ima uvid u tekst tog nacrta ili prijedloga zakona, s obzirom da je Milorad Dodik rekao da će to ići po hitnom postupku što unosi dodatnu dozu opasnosti da se želi ciljano i brzo završiti sa tim i donijeti cijela paleta od čak šest zakona koji mogu ugroziti slobodu govora“, rekao je Siniša Vukelić, predsjednik Kluba novinara Banja Luka.

Zato novinari kažu da će o svemu informisati i međunarodne organizacije, jer evropske direktive traže popuštanje pritisaka prema novinarima i redakcijama.

"Prema Deklaraciji o slobodi političke debate Savjeta Evrope političari su odabrali da budu javni službenici i odabrali su da budu predmet kritike i preispitivanja novinara i medija i da budu više izloženi sudu javnosti nego obični građani“, rekla je Borka Rudić, generalni sekretar udruženja BH novinari.

"To poštuje postojeći Zakon o zaštiti od klevete, a svaki novi udar na slobodu izražavanja odnosno kriminalizacija klevete zapravo bi značila da oni postaju neka elita u našem društvu, niko im neće smjeti postaviti pitanje o njihovim odlukama ili postupcima“, rekla je Rudićeva.

Novinari iz zemalja regiona koje su pristupile Evropskoj uniji kažu da je nejasno zašto političari u BiH podržavaju evrointegracije, a istovremeno najavljuju zakone koji prava i slobode vraćaju korak unazad.

„Ono što zaista iznenađuje da u periodu kada biste vi trebali biti u procesu hvatanja tempa Evropske unije prijedlozi političara idu korak unazad“, rekla je Maja Sever, predsjednik Evropske federacije novinara.

Nakon potpisivanja deklaracije protiv uvođenja ovih zakona u pravni sistem Republike Srpske, novinari su političarima poručili da, ako zaista hoće da se bore protiv lažnih vijesti, mogli bi prvo da krenu od sebe. 

(BN Foto: BN) 

Komentari / 28

Ostavite komentar
Name

Nostradamus

07.02.2023 14:06

Svaki zakon je dobar samo ako se ne sprovodi selektivno.Posto se kod nas zakon sprovodi selektivno,onda pogotovo ovakav zakon nam nije potreban.

ODGOVORITE
Name

Nije valjda..

07.02.2023 18:38

.da hoce neko našeg poštenjačinu mileta da kleveta pa je navalio za taj zakon. Sramota je..

Name

Lagalica RTRS

07.02.2023 21:00

Ovo ako usvoje RTRS se može odmah ugasiti.

Name

Ne razumem

07.02.2023 14:20

Pa sta je sporno da se kleveta uvreda laz tretiraju kao krivicno djeli. Zar nije dosta vise lazi pa ne mozes da razaznas laz od istine, zar ne treba da svi zajedno tezimo moralu i vrednostima postenja .

ODGOVORITE
Name

Za ne razumem,

07.02.2023 15:34

Razuman komentar, a ovako svako može rekla, kazala i nek desetoro poveruje u laž ona će se širiti u nedogled.

Name

Istina i Laz

07.02.2023 15:56

Ako neko moze da klevece i laze ,a da ne snosi nikakve posledice,dok drugo koji govore istinu budu optuzeni da govore laz.E to je problem.

Name

Banjaluka

07.02.2023 16:44

Pa sporno je to sto ce dodik i snsd sa tuziocima odlucivati sta je laz a sta istina i progoniti ljude. I do sada je kleveta kaznjiva sta je sporno? Nece sigurno procesuirati svoje medije koji ljudima crtaju mete na čelo, nazivaju ih izdajnicima, agentima i slično.

Name

Laz i samo laz

07.02.2023 16:45

Sporno je sto ce se ovim zakonom da stiti Laz,a Istina ce biti proganjana.Jel neko misli da nece tako da bude.

Name

Goran

07.02.2023 14:52

Naravno,uvesti taj zakon obavezno.A ne da načelnik Šamca dođe kod ljudi na Slavu i kleveta koga hoće,i uz to pokvari čitav slavski ručak domaćinima sa tim neukusnim temama.

ODGOVORITE
Name

U čemu je problem

07.02.2023 14:53

Zašto se bojite zakona ako je istina to što napišete? Gospodo, neka svako odgovara za javno izrečenu riječ....

ODGOVORITE
Name

Ko drugom rupu....

07.02.2023 15:03

Ako usvoje,Dodig ce biti prvi koji ce odgovarati.

ODGOVORITE
Name

Ko drugom jamu kopa,

07.02.2023 21:52

Čisto sumnjam, koliko hoćeš da kandidata, počev od ovi h što pišu komentare.

Name

Za zakon!

07.02.2023 15:10

Treba pod hitno donijeti navedeni zakon, medijski javasluk u BiH ne poznaje granice, narocito se to odnosi na razne portale ali bogami i na pojedine tv kuce sa nac. Frekvencijom. Pa cete ubuduce dobro razmisliti prije nego li nesto napisete.Pozz.

ODGOVORITE
Name

ne mi jasno

07.02.2023 15:45

Sto vas tako zulja taj zakon, mislim kad govorite i pisete istinu i samo istinu, ne spinujete, ne sirite lazne vijesti, ne vidim zaista u cemu je problem, sem ukoliko ne zelite anarhiju. I vama novinarima ce to koristiti da se odvoji zito od kukolja.pozdrav bnu

ODGOVORITE
Name

Kiko

07.02.2023 16:36

Ako neko zloupotrebljava budzet , a uz to nepodnosi izvjestaj gdje su pare, a neko ukaze na korupciju , hoce li se to tretirati kao laz i kleveta, znaci samo istomisljenici mogu na ovim prostorima opstati

Name

Zlocha

07.02.2023 17:38

Peoblem nije u zakonu nego u sprovodjenju. Ako kleveta postane krivicno djelo, tuzilac ce biti taj koji odlucuje hoce li nekog procesuirati ili nece. Pa se u tom slucaju moze desiti da kad klevece politicar odluci da ne pokrene istragu protiv njega, a kad klevece novinar odluci da pokrene. U tome je problem

Name

Darko BL

07.02.2023 16:25

Ako govoriš istinu nema se cega plasiti. E sad stara izreka kaze da nikom nije zabranjeno da laže. Prema tome da li ce se kaznjavati ako kazes istinu o nekom ili slazes bilo sta? Po meni formulacija o kleveti nece biti bas tacna. Tacnije prije ce biti da nece biti dozvoljeno o nekome pricati, a to nema veze sa klevetom.

ODGOVORITE
Name

Pravda

07.02.2023 16:26

Samo postebo i nema potrebe da se iko plasi tog zakona.....

ODGOVORITE
Name

Tatar

07.02.2023 17:06

Smatram da mi uopšte ne zaslužujemo slobodu čim šutimo i istog tutora trpimo 20g.

Name

Tatar

07.02.2023 17:17

Pa hajde spremite tu budalaštinu ili čekate da i to narod odradi pa da se samo okitite

Name

Laki

07.02.2023 17:46

Samo lopuze nece podrzati ovaj zakon, neka ljudi drze jezik u toplom ako nema dokaz za ono sto kaze dosta je vise javasluka.

ODGOVORITE
Name

He He

07.02.2023 18:29

Slažem se, nazivati Ljude izdajnicima i stranim plaćenicima, bez ikakvih dokaza, i za to ne snositi nikakvu odgovornost, nema nikakvog smisla ! Da ne pominjem javne prijetnje Stanovništvu, kako će najebat što su izabrali "pogrešnog Gradonačelnika, javno istupati kako se prisluškuje Opzicija ! Vrijeme je da se stane u kraj takvim stvarima !

Name

Milan

07.02.2023 19:01

Samo donijeti i postrožiti ga da svaka odgovara za svoje laži.

ODGOVORITE
Name

Banjaluka

07.02.2023 20:18

Nece se odgovarati za laz vec za istinu.

Name

Idealno

07.02.2023 23:40

Pa ti bi Milane onda davno bio na doživotnoj robiji, koliko si laži iznio ovde na ovom portalu...

Name

Miroslav

07.02.2023 21:00

I bez zakona, klevetanje je primitivan nacin komunikacije. Klevetanje, laz, podmetanje su primitivne mahalske price, istin mogu imati posledice, a onaj ko to radi bude obicno postedjen odgovornosti. Kultura ponasanja iskljucuje klevetu.

ODGOVORITE
Name

Za Miroslava,

07.02.2023 21:56

Čisto sumnjam da su te shvatili, oni koji su trebali.

Name

Sagitarius

08.02.2023 16:28

Znaći svako drugaćije mišljenje, ili neslaganje sa mišljenjem onih koji su na vlasti, usvajanjem ovoga zakona, naći će se na udaru režima!? Ovo je klasićna zloupotreba zakonodavstva, osmišljena od strane režima, da uništi i ono malo demokratije koja je preostala u RS!!

ODGOVORITE