Banjaluka: Vrbasu prijete tone smeća

Banjalučani bi uskoro, ako hitno nešto ne bude preduzeto, mogli gledati Vrbas pokriven tonama smeća.

Republika Srpska 02.08.2015 | 13:10
Banjaluka: Vrbasu prijete tone smeća

Zaštitna mreža u Eko-centru "Bočac jezero" najvjerovatnije neće izdržati novi nalet otpada, a ni centar više nema materijalnih sredstava za uklanjanje i sortiranje smeća i rasterećenje mreže.

Nadležne gradske institucije su pustile niz vodu eko-centar jer sredstva za njegov rad više nisu predviđena budžetom, tako da je sam opstanak ovog centra doveden u pitanje.

- Novu mrežu smo postavili 2013. godine uz pomoć Fonda za zaštitnu sredinu i energetsku efikasnost RS i bila je u funkciji sve do poplava prošle godine. U poplavnom talasu prošle godine na novu zaštitnu mrežu su pristigle ogromne količine otpada. Mreža je bila pod velikim opterećenjem i nije izdržala pritisak od 15.000 metara kubnih, kao ni dodatni pritisak koji je stvorio mulj nastao erozijom obala pri niskom vodostaju, što je izazvalo njeno pucanje. Rezervna mreža je tada zadržala dio otpada - ispričala je za Press Dragana Kovačević, direktorka Eko-centra "Bočac jezero".

Tada je pristigli otpad uklonjen i mreža je vraćena u funkciju, ali plutajući otpad i dalje pristiže, a u centru tvrde da nemaju izvore finansiranja za njegovo uklanjanje.

- Moguć je novi scenario pucanja zaštitne mreže. Za daljnji rad nam je potrebna i mehanizacija kojom bi se olakšalo prikupljanje otpada, za šta smo se obraćali raznim institucijama, ali bezuspješno. Imali smo više sastanaka sa predstavnicima grada, ali stalno smo dobijali odgovor da nema sredstava - dodala je Kovačevićeva.

Ranijih godina, odnosno od 2003. do 2012. godine, eko-centar je sa gradom Banjaluka imao potpisan ugovor o sufinansiranju - prikupljanje i odlaganje plutajućeg otpada na akumulaciji Bočac. Prema ovom ugovoru, grad je preuzeo obavezu da obezbjeđuje sredstava za održavanje zaštitnih mreža i prikupljanje otpada, u skladu sa mogućnostima budžeta. Kao sufinansijeri ovog ugovora simbolično su učestvovale i opštine Laktaši, Srbac i Kneževo, a koje, ističe Kovačevićeva, nisu ispunjavale svoje obaveze.

Iako su od rada centra korist imali šira društvena zajednica, lokalno stanovništvo u donjem toku rijeke Vrbas, udruženja ribolovaca, rafting i ronilački klubovi, komunalna preduzeća, pa i "Vodovod" Banjaluka, za sada ne postoje sredstva za opstanak centra, pa tako ni za funkcionisanje ovog značajnog projekta.

Najveći rizik od pucanja mreže je na jesen kada se očekuju veće količine padavina. Tad se mreža nađe pod pritiskom velike količine otpada. Ostaje pitanje da li će izdržati teret, a Banjalučanima da se uzdaju bar u eko-udruženja i volontere koji bi bili voljni da se uključe u uklanjanje smeća.

Svi im okrenuli leđa

Eko-centar se nalazi na granici Republike Srpske i Federacije BiH te većina otpada dolazi iz opština uzvodno, odnosno iz Jajca, Donjeg Vakufa, Gornjeg Vakufa i Bugojna.

Iz Eko-centra "Bočac jezero" su u više navrata tražili finansijska sredstva od Fonda za zaštitu okoliša FBiH, ali bezuspješno. Iako je u eko-centru potpisan sporazum o dugoročnoj saradnji u oblasti zaštitne životne sredine između fondova RS i FBiH, od federalnog fonda centar nije dobio finansijsku podršku.

(Press RS)

Komentari / 49

Ostavite komentar
Name

bljuzgo

02.08.2015 11:19

Imaju para za najgluplje stvari,a nemaju za ono sto je zivot.E to je ta vlast sto glasata da vas unistava.

ODGOVORITE
Name

Oni

04.08.2015 18:46

Pa nismo mi onečistili Vrbas, to su uradili oni iz Federacija, pa zašto bi mi čistili njihoo smeće i trošili naš novac.

Name

GASTARBAJTER

02.08.2015 12:21

FOND ZA ŽIVOTNU SREDINU I ONAJ SOCIJALISTA DIREKTOR OVOG FONDA TROŠI NOVAC SAMO ONAKO KAKO MAMA ŽELJKA I TATA DJOKIĆ KAŽU... UGLAVNOM PLAĆA RENTU UHLJEBIMA IZ OVE DVE PARTIJE (SNSD I SP), KOJI UGLAVNOM I NE DOLAZE NA POSAO JER IMAJU PREČA POSLA... DALJE OVAJ DIREKTOR I NJEGOVI POMOCNICI OSIM STO POSJEĆUJU SEMINARE NA EGZOTIČNIM MJESTIMA SIROM KONTINENTA DO SADA NISU NAPRAVILI NITI JEDAN POSTEN POSAO SA ORGANIMA IZ FBIH U POGLEDU ZAJEDNIČKIH MJERA ZASTITE ŽIVOTNE SREDINE JER TO TETKA SREBRENKA (MINISTRICA GRAĐEVINARSTVA I ŽIVOTNE OKOLINE) NIKAKO NE DOPUSTA ZBOG PROBIJANJA NADLEŽNOSTI NA BIH NIVO... ČITAJ "BOLJE DA SU SVE OVCE U TORU", AKO IZAĐU VANI, BIĆE PROBLEMA DA SE VRATE NAZAD

ODGOVORITE
Name

simo

02.08.2015 12:46

Vlasnika Eko Centra, taj kvazi ekolog je ustvari veliki prevarant koji na prici mreze i prikupljanja otpada uzima pare od Fonda za ekologiju Hidroelektrane Bocac i grada Babjaluke a u stvari ne radi nista. On je ujedno i vlasnik zloglasne fabrike deterdzenata Eurohem koja se nalazi u šeheru na 5 m od Vrbasa i direktno ispusta otpad u Vrbas. Da je ovo velika laz pogledajte na web stranici Hidroelektrane Bocac i vidjecete ko je dobio tender za prikupljanje ovog otpada 50000 KM. On samo kuka kao ode otpad u Banjaluku a u stvari maznjava pare bolje neka se bavi zastitom Vrbasa od svoje fabrike deterdzenata.

ODGOVORITE
Name

Fond

02.08.2015 12:48

Ma kakav otpad to je prica da se uzmu pare iz Fonda ekologije..

ODGOVORITE
Name

Ja

02.08.2015 12:51

A ko je vlasnik tog Eko Centra...

ODGOVORITE
Name

rodjo

02.08.2015 12:53

Za sve postoje institucije i nadlezni koji su debelo placeni,ali niko ne radi svoj posao.To znaci, da niko nizasto nije odgovoran.Ne moze drustvo funkcionisati bez odgovornosti,odgovornost i samo odgovornost.

ODGOVORITE
Name

N. O.

02.08.2015 13:04

Ma ja sam Eko Centar formirao u nagovor bivseg gradonacelnika Banjaluke Davidovica i o mi je uredno placao 10 godina a ja malo vracao za kampanju sad dosao ovaj Gavri pa nista neda. Moram ga malo prozivati ostase mi magarad i nojevi gladni u centru.

ODGOVORITE
Name

Veseli

02.08.2015 13:07

Pa taj Opacic je zemljak od Draguljuba Davidovica iz Lijevca sto se cudite kad ima Eko euro tim mora biti i Eko centar..

ODGOVORITE
Name

Direktor Fonda ekologije

02.08.2015 13:10

Sta ovaj Opacic prica pa ja sam mu dao pare 70 000 KM Eko centru za mrezu odlukom vlade mozete vidjeti u Sluzbenom glasniku RS br 67/14

ODGOVORITE
Name

Bojan

04.08.2015 09:55

Direktore Fonda, ako si im dao novac i neka si - potvrda da Fond finansira prave projekte iz oblasti životne sredine.

Name

Privredna komora

02.08.2015 13:14

N. O. najveci prevarant Bl i vlasnik Eko centra Bocac fabrike deterdzenata Euro hem radnicima ne daje platu po pola godine i predsjednik udruzenja za ekologiju u privrednoj komori RS treba li jos sta reci o ovom covjeku.

ODGOVORITE
Name

Novinar

02.08.2015 13:17

Hajte vi novinari istrazite afere koliko je para uzeo ovaj Eko centar za zadnjih 15 godina to je prava prica iznenadicete se na sta cete naici..a pustite smece to je samo paravan za pranje para.

ODGOVORITE
Name

boki

02.08.2015 13:23

Pa ljudi kradu pare i na otpadu, ima li kraja ovome.

ODGOVORITE
Name

Miki

02.08.2015 13:25

KAKAV EKO CENTAR KAKAV OTPAD TO JE SAMO PARAVAN DA MAZNU LOVU

ODGOVORITE
Name

Radnik Eurohema

02.08.2015 13:28

Istina ovaj Opacic nam nije dao platu vec 3 mjeseca a rintamo ko konji.

ODGOVORITE
Name

Banjalucanin

02.08.2015 13:31

Sve sto je receno za ovog Opacica je istina znam ga licno.

ODGOVORITE
Name

DNS

02.08.2015 13:33

Gavranovicu pa daj pare svom partiskom finansijeru Opacicu covjek je placao satore SNSDa nije fer.

ODGOVORITE
Name

Ministar

02.08.2015 13:37

Ma ne bojte se dobio je ovaj Eko centar od Srebrenke Golic po partiskoj liniji 100 000 KM preko Fonda za zastitu zivotne sredine RS.

ODGOVORITE
Name

Ekolog

02.08.2015 13:52

Kakav otpad samo prica vlasti da strase narod.

ODGOVORITE
Name

Ja

30.09.2016 13:46

Putujuci uzvodno na samoj granici Federacije i RS u vrbasu se vide tone smeca koje dolaze nazalost iz Federacije pa se valja upitati sta da se cine a da toga nebude jer Hidrocentrala na Boccu nije konstruisana kao preradjivac smeca pa ja kao jedini izlaz vidim to da mi kao narodi imamo veoma nizak nivo svijesti koji se mora podici bar na nekakav prosjek

Name

Pres

02.08.2015 14:12

Tone smeca u zamjenu za hiljde maraka e moj glupi narode

ODGOVORITE
Name

veljo

02.08.2015 14:14

Eko centar do sada na ovoj prici ode smece u Banjaluku uzeo stotine hiljada maraka a narod nema sta jesti.

ODGOVORITE
Name

brzi

02.08.2015 17:18

Kakvo smece kakvi bakraci opet neka prevara

ODGOVORITE
Name

igor

02.08.2015 19:03

Sta ces lopovi se uvjek snalaze za pare. Kakvo smece Prije 20tak godina sam se svaki dan kupao na vrbanji sa drustvom gdje god odes bilo je puno naroda kupanje, rostilj itd a oko 17 sati bjezi iz vode kad firma negdje u kotor varosu ispusti otpad a danas jos dodas na hiljade cjevi koje se uljevaju sa vec znate s cim. Ali ne krivim ja narod kriva je drzava i opstine jel im je to najjeftinija opcija a priroda ih nezanima kao ni ljudi .

ODGOVORITE
Name

Lb

02.08.2015 20:08

Ovo je osmislio bivsi Gradonacelnik Davidovic da se kao fol hvata otpad da bi krali budzetske pare ma skinite mrezu i izljubite se sa smecem smecari jedni ode smece u Crno More neka ga hvataju razvijenije zemlje a ako treba da ukradete neki iznos budzeta nadjite drugu foru vi iz grada Bl i Krupe sram vas bilo.

ODGOVORITE
Name

simke

03.08.2015 13:50

Sve neke foree samo da se uzmu pare

ODGOVORITE
Name

možda

03.08.2015 14:34

Je izlaz u izgradnji pogona za reciklažu otpada.

ODGOVORITE
Name

lijevcanin

04.08.2015 05:17

Koliko je gradonacelnik Davidovic oprao para preko ovog Eko centra??

ODGOVORITE
Name

Serafim

04.08.2015 06:34

Evo je licna karta onih koji zivi na ovim prostorima sve ovo treba potrovati i pobiti pa neka dodje neka kulturna nacija koja ce postovati bozije davanje evo slike srpskih komunjara a i drugi nisu bolji.

ODGOVORITE
Name

Ja

30.09.2016 13:36

Druze gdje si ti odrastao jer rijecnik ti je za sve pohvale a sto se tice smeca na vrbasu to ja taj visoki nivo savjesti nasih naroda a i odraz same kulture

Name

Julio

04.08.2015 07:25

Sa oprostenjem,Banja Luka bez svojih prijeratnih stanovnika i jest smece.Pa gledam covjece:ljudi ne znaju ulicu preci na semaforu a kamoli nesto drugo,ko zna odakle je to doslo,sljeglo.Tacno mi se gadi sad Banjaluka a i Sarajevo bez svojih pravih stanovnika.Ovo smece je vas odraz kulture,bez uvreda ili kulture naroda koji zive obalnim dijelom Vrbasa. Nazalost,to je vasa slika.

ODGOVORITE
Name

re Julio

04.08.2015 13:28

I ja sam sljego sa sela u BL, ali to nije moja kultura (na selu ovakve kulture nema) i takvu kulturu sam od ranije zatekao u BL? Gledao sam i upozoravao, kako on za sebe voli reći "rođenog banjalučanina", kako baca smeće kroz prozor stana na ulicu (a šta li već baca u Vrbas). Ti i takvi ko ti, koji za sebe vole reći da su gradska raja, su najgori smetljari, i bilo bi dobro da malo prođeš zapad i da vidiš šta je gradska kultura.

Name

Tuga i kad

30.09.2016 13:32

Druze mislim da sa ovim komentarom uopste nisi upravu jeste da se struktura stanovnistva u dobroj mjeri promijenula pa i nivo same kulture ali nemamo pravo bilo koga definisati na takav nacin vec se mozda trebamo malo upitati kakav izbor su uopste imali ti jadni ljudi u vihoru rata a ja smatram da su svi narodi tada pokusavali da odu tamo gdje su mislili da im je najsigurnije a i normalno je da nam je svima potrebna zivotna koegzistencija a povrh svega ja u zadnjih 20 godina nisam pronasao odgovor na pitanje gdje su to srbi uopste dobrodosli kao povratnici

Name

josip

04.08.2015 07:52

Sta ovaj hoce dosada mu je Hidroelektarana za 5 godina uplatita preko 350 000 KM i i prosle godine posao vrijeden za ciscenje placen oko 80 000 KM bez Pdv.

ODGOVORITE
Name

Razočarana

04.08.2015 08:25

Ne mogu da vjerujem koliko ružnih riječi ima u ovim komentarima, a malo ko se osvrnuo na tekst i suštinu svega. Suština je da građani nemaju gdje odlagati otpad, pa im rijeke služe kao deponije. Ali ima i nesavjesnih koji otpad ostavljaju pored rijeka, na izletištima i slično. Iz Banja Luke sam i drago mi je što postoji mreža za otpad na jezeru Bočac i što je Vrbas nizvodno jedna od najčistijih rijeka u BiH. Ta voda se koristi i za piće. Suština je da se novac izdvaja za različite potrebe i namjene, nekad opravdano, a nekad ne, a skoro nikad se nema sluha za životnu sredinu. Da li je moguće da smo postali takvi ljudi da vidimo samo zavjeru, samo nešto negativno, kako neko "uzima" pare.... Da li je moguće da ne postoji ništa pozitivno u ovome što radi Eko centar?

ODGOVORITE
Name

Normalan

04.08.2015 09:37

Evo ima neko ko je normalan i potpisujem svaku reč. Razočarana ne dele svi ova mišljenja. Ima nade za nas....

Name

Son of Gaia

04.08.2015 10:08

Ova slika najbolje opisuje kulturu na ovim prostorima.

ODGOVORITE
Name

vesna

04.08.2015 13:03

Julio, u pravu si, nemaju osnovne kulture, a da je uce nece, ponasaju se kao bogom dani, bivsa banjalucanka

ODGOVORITE
Name

Otpad

04.08.2015 13:15

Svi vi koji mislite da se na ovom poslu može obogatiti, prihvatite se. Skoro sve rijeke i potoci su nam zapušteni i puni smeća. Gradite mreže, skupljajte otpad, reciklirajte, bogatite se.... Ccccccc..... Samo čitam i čudim se. Ko je ovdje lud?

ODGOVORITE
Name

Nisam pametan

04.08.2015 13:25

Danas svi mogu da pišu šta im padne na pamet-istine i laži. Kako čovjek da razluči? Niko nam ne valja. Ne valja nam ko čisti našu sramotu? A valjamo mi što bacamo smeće u rijeke.

ODGOVORITE
Name

Иронија

04.08.2015 14:00

Неко нас посматра.... Неко нас стално гледа.... Ај нека ми неко објасни зашто они купе то смеће из воде? Ми хоћемо да буде тамо. Зато га и бацамо. Да нам не смета ми то не би ни радили. Не могу они покупити колико ми опет можемо бацити. Неко користи ријеке да се купа, пеца, вози чамцима, ужива у природи, користи воду за пиће, наводњавање итд., а некоме је то транспорт смећа низводно. Е сад... Ко је ту у праву?! Ја мислим да је најбоље ништа не радити. Да они нису направили ту мрежу и купили отпад ми их не би прозивали. Ко им је крив. Тако је то у овој држави када одлучиш да нешто чиниш.

ODGOVORITE
Name

milica

04.08.2015 14:12

Slazem se sa Ironijom.

ODGOVORITE
Name

fbih

04.08.2015 14:15

Mislim da trebaju traziti pare od Federacije.

ODGOVORITE
Name

volim BL

06.08.2015 11:32

Kakve ima veze kultura stanovništva Banja Luke sa otpadom u Bočcu? Otpad dolazi iz naselja koja se nalazi u FBiH. Banjalučani su ,bili oni stari i sadašnji, uvijek imali problema sa kulturom zivljenja u gradskim sredinama ,jer je BL uvijek bila gravitaciono područje za seosko stanovništvo. Grozim se samo komentara koji i u ekoloske teme mijesaju politiku. Ja sam očekivala da će neko komentarisati i problem ambrozije koja je u BL takodje veliki problem.

ODGOVORITE
Name

Tuga i jad

30.09.2016 13:09

Mislim da se kultura na nasim prostorima mnogo ne razlikuje od naroda do naroda a sto se tice ove teme vrbas to i jeste odraz kulture svih nas .Ja sam Banjalucanin ali vec 30 godina zivim u austrijskoj pokrajini Tirol gdje takvo nesto nepostoji ni u snu a same mreze na Vrbasu nebi bile ni potrebne kada bi nas nivo svijesti dostigao bar prosjecan stepen

Name

žalosna

06.08.2015 12:55

Ama ljudi kako bi bilo da prestanete bacati smeće u rijeke. Treba bacati tamo gdje je predviđeno a ne u rijeke, a i da prestanete gledati je li to smeće iz Federacije ili RS to je zapravo naša sramota pogledajte oko sebe, sjedite u neke od kafića uz Vrbas pa ćete vidjeti kese smeća i plastične boce u Vrbasu i još štošta. Treba prozvati Grad i institucije nadležne šta je sa kolektorima i kada će to doći na red, pa u gradu imamo i Crkvenu pored koje se ne može proći a oni grade puteve. Neka trebaju nam putevi, trebamo razvijati i turizam ali kako da neko dođe u ovaj grad i da sjedne pored rijeke i vidi naše smeće pa kakvi smo mi to ljudi samo smo spremni o drugima pričati a mjesto da se uhvatimo posla. Ja ipak mslim da ovi vrijedni ljudi u Eko centru zaslužuju bolju pažnju ko ne misli neka zasuče rukave i krene čistiti smeće ima ga nažalost.

ODGOVORITE
Name

žalosna vrba

06.08.2015 13:03

Ja mislim da nemamo tu zaštitnu mrežu da bi bilo daleko gore stanje u gradu jer se i ovako baca smeće u Vrbas.

ODGOVORITE
Name

Mreža

07.08.2015 06:33

Pogledajte u budžetu Grada BL koliko grad izdvaja sredstava za čišćenje riječica i potoka od par stotina metara (za košenje trave i uklanjanje šiblja), a za Eko centar ni jedna KM. A mi ih ovdje prozivamo za pare. Kao oni uzimaju pare, ništa ne rade, a svi ih finansiraju. Sramota je ovo. Pitanje je dana kada će i oni odustati od ovog posla, jer kako čitam u tekstu gore svi su digli ruke od njih. Hoćemo li se onda hvaliti čistoćom Vrbasa? Gdje ćemo onda imati manifestacije poput svjetskih i evropskih kanuu i rafting manifestacija? Da li je nekad neko prošao pored mreža u Bočcu i vidio o kolikim količinama otpada se radi? Pa to zna biti i deponija na vodi. Ljudi to očiste, a mi pljujemo po njima. A banjalučani piju Vrbas. Bar banjalučani ne treba da budu dio ovih ružnih komentara. Ali.... svakom njegovo.

ODGOVORITE