Šta je Filip Morijon rekao o Srebrenici?

Ne smemo da propustimo nijednu priliku da o stvarima koje znamo - kažemo, a ne da ćutimo. I, moramo da ih ponavljamo sve dok ne dođu na svoje mesto, piše advokat Branislav Tapušković, koga je na Slobodanu Miloševiću Haški tribunal bio angažovao kao prijatelja suda.

Republika Srpska 10.06.2016 | 21:30
Šta je Filip Morijon rekao o Srebrenici?

Pre dve godine, Henri Kisindžer je objavio knjigu o novom svetskom poretku. Piše o smanjivanju stepena suvereniteta i sloboda, i pojedincima i državama. On smatra da je svetski poredak nužnost, jer svet i ljudi nisu u stanju da žive u skladu i miru – a, to sve će, prema Kisindžeru, doneti svetski poredak.

Dok sam radio u Haškom tribunalu na nekim slučajevima – tamo nije mogao da se spomene Jasenovac. Kad god bih spomenuo Jasenovac u tim procesima, pitanje bi bilo “zašto je to relevantno”. Ne bih da objašnjavam zašto je to relevantno… Ali i dalje je potrebno o tome govoriti, sve dok se sve ne razjasni.

Branislav Tapušković, Foto: Aleksandar Jovanović
Na suđenju Slobodanu Miloševiću u Hagu, 12. februara 2004. godine, ispitivan je Filip Morion, Komandant UNPROFOR, a do mene je, takođe, došlo da ga pitam. Sudija Robinson mi je dao zaista malo vremena, 10 minuta za ispitivanje svedoka, te sam svedoka zamolio da što kraće odgovora. 

Svedoku Morionu sam predočio i pročitao jedan njegov iskaz, koji je dao u Tužilaštvu, u kome kaže da je sretao Nasera Orića, ali to nije i objasnio. Zato sam ga pitao da mi kratko odgovori – sa da ili ne – da li je sretao Nasera Orića.

Svedok Morion je odgovorio: “Sreo sam Orića više puta, na Konjević polju. Neposredno pre i posle toga u Srebrenici.”

Onda sam svedoku Morionu naveo paragraf 45 njegovog ranijeg iskaza Tužilaštvu, citiram: “Naser Orić je svake noći vršio prepade na Bosanske Srbe van grada. Kada mu se General Morion suprotstavio, on je rekao da je to jedini način na koji može da dođe do oružja i municije. Priznavao je ubistva Bosanskih Srba svake noći.” To je stajalo u iskazu svedoka.

Foto: Profimedia
Svedok Morion je povodom ovog paragrafa rekao: "Svake noći sigurno ne, ako je to ono što stoji... A, što se tiče ostalog, slažem se.” 

Čitao sam mu dalje njegov iskaz, da je Tužilaštvu izjavio da je “(Orić) priznavao ubistva Bosanskih Srba svake noći. “ Da u toj izjavi, koja se sada uvodi kao dokaz, na jednom mestu piše, citiram: “Orić je govorio da su to pravila igre i da u toj vrsti partizanskog ratovanja on ne može uzimati zarobljenike.” Pitao sam svedoka da li je ovaj navod tačan, rekao je da jeste. Dalje sam mu čitao njegov iskaz u vezi sa događajima iz marta i aprila 1993. godine, gde u tački 3 stoji: “Vladavina Nasera Orića podrazumevala je temeljno poznavanje kraja, koji su njegove snage držale. Meni je izgledalo da on poštuje političke instrukcije koje su stizale iz Predsedništva.” Na pitanje da li je ovo tačno, svedok Morion je odgovorio da jeste, ali da ne razume zašto ga ovo pitam. Svedok Morion je rekao: “Da, ali nije mi sasvim jasno zašto me ovo pitate. Naser Orić je slušao. On je bio na čelu jedne bande i vodio jedan gerilski rat u toj enklavi, ali se sâm pozivao na to da je borac u službi Predsedništva.” Svedok Morion je potvrdio i ovaj deo ranije datog iskaza.

Foto: Profimedia
Poslednja rečenica tog njegovog iskaza glasila je: “To što su me zadržali kao zatvorenika u Srebrenici, bilo je orkestrirano iz Sarajeva.” Pitao sam svedoka Moriona da li je i ovo tačno. Svedok je odgovorio: “Na početku. Ja sam za to saznao tek kasnije, ali sam vam već rekao i ponavljam, to nesretno stanovništvo bilo je u stanju totalnog terora i smatralo je, to nije nikakav mizanscen ili predstava, da sam ja štit za njih. Jedini način da se zaštite od bombardovanja i napada.” 

Podsetio sam svedoka na njegov sastanak sa Generalom Ratkom Mladićem, u Bratuncu, 15. marta, 1993. godine. U tački 9, izjave koju je svedok Morion dao u vezi sa sastankom sa Generalom Mladićem, o Srebrenici piše: “Mladić je želeo da se Orić preda zajedno sa svim svojim snagama. Rekao je da će on sve zaustaviti ukoliko oni predaju oružje. Ja sam odbio i uručio sam mu plan koji sam upravo napisao. On se sastojao od demilitarizovanja cele zone primenom mera predviđenih za Sarajevo, imajući u vidu sporazum po Vens-Ovenovom planu.”

Pitao sam svedoka da li je militarizacija podrazumevala da svi naoružani ljudi unutar enklave budu oslobođeni oružja i koliko je bilo naoružanih vojnika unutar enklave, prema njegovom saznanju.

Foto: Profimedia
Svedok Morion, komandant UNPROFOR u to doba, je rekao da ne zna koliko je bilo vojnika. Citat: “Koliko? Ništa o tome ne znam. Bilo kako bilo, u skladu sa sporazumom, svi oni koji ne bi hteli da predaju oružje, trebalo je da napuste enklavu i bilo  je, takođe, predviđeno sporazumom u okviru Vens-Ovenovog plana da će Srbi da olabave obruč oko Srebrenice i da će postupno da vrate život u okolna sela. Međutim, ništa od toga se nije dogodilo, Vi to vrlo dobro znate, zato što je propao Vens-Ovenov plan.”

Ponovo sam morao da podsetim svedoka Moriona na njegovu ranije izjavu datu u francuskom parlamentu  ili pred parlamentarnom komisijom, a ta izjava glasi: “Poznato vam je da sam mogao evakuisati samo ranjenike i 2 000 do 3 000 žena i dece. Izetbegovićeve vlasti su se suprotstavile tome da evakuišemo one koji su to tražili, a bilo je mnogo njih koji su hteli da idu u Tuzlu.”

Svedok Morion je ovu svoju ranije datu izjavu ovako prokomentarisao: “Da, ponavljam, treba da nam bude jasno da je cilj ofanzive koja je prethodila sprovođenju plana bilo etničko čišćenje. Dakle, evakuacija celokupnog muslimanskog stanovništva. Dakle, ja to nisam mogao da učinim zato što bi i mene optužili da sarađujem na sprovođenju etničkog čišćenja, a to je bio Mladićev cilj, sigurno.”

Foto: Profimedia
Onda sam pitao svedoka Moriona da li, možda, ne bi bilo bolje da je data prednost humanitarnim razlozima, zar nije trebalo omogućiti ljudima da idu gde su hteli, a izjavio je već da ih je bilo mnogo. Logično je da bi trebalo da bude važnije da se ljudski životi spasavaju, ako već postoji način za to. 

Svedok Morion je odgovorio: “Posle drame koja se dogodila dve godine posle toga, ako hoćete da kažem da mi je žao što nismo evakuisali stanovništvo, da, slažem se. Međutim, ponavljam, to je značilo da je cilj čišćenje tog sektora, da tamo ne ostane Muslimana, a to je bilo etničko čišćenje. I celokupna međunarodna zajednica je bila oduvek protiv sprovođenja te politike, zato što je ta politika neprihvatljiva za ljudsko biće koje se iskorenjuje iz njegovog okruženja, tla. Onemogućava mu se da nastavi da živi u kulturi u kojoj je odrastao. Dakle, u tome se sastojala drama. Oni koji su zagovarali tu politiku, u mojim su očima danas naviše odgovorni za dramu koja se dogodila.”

Foto: Profimedia
Predočio sam svedoku još neke ranije izjave i dokumente, koje je i Sudsko veće imalo ispred sebe. Radilo se o događajima iz januara 1993. godine – ispaljivanju minobacačke granate iz bolničkog kruga bolnice Koševo, ubistvu britanskog vojnika i minobacačkom granatiranju sarajevskog aerodroma. Podsetio sam svedoka da su ga ranije o tome pitali – da li svedok zna da li je istina da su bosanske vlasti često koristile minobacače u blizini Koševa – i podsetio sam ga na njegov odgovor. Odgovor Filipa Moriona, citat: “Prepoznajem svoj rukopis. Videli smo minobacač na tom mestu, spreman da isprovocira reakciju kod Srba. To su sve vreme radili. Znam da su neki posmatrači Ujedinjenih nacija videli taj minobacač na Koševu. Veoma često su se na Koševu služili minobacačima radi provokacija.” Zamolio sam svedoka da mi za kraj odgovori da li je stvarno sve bilo tako kako je ranije izjavio - da odgovori kratko, sa da ili ne. 

Svedok Morion je odgovorio: “Da, ali ja sam već u tom času to osudio.”

Mnogo toga  u vezi sa ovim slučajem u Haškom sudu još uvek nije došlo na svoje mesto i zato  je potrebno ponavljati i ponavljati.

*Tekst je nastao na osnovu autorovih beleški sa suđenja i javno dostupnih transkripta.

(Katehon.com)

Komentari / 8

Ostavite komentar
Name

Brle

10.06.2016 20:52

Sta vredi, istina se zna, ali svijetski mocnici moraju osuditi srbe, u suprotnom, oni su krivi za mnoge zlocine.

ODGOVORITE
Name

Dosadno

10.06.2016 21:26

Brle vi ko papagaji ponavljate stalno jedno te isto,unutrsnji vanjski neprijatelj vanzemaljci nam podmecu gde je kraj upalite svjetlo vreme je

Name

Bijeljina

10.06.2016 23:18

Ima li restrikacija u Sarajevu?

Name

truba ste svi skupa i pojedinacno

11.06.2016 06:06

Prodje mi 20 i kusur godina zivota gledajuci,citajuci, slusajuci i prezivljavajuci sve ovo. i nikad kraja.

Name

KS

10.06.2016 21:03

Ajoj,gdje cete ovo objaviti....procitace muslimani

ODGOVORITE
Name

Kiki

11.06.2016 01:02

Srbima ne moze biti Jasenovac izgovor za zlocine koji su pocinili. Sad u sledecem ratu ja treba da ukokam sto vise Srba civila i da na sudu kad mi budu sudili pricam o Srebrenici. Dragi moji Srbi jeste vi normalni kad ovakve tekstove podrzavate????

Name

LAZ

10.06.2016 22:26

A KO MOZE OD SRAMOTE UVEK PONAVLJATI LAZ,TO MOZETE SAMO VI . SR:

ODGOVORITE
Name

rodjo

11.06.2016 07:19

Nazalost,moje razmisljanje vodi ka tome!Da kojim slucajem nijesu tu stradali Jevreji, do sad bi bilo zabranjeno da se spominje Jasenovac.Ali samozvani branioci Srpstva mogu da predaju gradju o Jasenovcu i da potpisu postojanje distrikta Brcko.Naravno s namjero nalogodavaca da se Republika Srpska razdvoji na dva dijela itd.......????

ODGOVORITE